Katana och GSX 1100-tråden

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Viktor: så din løsning, kanonbra, men med original clip-on blir den øvre delen som går igjennom kronen og clip-on på 60mm, og hele delen 130-140mm.

-Men kan du tilvirke, så gi meg en pris...:)

Ja, det ser ju lite annorlunda ut för mig som har ett cross-styre med risers. Men jag tror det kan fungera ändå. :)

Vad gäller om jag kan tillverka hylsor så får jag säga samma sak till dig som när andra har frågat: jag har tillgång till maskiner, material och kan göra jobbet, men det skulle bli på tok för dyrt eftersom det skulle ta för lång tid. Jag bad en av farsans jobbarkompisar svarva dom åt mig. Han har 40 års erfarenhet och det tog han en hel förmiddag att svarva hylsorna.

För mig skulle det ta betydligt mer tid och på så sätt bli mycket, mycket dyrare. Tyvärr. :(

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
1982 Suzuki Katana
Hmm.
Jag var ute i garaget och tittade till katanan igen.
Till skillnad mot alla er så har jag inte haft inspiration att göra något alls.
Visserligen om man ställer saker och ting på sin spets så behöver jag inte göra så mycket heller.
Jag skulle egentligen bara behöva lösa mitt förgasarproblem och sen åka och besikta så fort vädret tillåter.
Fördelen nu är att inspirationen sakta kommer tillbaka från att vara helt less på allt vad hoj heter till att bli lite sugen på att köra igen.
Jag är i af glad att jag inte sålde i höstas när suget var som minst.
Jag har alternativet idag att betala 3-4000kr och lämna in mina RS38ór för renovering eller sälja dom billigt och lägga ut lite till på antingen ett par Keihin eller nya RS40ór..
Det finns lite tid kvar ännu att bestämma sig som tur är.

Det finns ett annat alternativ och det är att plocka ner hela hojen och göra allt fräscht men det har jag ingen lust med nu iaf... Ja. Jag vet att jag är slö jämfört med vissa andra.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kort fråga till er motormeckare:

Nu när jag får dom nya kammarna med avsevärt mycket högre lyft och duration mot original strypkammarna, kommer då "standard" kamtajmnings-metoden fungera? Alltså man ställer avgaskammen så att kamdrevets 1:a pekar framåt i nivå med kanten på toppen och sedan ställer insugskammen med 2:an på drevet rakt upp och räknar 20 länkar på kamkedjan mellan översta kuggarna?

(som beskrivet i manualen)

Fungerar det som vanligt eller måste / bör man göra det på ett annat sätt?

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...

Nu när jag får dom nya kammarna med avsevärt mycket högre lyft och duration mot original strypkammarna, kommer då "standard" kamtajmnings-metoden fungera? Alltså man ställer avgaskammen så att kamdrevets 1:a pekar framåt i nivå med kanten på toppen och sedan ställer insugskammen med 2:an på drevet rakt upp och räknar 20 länkar på kamkedjan mellan översta kuggarna?

Det som brukar saknas jmf. med org.kam är det stansade strecket på den högra änden, "jacket" finns dock där. I övrigt är det lika. Kolla loberna mot org,kam så de pekar lika när du flyttar dreven. Jacka upp hålen i dreven om du inte bytt till justerbara och skruva ihop med ursprungshålets centrum som grund innan du tajmar. 1:eek:r & 2:eek:r på dreven kommer stämma fortfarande. Glöm INTE att kolla PTV(Piston to valve clearance) när du är klar, annars kan det bli som för mig, ventil & kolvsallad :huvet

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Det som brukar saknas jmf. med org.kam är det stansade strecket på den högra änden, "jacket" finns dock där. I övrigt är det lika. Kolla loberna mot org,kam så de pekar lika när du flyttar dreven. Jacka upp hålen i dreven om du inte bytt till justerbara och skruva ihop med ursprungshålets centrum som grund innan du tajmar. 1:eek:r & 2:eek:r på dreven kommer stämma fortfarande. Glöm INTE att kolla PTV(Piston to valve clearance) när du är klar, annars kan det bli som för mig, ventil & kolvsallad :huvet

Kanon, då bör det ju inte bli en allt för svår operation för en amatör som jag.

Vad gäller att kolla om ventilerna klarar kolven: hur gör jag detta på bästa sätt?

Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Lite mer motorbilder i vinterkylan. Tryckplatta med stålknappar samt 83mm stållamellpackning till GSXR, så slipper man kopparpackningen.

/Ingvar

Bifogat

• P1000733_mini.jpg
    P1000733_mini.jpg
    126.9 KB · Visningar: 106
  • P1000756_mini.jpg
    P1000756_mini.jpg
    142.8 KB · Visningar: 109

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Vad gäller att kolla om ventilerna klarar kolven: hur gör jag detta på bästa sätt?

Ca 10 grader före och efter tdc i gasväxlingen öppnar du resp. ventil och ser hur mycket de kan öppna innan kontakt med kolv uppstår.
Fast fråga Biker66 eller IngvarB eller nån om exakt "manual", jag har lyckats börja glömma efter ett antal år:va

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Lite mer motorbilder i vinterkylan. Tryckplatta med stålknappar samt 83mm stållamellpackning till GSXR, så slipper man kopparpackningen.

/Ingvar

Varför vill du slippa kopparpackning? Det är ju de allra bästa packningarna. :va

Går ju att använda om och om igen....det är en evighetsmaskin... :tungan

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp

/Ingvar

Vad har du för squish och storlek på förbränningsrummen ?

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Varför vill du slippa kopparpackning? Det är ju de allra bästa packningarna. :va

Går ju att använda om och om igen....det är en evighetsmaskin... :tungan

Jag tror att stållamellpackningarna är bättre på så sätt att dom är täta och inte ger med sig (behöver efterdras). Just att jag kör med r-topp gör att det funkar rätt av med en r-packning.

För en del fungerar det bra med koppar men för flera verkar det vara lite problematiskt om jag skall vara diplomatisk.

/Ingvar

Vad har du för squish och storlek på förbränningsrummen ?

Jag har inte mätt med nya cylinderfotspackningen och stållamellen. Men jag siktar på 1mm eller strax däröver. Mina förbränningsrum är 29cc. Kompet lär hamna på ~12,2-12,5 (om jag nu mätt rätt), så det blir 98 oktan. Jag är inte riktigt 100 på hur många cc kolvdomen bidrar med.

/Ingvar

Last edited:

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
29cc var stort.
GSX ligger på 27cc och min skimmade topp har bara 24cc.... därav mina problem med att få bra squish utan för hög kompression... :gnissla

Bara att gratinera med andra ord, du kan justera till vad du vill :tummenupp
Jag har burett och täckplatta om du vill mäta upp domerna !

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
29cc var stort.
GSX ligger på 27cc och min skimmade topp har bara 24cc.... därav mina problem med att få bra squish utan för hög kompression... :gnissla

Bara att gratinera med andra ord, du kan justera till vad du vill :tummenupp
Jag har burett och täckplatta om du vill mäta upp domerna !

Dom var 27cc i original, jag tog upp ordentligt runt ventilerna och då blev de på mer lämpliga 29cc.

/Ingvar

Katana-Jocke

Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Han har en R topp - kanske därför han väljer en dito packning
Stållamellpackningarna är inte så dumma dom heller :tummenupp

Jag tror att stållamellpackningarna är bättre på så sätt att dom är täta och inte ger med sig (behöver efterdras). Just att jag kör med r-topp gör att det funkar rätt av med en r-packning.

För en del fungerar det bra med koppar men för flera verkar det vara lite problematiskt om jag skall vara diplomatisk.

/Ingvar

Okidoki, så det finns alltså ingen kopparpackning som passar rakt av till R-toppen?
Jag har kört kopparpackning mest hela tiden (normalt gatkomp) och likaså körde vi på brorsans Super Pro Street Bike (högkompat) utan några som helst problem iofs. :) Men det kan ju vara stor skillnad på högt komp på en gathoj som man vill ska fungera problemfritt i många mil och en tävlingsmaskin som man river och går igenom mer regelbundet.

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Har du bråttom??

Justera in kammarna efter konsten alla regler med gradskiva och ställbara kamdrev det finns ingen genväg till effekt... Genom att justera någon grad kan du påverka motorns egenskaper. Att bara slänga i dom utan ställa in dom - nej nej nej....

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Okidoki, så det finns alltså ingen kopparpackning som passar rakt av till R-toppen?
Jag har kört kopparpackning mest hela tiden (normalt gatkomp) och likaså körde vi på brorsans Super Pro Street Bike (högkompat) utan några som helst problem iofs. :) Men det kan ju vara stor skillnad på högt komp på en gathoj som man vill ska fungera problemfritt i många mil och en tävlingsmaskin som man river och går igenom mer regelbundet.

Jodå det finns kopparpackningar också, men finns det passande stållamell så föredrar jag det.

Cometic gör numera stållamellpackningar till de flesta modernare maskiner i alla möjliga storlekar. Till GSXR finns det ett stort utbud för alla möjliga borr, till GSX finns det dock inget alls.

/Ingvar

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Justera in kammarna efter konsten alla regler med gradskiva och ställbara kamdrev det finns ingen genväg till effekt... Genom att justera någon grad kan du påverka motorns egenskaper. Att bara slänga i dom utan ställa in dom - nej nej nej....

Men hur pass "oexakt" blir den något simplifierade metoden som beskrivs i servicemanualen? Givetvis förstår jag ju att den inte är ett exakt mått, speciellt inte med kammar som ser helt annorlunda ut. Skulle det ö.h.t funka?

Får väl lov att köpa nya drev, för jag vill ju att det ska fungera så bra som det kan fungera.

Katana-Jocke

Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Jodå det finns kopparpackningar också, men finns det passande stållamell så föredrar jag det.

Cometic gör numera stållamellpackningar till de flesta modernare maskiner i alla möjliga storlekar. Till GSXR finns det ett stort utbud för alla möjliga borr, till GSX finns det dock inget alls.

/Ingvar

Okay, tack för infon. Har inte mekat mycket R-motor mer än lite byten av vippor och kammar (ännu iaf), så det är ju bra att veta för eventuella framtida behov. :tummenupp

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA