Katastrof efter starthjälp med bilbatteri

RudeRocco

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
94, Yamaha, yzf 750
Startade, eller försökte starta hojen med hjälp av ett bilbatteri. Bilmotorn var inte på men efter att ha kopplat på pluskabeln var allting dött. Kollade säkringarna som var hela. Vad kan mer ha gått åt skogen?
 
Har du inte av misstag polvänt eller råkat kortsluta nått så ser jag inte varför det skulle gå tokigt:confused:
 
oj oj oj... det kan väl inte va nått bra. Med tanke på att ett bilbatteri ligger väl som vanligast runt 60 ampere? Och hoj batteriet ligger väll nånstans runt 10?

Dock vet jag inte vad som kan va galet om alla säkringar osv är hela. Går det att springa igång den då?
 
Blir det inte lite väl många amp fr bil till hoj? Finns det inte något som heter likriktare som får på fan om man matar för mycket kräm?

Nej. 12V är 12V, strömmen (ampere) är beroende av lasten, ingenting drar mer ström bara för du har ett bilbatteri utan 12V som 12V, inget kan ta skada.
(utom möjligtvis mc-batteriet om det är väldigt urladdat och laddas av bilbatteriet med för hög ström, men är det så dåligt va det nog läge att köpa nytt endå)

till TS: du säger att du koppla på + kabeln och ingenting funka, testa koppla på minus-kabeln också :va

edit: dubbelpost,
oj oj oj... det kan väl inte va nått bra. Med tanke på att ett bilbatteri ligger väl som vanligast runt 60 ampere? Och hoj batteriet ligger väll nånstans runt 10?

Dock vet jag inte vad som kan va galet om alla säkringar osv är hela. Går det att springa igång den då?

NEIN NEIN NEIN, ett bilbatteri kanske är på 80Ah, spelar ingen roll, 80Ah menas att det klarar att leverera 80ampere i en timme, eller 1ampere i 80 timmar ;), ett mc batteri på 10Ah klarar bara att leverera 10 ampere i 1 timme, men är som sagt helt totalt orelevant i dethär sammanhanget
 
Last edited:
...jag tror ni missar lite...ampere (timmar) handlar om förbrukning, hur stor kapacitet det har.

Det är absolut inga problem att köra starthjälp med bilen, det låter som att något kortats under proceduren om det har dödats något (kolla huvudsäkringen på hojen).

/J
 
Spelar ingen roll om du har en miljard amperetimmar på batteriet. Motorcykeln drar den strömmen den vill ha, däremot om du kopplar 24 volts batteri till hojjen då blir det sprak.
 
oj oj oj... det kan väl inte va nått bra. Med tanke på att ett bilbatteri ligger väl som vanligast runt 60 ampere? Och hoj batteriet ligger väll nånstans runt 10?

Dock vet jag inte vad som kan va galet om alla säkringar osv är hela. Går det att springa igång den då?

Vågar inte rulla ner den för backen får då får jag väl aldrig upp den igen. Men innan jag kopplade kablarna, minus till minus och plus på bilen först och sist till hojen (kanske fel?) så lös instrumentpanelen. Efteråt så var allt helt dött. Är det någon mening att försöka springa igång då?
 
Last edited:
oj oj oj... det kan väl inte va nått bra. Med tanke på att ett bilbatteri ligger väl som vanligast runt 60 ampere? Och hoj batteriet ligger väll nånstans runt 10?

Dock vet jag inte vad som kan va galet om alla säkringar osv är hela. Går det att springa igång den då?

Amperetalet är bara storleken på tanken(batteriet i det här fallet) 12V är alltid 12V.:tummenupp
 
Vågar inte rulla ner den för backen får då får jag väl aldrig upp den igen. Men innan jag kopplade kablarna, minus till minus och plus på bilen först och sist till hojen (kanske fel?) så lös instrumentpanelen. Efteråt så var allt helt dött. Är det någon mening att försöka springa igång då?

Kolla extra noga så du verkligen kopplat rätt, + till + och - till -, lita inte på färgerna på kablarna utan läs på batteriet vad som står vid polerna, ska finnas ett + och ett - instansat både på mc-batteriet och bilens
 
Kolla extra noga så du verkligen kopplat rätt, + till + och - till -, lita inte på färgerna på kablarna utan läs på batteriet vad som står vid polerna, ska finnas ett + och ett - instansat både på mc-batteriet och bilens

Jaa, fast nu när den är död såå:confused:... Det sitter en säkringsdosa vid batteriet med "main, start, fan och nåt annat och dom såg hela ut. Finns det fler säkringar någonstan som kan påverka? Kanske ska promenixa ner till Partillemacken och shoppa nya säkringar för säkerhetsskull.

Ny här och tackar som faan för alla som svarar:tummenupp
 
Last edited:
en enkel modell för att hålla isär spänning (volt) och ström (ampere):
tänk dig en full spann, eller ännu bättre, en dunk med avtappningskran.
spänningen kan liknas med hastigheten som vattnet rinner ut med och strömmen med hur tjock strålen är.

amperetimmar (Ah) är alltså hur lång tid dunken (läs batteriet) kan leverera ström.

det är inte batteriet utan förbrukaren som avgör hur stor ström kretsen drar, men det är batteriet som avgör hur mycket spänning som lämnas.

för hög spänning = obra
för hög ström = bra
 
...jag tror ni missar lite...ampere (timmar) handlar om förbrukning, hur stor kapacitet det har.

Det är absolut inga problem att köra starthjälp med bilen, det låter som att något kortats under proceduren om det har dödats något (kolla huvudsäkringen på hojen).

/J

Var nere o bytte säkringar nu och märkte att jag hade kopplat till fel poler förut (tog fel på + o - min klant). Men den är forfarande död efter o bytt ignition och main säkring. Kan jag ha förstört batteriet så totalt att det är helt strömlöst tro? Hade ju ström så lamporna tändes innan jag började mitt galna projekt:confused:
 
Last edited:
Var nere o bytte säkringar nu och märkte att jag hade kopplat till fel poler förut (tog fel på + o - min klant). Men den är forfarande död efter o bytt ignition och main säkring. Kan jag ha förstört batteriet så totalt att det är helt strömlöst tro? Hade ju ström så lamporna tändes innan jag började mitt galna projekt:confused:

Har du polvänt fel så kan det gå sönder mycket, normalt så tar säkringarna smällen och räddar likriktare och sånt, har du otur så grillar man elektroniken.
Troligtvis (om du har tur) så är det batteriet som kastat in handuken efter felkopplingen.
 
Var nere o bytte säkringar nu och märkte att jag hade kopplat till fel poler förut (tog fel på + o - min klant). Men den är forfarande död efter o bytt ignition och main säkring. Kan jag ha förstört batteriet så totalt att det är helt strömlöst tro? Hade ju ström så lamporna tändes innan jag började mitt galna projekt:confused:

Japp, du har sannolikt eldat upp batteriet. Förhoppningsvis har du inte eldat upp någon viktig komponent i elsystemet.
Köp nytt batteri till att börja med.
 
är där vatten på batteriet?

Det är ett slutet batteri. Tänkte köpa ett nytt imon men lite surt om det är nåt annat.

Har du polvänt fel så kan det gå sönder mycket, normalt så tar säkringarna smällen och räddar likriktare och sånt, har du otur så grillar man elektroniken.
Troligtvis (om du har tur) så är det batteriet som kastat in handuken efter felkopplingen.

Okej, hoppas hoppas att de e batteriet "bara" då.
 
Last edited:
Plugga ur dit mc batteri och kör på bilbatteriet direkt så ser du om elektroniken fått på fan. OBS koppla rätt
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top