Kortslutningsströmmen är ointressant i det här sammanhanget eftersom den
elektriska effekt ett batteri lämnar ifrån sig vid kortslutningsströmmen är noll.
Det finns en anledning till att man anger "(Cold) Cranking Amperes" för
bil/mc-batterier vid 7.2V. (Det försvinner ytterligare lite spänning på vägen till
startmotorn genom kablar och reläer.)
Hur mycket ström en startmotor drar, och hur mycket den sänker spänningen,
beror till allra största delen på hur mycket den bromsas.
Vevar man runt en motor med måttligt antal cylindrar kommer strömmen, och
batterispänningen, att växla kraftigt. Har man inte en tillräckligt snabb voltmeter
ser man inte det.
Både normala bil- och mc-batterier ger CCA som är ca tio gånger antalet Ah.
Och ett bilbatteri har väl normalt ca fem gånger antalet Ah hos ett vanligt mcbatteri.
En normal startmotor är bara dimensionerad för att gå några sekunder åt gången
med det batteri den är anpassad för.
Har man ett batteri som ger fler CCA blir antalet sekunder den klarar utan att bli
överhettad färre vid hög belastning.
Min knarr har i alla fall klart bättre snurr på startmotorn om jag startar den med
ett bilbatteri jämfört med ett alldeles färskt och nyladdat mcbatteri.
Ja. Men anledningen till att man anger CCA vid 7,2 volt är inte för att man steker startmotorn med mer ström än så. CCA är ett mått på hur mycket ström man kan kräma ur batteriet under worst case. Dvs vad batteriet som värst klarar. Dock är du aldrig i närheten av max CCA på en normal hoj eller bil med ett originalbatteri.
Max effekt ur ett batteri får man när förbrukarens resistans är samma som den inre resistansen i batteriet. Sen lägger man sig på 7,2 för att det är något över halva spänningen för en blyack.
Spänningen under startförsök sjunker aldrig så lågt som till 7,2 volt om batteriet är rätt dimensionerat. Normalt sett ska spänningen under startförsök ligga kring 11-12 volt. Blir det mycket lägre än så så får inte tändspolarna tillräckligt med spänning för att fungera tillförlitligt och då kommer inte hojen att starta av den anledningen.
Startmotorer dimensioneras för att greja 12 volt när dom sitter i 12 volts elsystem för det är däromkring spänningen normalt ska ligga när man startar. Att sedan batteriet lämnar högsta möjliga effekt utan att ta onödig skada vid 7,2 volt har inte med saken att göra. Startmotorn förlorar effekt på att spänningen sjunker.
Det är ju tyvärr inte så enkelt att startmotorn är en resistiv last. Den är ju också en induktiv last. Vid användning så drar en startmotor som minst ström när den får rotera fritt. Största strömförbrukningen uppstår när motorn är blockerad så den står still och förgäves försöker snurra. så det är större risk att du steker startmotorn med för låg spänning så den inte orkar dra runt motorn än det är om du har något för hög spänning. Sen är det ju klart att om du kör en startmotor på dubbla spänningen så kommer den inte att överleva lika länge innan man bränner lindningarna pga överhettning.
Nu verkar det ju dessutom inte som om det är startmotorn som är problemet för TS utan snarare så att någon huvudsäkring gått.
Men visst är det sant att startmotorn på en hoj går lite piggare när man använder starthjälp från ett bilbatteri än när man bara kör med ett MC-batteri men det hänger ju ihop med att ett bilbatteri har lägre inre resistans och sålunda sjunker mindre i spänning än ett MC-batteri.
När batterispänningen sjunker pga att man tar ut hög ström så ökar också förlusterna i batteriet självt. Det hänger ju ihop med just den inre resistansen. Om man utgår ifrån att man har ett MC-batteri med 0,06Ohm inre resistans (Ett ganska normalt batteri) så kan man ju räkna lite på det. När spänningen över batteripolerna är 7,2 volt så innebär det att spänningen över den inre resistansen är 12,6 - 7,2 = 5,4 volt.
Detta uppstår när förbrukaren har en resistans på 0,08Ohm.
Totalresistansen i kretsen är då 0,06+0,08=0,14.
det ger en total ström på 90A.
Då har vi en intern energiförlust över inre resistansen i batteriet på 490Watt medan förbrukaren (I det här fallet startmotorn) tar 650Watt.
Så kraftig är inte en normal startmotor för en MC. Det är ju närmare 1 hk vilket snarare är normalt för en startmotor till en liten bil.
Och då har jag ändå räknat på ett ganska standard MC batteri. ett riktigt bra batteri till MC med 10Ah grejar en startström på närmare 200 A Samma uträkning för det batteriet ger att startmotorn skulle ta 1,4 kW vilket är helt orimligt för en MC. Det är effekten på en startmotor till en Audi med 3,2 liters sexan.
Ditt resonemang innebär att om man istället för ett standardbatteri köper ett med högre startström för att få en tillförlitligare bil eller MC skulle steka startmotorn oh det håller helt enkelt inte. Jag har aldrig eldat upp startmotorn i bilen för att jag satt i ett batteri med bra kallstartegenskaper. Och då brukar jag faktiskt köpa bästa/värsta batteriet dom få gånger jag byter.