Katten har fått en fästing!

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Vår katt, Essie, blev fästingbiten för nån dag sen. Idag när den sku bort så kom inte hela med.
Nu sitter käkarna kvar och jag har hört att det inte är så bra. När jag tittade till henne precis la hon och tryckte i en fåtölj. Hon är inte det minsta social och kniper bara med ögonen när jag klappade henne lite lätt på huvudet.
Är det käkarna som sitter kvar som gör ont? Kan fästingen ha infekterat såret redan? Hur ska jag göra och vilka symptom ska jag vara vaksam efter?
Vad kan egentligen hända om man inte får bort hela fästingen?:confused:

tigrro skrev:
2371382 Vår katt, Essie, blev fästingbiten för nån dag sen. Idag när den sku bort så kom inte hela med.
Nu sitter käkarna kvar och jag har hört att det inte är så bra. När jag tittade till henne precis la hon och tryckte i en fåtölj. Hon är inte det minsta social och kniper bara med ögonen när jag klappade henne lite lätt på huvudet.
Är det käkarna som sitter kvar som gör ont? Kan fästingen ha infekterat såret redan? Hur ska jag göra och vilka symptom ska jag vara vaksam efter?
Vad kan egentligen hända om man inte får bort hela fästingen?:confused:

Om du inte får bort huvudet så växer en ny bakkropp ut.

http://www.fasting.nu/

Var med byrrackan hos vettis förra veckan, när vi var där passade vi på att ta bort en fästing också, när hon bara tog tag i den och ryckte sa jag: Men ska man inte snurra och ha sig?:) Nej, Det är bara att rycka bort, hör man ett knäpp så är hela fästingen borta, om inte så är det bara att vänta, har du fått bort en liten del så lossnar de andra delarna somsmåning om, sa hon.

Men om du är osäker ring till närmaste veterinär och fråga?

Katten ska inte få det lättare för att hon är fästingbiten. Mjölk blir det ingen och torrfoder får hon alldeles för mycket av.
Om något så borde hon få ett straff för att hon inte är kelen när vi hjälpt henne att bli av med en fästing. :mad: :smasha

Kattmynta funkar dessutom bäst på hankatter då ämnet som de luktar är samma som det löpande honkatter avger. Men antagligen är de flesta katter lite småhomo då nästan alla blir tokstirriga av kattmynta. Speciellt om man gnuggar in det i pälsen på dem. :tungan ;)

Tack för alla svar.
Jag låter henne vara då och självläka.

Ehhh? Menar du allvar?:rolleyes: Ni kan inte ha mycket fästingar där du bor!
Jag tar bort i genomsnitt 4 färtingar per dag på mina 2 hundar. Oftast kommer käkarna med men ibland inte. Vad som händer???? INGET!
Fick själv en fästing i går, min kära man tog bort den men käkarna sitter kvar i min skalle!:mad:
Jag kanske kan få lite mjölk och inget torrfoder på en vecka???:wiggle

Jag har aldrig blivit fästingbiten. Tror jag. Katten blir det ganska ofta då hon bökar sig in på platser som jag inte brukar vara på. Under buskar och in bland snår.
Klappad blir hon och bra mat får hon. Men hon dricker inte mjölk så den sku bara stå och lukta konstigt.

Rock ´n Robin; Lite långsökt att jämföra ett fästingbett med att klota med hojen? Dessutom så skulle antagligen veterinären säga samma sak som många här. Låt det vara.
Hade det varit något allvarligt eller om katten hade varit konstig så är det klart att jag sku åkt in till veterinären för att få henne undersökt. Men idag är hon pigg och kry som vanligt.

Det blir ofta lite nojigt med fästingar men det är ju ganska enkelt - man kör med katterna som man gör om man själv får en. Håller koll så att det inte blir infekterat...

Tröst för dom som oroar sig för sina katter- Det gör inte ont. Kliar lite men inte värre än att man överlever...

Det jag skulle vilja veta är varför fästingar älskar att tugga på mig medan tjejen aldrig blir drabbad??

Jag skulle rekommendera att raka kissen,

det ar oerhort viktigt att du rakar HELA katten sa du kan se om det dyker upp nagra symptom pa tex svanstippen. Precis som med manniskor sa blir bett omradet litet rott o inflammerat ett tag.

Men för i He*****... Katter och hundar som är ute och leker bland buskar, snår och ute på fält får ju fästingar titt som tätt... Jag har aldrig hört talas om en hund eller katt som blivit sjuk av fästingar, och här har dom flesta antingen katt eller hund som får fästingar flera gånger i veckan... :)

Känns lite överdrivet att raka kissemissen för att man hittat en fästning på den kanske?

Kajan skrev:
2375205 Jag skulle rekommendera att raka kissen,

det ar oerhort viktigt att du rakar HELA katten sa du kan se om det dyker upp nagra symptom pa tex svanstippen. Precis som med manniskor sa blir bett omradet litet rott o inflammerat ett tag.
Du är något på spåret där. Även om jag inte tror att det behövs så kan det vara en kul grej! :tummenupp :katt

Nu har odjuret fått en till fästing :mad: Hur noga är det att man kollar och tar bort dom? Han är ju bara inne och äter så det är ju inte varje dag man klappar han ens.

Rigge skrev:
2375765 Nu har odjuret fått en till fästing :mad: Hur noga är det att man kollar och tar bort dom? Han är ju bara inne och äter så det är ju inte varje dag man klappar han ens.

Han lär inte dö eller explodera om du missar en fästing. Vad tror du händer med alla 100.000-tals djur ute i det vilda som blir fästingbitna? Och när man själv får en fästing så är det ju mest tillfälligheter att man upptäcker dem, så jag tror inte att katten kommer att pinas ihjäl.:)

tvålen skrev:
Jag har aldrig hört talas om en hund eller katt som blivit sjuk av fästingar..

Då ska du få höra talas om en nu:

Min allra käraste bordercollie Pi fick vid 14års ålder en fästingburen sjukdom; Erlichias. Jättesjuk blev hon.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick