Katana och GSX 1100-tråden

jaktvigg

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2011
Hoj
Suzuki GSX 1100 Katana
XN 85 i samling

Den är precis som en Katana ska se ut sånär på avgaset. Då du har megaphonen på plats så är du hemma.
XN85:an är ju en udda och jämnårig kamrat till Katanan. Men en helt annan upplevelse att köra till Katanans fördel. Men ett måste i en samling.

/U
Håller med, XN 85 kommer passa fint in i garaget. Kvar att skaffa för att det skall kännas som jag till slut kommit över de hojar jag drömde om som ung är en RG 500. Jag letar men det verkar vara Tyskland som gäller.:huvet

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Ni som har 33:eek:r, har ni kollat om de e "borrade" till 34, nån mm... vilket var en motospeed mod. som gjordes innan RS serien kom med större diametrar.
Och är de någon som har acc.pumptillsatsen som fanns hos Autoplåt?

Extra retro typ :tummenupp

Nop mina är standar köpte dom nya -84
Däremot fanns det en modifikation som rekommenderades 84 att man skulle öka uttaget på trotteln för att minska risken för att gasen hänger sig. Lät bra men gjorde det inte, risken att det skulle sämre prestanda kändes överhängande!

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Börjar bli dags för mig att skruva ihop motorn igen, men innan jag sätter på toppen och bultar fast den så har jag en fråga.

Bör jag sätta nån form av tätningsmedel på kopparpackningen (toppackningen) så att det blir absolut tätt eller kan jag köra utan?

Ifall den bör smetas in med något, vad rekommenderar ni? :va

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Loctite No:99
Men du får ju efter dra den med jämna mellanrum. Och om du har tur så är den tät......

OK!

Några kör med Loctite 3020 också.
Själv skulle jag försöka hitta en passande stållamellpackning, heltätt och ingen efterdragning.

/Ingvar

Har eventuellt funderat på det.

Motospeed säljer ju men vilken ska man ta? Den här? :va

COMETIC GASKET Metric
Head Gasket 79mm Spring Steel

Var ju inte gratis dock med sina 858kr (som allt annat hos Motospeed).

Last edited:

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
OK!

Har eventuellt funderat på det.

Motospeed säljer ju men vilken ska man ta? Den här? :va

COMETIC GASKET Metric
Head Gasket 79mm Spring Steel

Var ju inte gratis dock med sina 858kr (som allt annat hos Motospeed).

Fördelen är att du kan återanvända stållamellpackningen....

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kollade just squishen på kolvarna efter att ha provmonterat toppen. Visst är 1.55mm helt OK? :va

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Metallfynd från fossil

Skulle bara ta bort tråget och vända tillbaka oljepickupen på 28-åringen. Det glimmar så fint där i botten. En liknande hög med spån kan bara härstamma från vevlagrens rullhållare. Mycket riktigt när man känner på 2:an glappar det rätt bra i vissa lägen. Lite olika från varv till varv dessutom vilket tyder på att rullarna inte riktigt sitter på plats. Så nu är det bara att skaffa ny vev:mad: Jag har några objekt, tyvärr står Erik på ProService inte och väntar på mig. Andra står visst före i kön, nåja framåt sommaren skall det nog finnas tid:död

/Ingvar

Bifogat

• P1020254_mini.jpg
    P1020254_mini.jpg
    64.7 KB · Visningar: 62

sportbike

Guest
Skulle bara ta bort tråget och vända tillbaka oljepickupen på 28-åringen. Det glimmar så fint där i botten. En liknande hög med spån kan bara härstamma från vevlagrens rullhållare. Mycket riktigt när man känner på 2:an glappar det rätt bra i vissa lägen. Lite olika från varv till varv dessutom vilket tyder på att rullarna inte riktigt sitter på plats. Så nu är det bara att skaffa ny vev:mad: Jag har några objekt, tyvärr står Erik på ProService inte och väntar på mig. Andra står visst före i kön, nåja framåt sommaren skall det nog finnas tid:död

/Ingvar

Fan va surt :näsblod

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Kollade just squishen på kolvarna efter att ha provmonterat toppen. Visst är 1.55mm helt OK? :va

Det är för mycket enligt mig, det blir ingen squish-effekt. 1,0-1,1mm är lagom. Har du mätt med tennkluttar fram och bak på kolvarna (där de stora sqish-areorna finns) och tagit medelvärde. Det duger inte att sticka in tenntrådar och mäta en i taget, båda skall mätas samtidigt annars blir det alldeles fel. Man kan linda några varv maskeringstape på den del av kolven där ringarna skall sitta, så styr den bättre vid mätningen. Det är också viktigt att dra med rätt moment, fuska inte med det. Mycket skruvande blir det:yoparty

/Ingvar

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Det är för mycket enligt mig, det blir ingen squish-effekt. 1,0-1,1mm är lagom. Har du mätt med tennkluttar fram och bak på kolvarna (där de stora sqish-areorna finns) och tagit medelvärde. Det duger inte att sticka in tenntrådar och mäta en i taget, båda skall mätas samtidigt annars blir det alldeles fel. Man kan linda några varv maskeringstape på den del av kolven där ringarna skall sitta, så styr den bättre vid mätningen. Det är också viktigt att dra med rätt moment, fuska inte med det. Mycket skruvande blir det:yoparty

/Ingvar

Jag stack bara ner lite lödtenn genom tändstiftshålet så att det gick tvärs över kolven och ut mot kanten av förbränningsrummet (längs med kolvbulten alltså). Jag ska alltså helst mäta fram och bak på kolven och ta ett medel på det?

Sen kanske det är en dum fråga, men vad är fördelen med tightare squish? :va

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"

/Ingvar

Det där fixar du! Och en extra vev finns ju var MANS garage:tummenupp
Och tänk om du inte fått för dig att vända pickupen...!?

/U

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Jag stack bara ner lite lödtenn genom tändstiftshålet så att det gick tvärs över kolven och ut mot kanten av förbränningsrummet (längs med kolvbulten alltså). Jag ska alltså helst mäta fram och bak på kolven och ta ett medel på det?

Sen kanske det är en dum fråga, men vad är fördelen med tightare squish? :va

Tja, på sidorna finns det väl knappt några squish-ytor.
Tänk dig att du klappar ihop händerna, samma sak med squishen. Helst skall den ju vara 0mm vid full mutter. Blandningen som fanns vid quish-ytorna pressas ut och skapar turbulens i resterande utrymme. Bättre förbränning och ökat knackningsmotstånd dels pga turbulensen men även p.g.a. det helt enkelt inte finns någon blandning som kan självantända i kanterna.

/Ingvar

Det där fixar du! Och en extra vev finns ju var MANS garage:tummenupp
Och tänk om du inte fått för dig att vända pickupen...!?

/U

Jodå, men det är ju så jobbigt. Jag har faktiskt två extravevar. Den ena måste dock donera en skinka med stor tapp till den andra (med rakskuret men med liten tapp). Det är därför jag måste ställa mig i kön till ProService.

/Ingvar

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Tja, på sidorna finns det väl knappt några squish-ytor.
Tänk dig att du klappar ihop händerna, samma sak med squishen. Helst skall den ju vara 0mm vid full mutter. Blandningen som fanns vid quish-ytorna pressas ut och skapar turbulens i resterande utrymme. Bättre förbränning och ökat knackningsmotstånd dels pga turbulensen men även p.g.a. det helt enkelt inte finns någon blandning som kan självantända i kanterna.

/Ingvar

Då är jag med. Tack för förklaringen. :)

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Jodå, men det är ju så jobbigt. Jag har faktiskt två extravevar. Den ena måste dock donera en skinka med stor tapp till den andra (med rakskuret men med liten tapp). Det är därför jag måste ställa mig i kön till ProService.

/Ingvar

Ja varför göra någonting enkelt:tummenupp

/U

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...