Katana och GSX 1100-tråden

Suka & Mopar

Medlem
Gick med
6 Sep 2010
Ort
Torshälla
Hoj
Gs1150e -85. Gs1150e/R -85/-87. Busa -05 x2. Wildstar -01
Halloj , jag har en RS38 brygga om du behöver. Har också ett set CV fuggar från en R 1100 -90 med dial a jet om det är intressantare. Bara messa mig.
Mvh Jimmy


Återfallshuligan har blivit med halvrasslig suzuki 1100 igen. Den här gången en -84. Sist det begav sej var det en -82.
Tänkte höra om det är någon av er proffstrimmare som har lite tips till en enkel bonnmeckare, nämligen:

1. Finns det något enkelt sätt att bygga hydraulkoppling på denna motor? Antar att GSXR kopplingskåpan inte passar. Men det kanske finns eftermarknadsprylar likt Maguras hjälpcylinder-variant till äldre KTM LC4, där cylindern helt enkelt drar en kort vajerstump?

2. Då förgasarna ändå behöver en översyn, är jag hjälpt av bättre förgasare t.ex. rs-36 om jag inte tänkt att trimma något i övrigt (avgas naturligtvis)?

3. Hur dubbelkollar jag att det sitter fulleffektkammar i? Finns det någon märkning som är lätt att se?

Tack på förhand!
Så här ser den ut nu, kåporna ska bort.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Tackar så mycket!
Jag skulle vilja begränsa slag längden på något sätt, någon som har något tips? Vill sänka hojen men vill att gaffeln bottnar tidigare. Vill ej ha framhjulet i laddluftkylaren.
// Danne

Om vi pratar om 89-gafflarna är det "stången" från dämparenheten som sitter fast i toppmuttern som begränsar utfjädringen. Vill man sas starta från ett mer hoptryckt läge (och få kortare fjädringsväg) antar jag att stången får kapas och gängas om samt fjädern kapas en bit. Vill man behålla längden med begränsa fjädringsvägen är det väl bara att flytta/förlänga "stoppfjädern" som sitter på dämparenheten.
Många alternativ blir det:)

/Ingvar
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
jag behöver någon som kan renovera en GSX 1100E -80 motor!

Bara en liten varning om att renovering kan bli dyrbart om det behövs köpas många delar (borrning/kolvar/ventiljobb/lyftare/kammar/vevaxel/växellåda/koppling m.m.)
Om du skall ha en originalmotor är det förmodligen bättre att försöka hitta en fräsch begagnad.

Skall du trimma blir det en helt annan sak, då vill man ha riktigt fräscha grejor....tyvärr handlar det då också om helt andra utgifter:gnissla

/Ingvar
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Återfallshuligan har blivit med halvrasslig suzuki 1100 igen. Den här gången en -84. Sist det begav sej var det en -82.
Tänkte höra om det är någon av er proffstrimmare som har lite tips till en enkel bonnmeckare, nämligen:

1. Finns det något enkelt sätt att bygga hydraulkoppling på denna motor? Antar att GSXR kopplingskåpan inte passar. Men det kanske finns eftermarknadsprylar likt Maguras hjälpcylinder-variant till äldre KTM LC4, där cylindern helt enkelt drar en kort vajerstump?

2. Då förgasarna ändå behöver en översyn, är jag hjälpt av bättre förgasare t.ex. rs-36 om jag inte tänkt att trimma något i övrigt (avgas naturligtvis)?

3. Hur dubbelkollar jag att det sitter fulleffektkammar i? Finns det någon märkning som är lätt att se?

Tack på förhand!
Så här ser den ut nu, kåporna ska bort.


1 Glöm hydralen!
Eftersom en Super hub i en GSX även är utrustad med hårdare fjädrar så antar jag att problemet är klena muskler i handen. Lösningen är en lockup koppling från MTC och orginal fjädrar blir en riktig frökenkoppling som några av gamlingarna här har, men INTE JAG!

2 RS36 ja om du portar och borrar annars duger orginal, bara bestycka upp dom 2-3 steg när du kör med Kerker eller V&H. Behöver jag tillägga att locket på luftrenaren skall tas bort?

3 Vi brukar benämna dem som stryp eller Exportkammar. Mät lyftet med klocka direkt på ventilen. Lyfter dom mera grattis då har du troligen något mera exklusivt....

Vanliga fel på GSX 1100
Kopplingskorg byt till en superhub
Svänghjul som lossnar 83 blev tappen grövre = sitter bättre
Vev som vrider sig. 83 svetsades veven delvis = bättre
Växlar som hoppar ur = löses med undercuttad låda

Tänkvärt på en 80a..
Borra till 1166 bättre vrid mera effekt
RS36 lätta att justera ger bra med effekt
Ventil jobb och lite snik portning gör underverk!
Byt till hiflow olje drev
svetsa veven ett måste med mera effekt
Export eller gärna vassare kammar
Orginalkammarna kan för en billig peng slipas om!!
Översyn av lådan kontroll att växelförarna är raka, kanske undercutta dreven

Nu går gamla bettan som en raket!
Kanske dax att fixa ramen, hjul, sving , gaffel eller byta till en Harris, Bakker, Martin ram ;)

Välkommen in i gänget!!!
Oavsett vad som sker palla dig in till en träff i sommar!!!

Vi ses//NH

Det tar sig sa mordbrännarn...

Foto0072.jpg


Foto0073.jpg


Blir att försöka slutföra jobbet i helgen.

Hej HALLÅ!!!

Nog vet jag att det SUPS en del i Norrland, men vakna nu!!
Du håller ju på att svetsa på termosen på röret.... :D:D:D

Eller den kanske bara blev kvar på bordet för att den inte fick tas med in på bandyfinalen i dag.... hörde att stål termosar var farliga och förbjudna! Va fan ska man ta med sig kaffebryggaren i fortsättning?
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hej HALLÅ!!!

Nog vet jag att det SUPS en del i Norrland, men vakna nu!!
Du håller ju på att svetsa på termosen på röret.... :D:D:D

Jag tror nog det sups mer i Fjollträsk av ditt svar att döma. Jag har då inte hittat någon metod för att sammanfoga aluminium och rostfritt. :)

Blev en liten nätt "ljuddämpare". Kommer väl skrämma slag på hela Sveagatan i sommar...

DSC_0011-35.jpg
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Jag tror nog det sups mer i Fjollträsk av ditt svar att döma. Jag har då inte hittat någon metod för att sammanfoga aluminium och rostfritt. :)


Går det inte med våld så går det med mera våld...

Blev en liten nätt "ljuddämpare". Kommer väl skrämma slag på hela Sveagatan i sommar...

DSC_0011-35.jpg

Den blev läcker!!
Kan du sen få ut dom djupa tonerna å inte bara skrik i burken så är lyckan gjord! :D
 
Last edited:

katana3

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
stockholm
Hoj
katana+gsxr1100
Hej jag behöver göra om en sving från en r1-04 så att de passar en katana. Är det någon som vet vem jag ska vända mig till????. Jag har pratat med rambyggaren i Rimbo och han har inte tid att åta sig jobbet. Är det någon av er där ute som har något förslag.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Är väl bara att prata med vilken maskinverkstad som helst om att fräsa av svinginfästningen? Borde inte kosta speciellt mycket om du gör alla mätningar själv.
 

katana3

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
stockholm
Hoj
katana+gsxr1100
Är väl bara att prata med vilken maskinverkstad som helst om att fräsa av svinginfästningen? Borde inte kosta speciellt mycket om du gör alla mätningar själv.

jag har pratat med några här i stockholmstrakten men ingen har varit intresserad av att göra jobbet. Som problem ser dom hur man ska spänna upp svingen för urfräsning av lagerhålen. Eller så har dom inte lust att göra småjobb.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nu ska jag beställa en ny toppackning har jag tänkt. Squishet har jag mätt upp till ett snitt på 1.5mm så när som på en tiondel. Frågan min är nu: vars hittar jag en 0.5mm tunnare packning? Alla som Motospeed säljer skiljer ju bara i borr. :va

Köpa en stållamellpackning och plocka bort en eller två "lager"? :confused:




jag har pratat med några här i stockholmstrakten men ingen har varit intresserad av att göra jobbet. Som problem ser dom hur man ska spänna upp svingen för urfräsning av lagerhålen. Eller så har dom inte lust att göra småjobb.

Hade jag inte fullt upp med ett eget bygge så hade jag hjälpt dig med fräsjobbet. Gjorde samma operation själv på en R1 sving fast till en XJR1300.
 

Matte GC

There can be only one
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Västerhaninge
Hoj
1982 Suzuki Katana
jag har pratat med några här i stockholmstrakten men ingen har varit intresserad av att göra jobbet. Som problem ser dom hur man ska spänna upp svingen för urfräsning av lagerhålen. Eller så har dom inte lust att göra småjobb.

När jag byggde in en SRAD sving i min katana kontaktade jag en firma som heter RUMEK i jordbro för tillverkning distanser etc..

Dom hade inga problem med småjobb.
 

ninjazx9r-97

Medlem
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Västra torup
Hoj
kawasaki zx12r -01
panik:confused:

har jag dåligt oljetryck eller???
det började med att jag köppte ett koso instrument när jag sedan kopplat in det o startade upp henne så lyste oljetrycks lampan hhmmm.

började med att kolla oljetrycks kontakten,delade den o rengjorde den men beställde samtidigt en ny(från japan, får se när den behagar komma.)
rev ner sumpen o plockade isär pickuppen,hittade en hel del metallspån som såg ut som gängor + en slags tapp 2-3mm tjock o 5-6mm lång.
det kan ju vara gammalt eftersom lådan e undercuttad så nåt kan ju ha hänt innan.
i med nytt filter ihop med skiten o i med 20-50 delsyntet.
kan säga att jag kom på att oljelampan o kontakten fungerade som den skulle efter att jag kopplat instrumentet direkt till oljekontakten.
startade upp cykeln o oljelampan slocknade,men har även köpt en elektronisk oljetrycksmätare från biltema o den visade nåt kg i nån minut sedan sjönk den ner till 0 o låg där o fladrade.
tänkte att det kanske det var fel på den,o kopplade in en gammal mekanisk jag hittade på jobbet,även den visade runt ett halvt kilo:va.
kollade i manualerna o ef:en ska inte ha mer än 02-04kg vid 3000/r så det kanske är som det ska,men det sitter hi-flow drev så trycket borde vara högre har ju även lagt i 20w-50w o ntt filter o rengjord pickupp.
tog loss mätaren från sidan(finns ett hål att kolla trycket med mätare i.)
startade o det sprutade 20-30cm på tomgång, gasade till ett par gånger o det sprutade på bra .
mätte upp att det kom ca en halv liter på den stunden, tycker det verkar bra.
så vad fan ska man gjöra?.
riva ner pumpen o kolla?
eller bara köra,
trycket ökade inte direkt med varvet heller.
:huvet
kan drevet lossna och ligga o slira eller.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Nu ska jag beställa en ny toppackning har jag tänkt. Squishet har jag mätt upp till ett snitt på 1.5mm så när som på en tiondel. Frågan min är nu: vars hittar jag en 0.5mm tunnare packning? Alla som Motospeed säljer skiljer ju bara i borr. :va

Köpa en stållamellpackning och plocka bort en eller två "lager"? :confused:

Tunnare cylinderfotspackning och/eller fräsa av cyllen är vad som gäller.

/Ingvar
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tunnare cylinderfotspackning och/eller fräsa av cyllen är vad som gäller.

/Ingvar

Det vart ju grymt besvärligt. :död

Om vi ska försöka kvantifiera fördelarna med tight squish (~1mm) kontra mina 1.5mm, vad är skillnaden? Kände mig nämligen inte pigg att riva loss cylindern...
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Det vart ju grymt besvärligt. :död

Om vi ska försöka kvantifiera fördelarna med tight squish (~1mm) kontra mina 1.5mm, vad är skillnaden? Kände mig nämligen inte pigg att riva loss cylindern...

Ingen aaaning, men jag är säker på att 1mm ger en piggare motor pga perfekt squish och högre komp.
Sätta ihop, mäta, riva isär och justera i ett par omgångar är ju helt normalt när man vässar motor:banana Därför skall man inte hålla på och peta med kolvringar och packningssmet innan slutmontering när man vet att allt är perfekt. Här finns det gratishästar att hämta, nja nästan gratis.

/Ingvar
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ingen aaaning, men jag är säker på att 1mm ger en piggare motor pga perfekt squish och högre komp.
Sätta ihop, mäta, riva isär och justera i ett par omgångar är ju helt normalt när man vässar motor:banana Därför skall man inte hålla på och peta med kolvringar och packningssmet innan slutmontering när man vet att allt är perfekt. Här finns det gratishästar att hämta, nja nästan gratis.

/Ingvar

OK!

Nu har jag visserligen inte smetat på en massa packningsklet men kolvarna sitter ju där dom ska om vi säger så. Kände mig inte taggad att börja riva av cylindern igen och plana den ytterligare.

Nåja, jag har nog tänkt riva ut motorn nästa vinter också för att stoppa i undercuttad låda och kolla i vilket skick veven är. Då kanske man kan göra dessa finjusteringar.
 

katana3

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
stockholm
Hoj
katana+gsxr1100
När jag byggde in en SRAD sving i min katana kontaktade jag en firma som heter RUMEK i jordbro för tillverkning distanser etc..

Dom hade inga problem med småjobb.

Tackar för informationen jag ska kontakta Rumek för att se om jag slutligen kan få på svingen på katanan
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
OK!

Nu har jag visserligen inte smetat på en massa packningsklet men kolvarna sitter ju där dom ska om vi säger så. Kände mig inte taggad att börja riva av cylindern igen och plana den ytterligare.

Nåja, jag har nog tänkt riva ut motorn nästa vinter också för att stoppa i undercuttad låda och kolla i vilket skick veven är. Då kanske man kan göra dessa finjusteringar.

Mmm det eller någon annan trevlig överraskning ;) lossat svänghjul, olje läckage dåliga packboxar sneda växelförare, listan är lång... Men rovan klarar det mesta bara mecka å köra igen ;)

//NH
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Kommer Biker66 ut i År?

Som rubriken säger!

Får vi se Biker66 och norra Stockholms värsta maräng på gatorna i år, vad tror ni?

/U
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top