Katana och GSX 1100-tråden

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Det går ju också. :näsblod

Här har du en informativ sida som beskriver hur du går till väga när du tajmar kammarna plus att det finns en ypperlig högupplöst kopia på Vance & Hines gradskiva att skriva ut och limma upp på en styv kartongbit eller tunn (alu)plåt. http://www.turbo-bike.com/Cam%20timing.html :mattias

Lycka till! :tummenupp

Någon som har vägt gamla GSX motorn och oljekylda R motorn och vet hur mycket det skiljer i vikt? (1100cc)

Last edited:

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
Yamaha fståss
Hej.

Idag fick jag rycket och skulle starta upp EFen efter en lååång vila.

Blev mäkta irriterad när startmotorn bara snurra med men greppa inte in i "svänghjulet" så att säga. Några ggr greppa den med ett redigt oljud till följd för att efter några varv släppa igen o bara rulla med.

Vad för fel? Envägslagret som e kass?
Var hittar man reservdelar? Tacksam för hjälpande svar.

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Hej.

Blev mäkta irriterad när startmotorn bara snurra med men greppa inte in i "svänghjulet" så att säga. Några ggr greppa den med ett redigt oljud till följd för att efter några varv släppa igen o bara rulla med.

Kolla om startmekanismen sitter som den ska i svänghjulet. om du tar lös sidokåpan och startmotorn så kan du kolla om startdrevet rullar lätt åt ena hållet och hugger fast åt det andra. Om bultarna (som är dragna inifrån)har gått av så är det ganska lätt att åtgärda genom att ta lös svänghjulet...och se till att få med alla lösa delar ut.
Inte ett ovanligt fel.

/J

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Hoj
Hej.

Lyckas man få igång hojen och drevet skär fast kan det se ut så här i startmotorn..

Bifogat

• DSC00705.JPG
    DSC00705.JPG
    141.5 KB · Visningar: 83

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Äh, lite snabblim och silvertejp så snurrar den fint igen !

Ett riktigt snyggt totalras faktiskt :D

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Hoj
Äh, lite snabblim och silvertejp så snurrar den fint igen !

Ett riktigt snyggt totalras faktiskt :D

Den skar ihop så pass att bakhjulet låste sig i 100...men det gick bra och jag blev lycklig när det motorlåsningen berodde på startmotorn.

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Någon som vet vilken stigning gängan har på svänghjulet (stora tappen). Skulle just beställa en avdragare och noterade att det fanns 30x1,25 och 30x1,5. Vilken är det?

/Ingvar

Edit: Kan svara själv nu 30x1,5.

Last edited:

Biker66

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Svänghjulen för lilla tappen har M35x1,5 och jag är rätt säker på att det stora använder M30x1,5...

Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Vart beställer man en sådan?

Jag köpte mina på Lelles i Uppsala.
För säkerhets skull en av varje :D

Någon som vet vilken stigning gängan har på svänghjulet (stora tappen). Skulle just beställa en avdragare och noterade att det fanns 30x1,25 och 30x1,5. Vilken är det?

/Ingvar

Edit: Kan svara själv nu 30x1,5.

AVDRAGARE :va Håller inte du på å skruvar ihop :confused:

Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
AVDRAGARE :va Håller inte du på å skruvar ihop :confused:

Avdragare beställd, 189:-.
Jag skruvade glatt dit svänghjulet idag och noterade att startdrevet satt som i ett skruvstycke efteråt, klämd mellan svänghjul och vevskinka:mad:. Bara att riva isär igen och se var man kan avverka material för att få lite spel. Annars kan det ju lätt bli ett JOZZY-haveri. Någon som har liknande erfarenheter?

/Ingvar

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Hoj
Avdragare beställd, 189:-.
Jag skruvade glatt dit svänghjulet idag och noterade att startdrevet satt som i ett skruvstycke efteråt, klämd mellan svänghjul och vevskinka:mad:. Bara att riva isär igen och se var man kan avverka material för att få lite spel. Annars kan det ju lätt bli ett JOZZY-haveri. Någon som har liknande erfarenheter?

/Ingvar

När jag slipade in min skadade kona så hamnade svänghjulet för långt in så jag fick lägga distansen på hyllan..Funkar perfekt.

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
När jag slipade in min skadade kona så hamnade svänghjulet för långt in så jag fick lägga distansen på hyllan..Funkar perfekt.

Med "distansen" så menar du brons-brickan (axiallagret) antar jag?
Mitt problem har samma ursprung, inslipad kona.

/Ingvar

Biker66

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Slipa lite till vetja och släng på en E-rotor istället :D

Inte lätt å vara kaxig när man själv håller på och demonterar ska du veta, fick upp en pinnbult när jag drog fast toppen... :gnissla

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Slipa lite till vetja och släng på en E-rotor istället :D

Inte lätt å vara kaxig när man själv håller på och demonterar ska du veta, fick upp en pinnbult när jag drog fast toppen... :gnissla

Jag gläds med dig:D Själv drog jag av en APE-ramlagerpinnbult när jag skulle demontera dem tidigare i vintras. Satt stenhårt var bara förnamnet, HeliCoil blev det.

Förresten går din "hemsida" inte att att titta på på min dator varken i explorer eller firefox. Spalten till vänster är osynlig.

/Ingvar

Rotorp

Medlem
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
Yamaha fståss
Avdragare beställd. Kommer om Tisdag.

192kr... Fan Ingvar, Din va billigare...:huvet

Edit.
Någon som vet storleken på packbox utgående axel/framdrevet?
Sölar lite olja där så kanske lika bra o byta.:D

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Hoj
Med "distansen" så menar du brons-brickan (axiallagret) antar jag?
Mitt problem har samma ursprung, inslipad kona.

/Ingvar

Japp, den rök. Går säkert tillverka en men det gäller att ha rätt spel när prylarna blir varma och expanderar..märkte jag:)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA