Kawa 550 budget

awes

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2011
Hoj
Kawa 550
Tvåhjulstarmen gjorde sig påmind i höstas så detta projekt inhandlades
.
Planen var att göra något kul på minimal budget

Bifogat

• ImageUploadedByTapatalk1334057880.231378.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1334057880.231378.jpg
    178.7 KB · Visningar: 161

awes

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2011
Hoj
Kawa 550
Resultate blev detta. Skall posta lite "mellantider" också :)

Bifogat

• ImageUploadedByTapatalk1334058018.121330.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1334058018.121330.jpg
    146.2 KB · Visningar: 293

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Blev ju kalas! :tummenupp

Ett annat styre så tycker jag att det skulle bli än bättre! :)

awes

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2011
Hoj
Kawa 550
Blev ju kalas! :tummenupp

Ett annat styre så tycker jag att det skulle bli än bättre! :)

Tackar!
Ang styret. Bockade först till ett nästan rakt styre, "drag-bare"
Rakt_Styre.jpg
men tyckte ett lite klassiskt texas styre kunde vara ballt, så jag lödde ihop ett sånt i stället.
HögtTexas.jpg
Det första vart dock både lite högt ock brett så jag gjorde ett nytt som är på färdigbilden.

Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Ahh, nu ser jag. Trodde du hade originalstyret på :)

awes

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2011
Hoj
Kawa 550
Lite fakta om bygget.
Målet var att göra riktigt billigt.
* Orginal sitter en hemsk fyrkanstig plastframlykt. Försökte jaga en beggad rund. Ringde flera hojskrotar. Alla ville ha mer betalt än vad en ny kostade på louise.de! Så vart naturligtvis en därifrån.
* Nästa var normala raisers då orginalstyret sitter som någon form av clip-on. Jagade beggade där med vilket jag köpte. Med facit i hand skulle även det blivit billigare att köpa nya från louise...
* Tanken tyckte jag funkade så jag spacklade bara igen hålen efter Kawa märkena
* Bakskärmen är faktiskt original som jag vänt och svetsat igen alla hål i och gjort ett fäste så den sitter i swingen.
* Blinkers och baklyse är lågpris diod.
* Instrumentering. Återigen Louise. 79 Euro med hastighet, varv, blinker, neutral, oljetryck och helljus!
* Bakdäcket var kass, så det blev däckonlines billigaste. Kunde försökt hitta ett bredare, men.....
* Avgas system. Kapade helt enkelt av dämparna och svetsade på ett par krökar från Hansen Racing's avgas butik. Lät lite mycket så jag bockade till ett par insatser i lite plåt och det var ganska OK.
* Och styret har ju redan avhandlats. Hade lite 22mm rör liggande hemma så jag lödde ihop ett litet texas styre.

Och det var väl allt....

awes

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2011
Hoj
Kawa 550
Inget oljetryck!
Så när hojjen var klar för provkörning så lös oljetryckslampan ilsket.
Då den inte lös när jag köpte hojjen och den bara stått tog jag för givet jag kopplat in nya instrumentet fel.
Körde lite och allt lät bra. Men en starkt lysande röd lampa ger en viss oroskänsla i magen.
Så kollade igenom kopplingarna och det var OK. Skit, alltså inget oljetryck!
Var börjar man? Ut med givaren. Konstig modell! Någon magisk flottör typ. Fattar inte hur den finkar. Men den verkar ju i alla fall reagera.
Nästa steg, kolla olika tryckregulatorer (hittade två, en vid oljefiltret och en som satt i ljetråget). Inget fel där.
Byta oljefilter. Ingen skillnad.
Men hur f-n kontrollmäter man oljetrycket? Hittade info i "boken" om att man skulle ta bort en plugg på högersidan under "fördelaren" och koppla in ett Kawa special instrument....
Hmm, borrade ett ntp1/8 hål i pluggen i stället ock kopplade in en biltema mätare.
Jippi! Oljetryck! Och värden enligt boken. Bara skruva in en plugg i hålet jag gjort och se glad ut.
Men det betyder nog att givaren är kass. Så behov för en reservdel, men det känns inte så bråttom just nu. Tejpar nog över lampan en stund :)

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Mätaren som du har inbyggd mäter nivå... inte tryck :)

awes

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2011
Hoj
Kawa 550
Svårstartad.
Redan när jag köpte den så sa säljaren att man fick rulla igång den på mornarna, men sen gick den fint och startade på startmotorn.
Sökte lite hör på sporthoj och kom fram till att det var nog läge att kolla ventilspel.
Mycket riktigt. Alla insugarna stod på!
Så med lite initialt micklande så kom man på hur man skulle göra och så vart ventilerna ställda (förvånad över hur enkelt det var att ställa kammar etc).

Nu startar den perfekt!

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Schysst :tummenupp

Avgaset blev riktigt rått. En snabb fråga ang förgasre - öpnna filter, hur löste du det. Har du bytt förgasare?

awes

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2011
Hoj
Kawa 550
Schysst :tummenupp

Avgaset blev riktigt rått. En snabb fråga ang förgasre - öpnna filter, hur löste du det. Har du bytt förgasare?
Tack!
Ang filtrena. Nä, köpte några billiga på postorder (minns inte varifrån) och det var bara att skruvade dit.
Nästan öppet avgas och dom där filtrena är väl inte optimalt utan att mixtra med förgasarna. Hojjen går väl inte som en symaskin på öppna spjäll, men tillräckligt bra för att jag skall vara nöjd (åtminstone nu början :)

Någon speciell anledning till frågan?

Fotograf Zäta

Gick med
25 Jul 2010
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Om det sitter vacum-förgasare på (vilket jag fick för mig att gör?) så skall det tydligen vara omöjligt att få det att funka, därav frågan.

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
Jag har vacumförgasare och kör med fiddyfilter från biltema, funkar :) Men tar jag bort dom helt eller lägger ditt luftigare filter så går den riktigt dåligt om än alls...

Fotograf Zäta

Gick med
25 Jul 2010
Hoj
OK, ja då får man väl testa sig fram. Det som går helt bort är att ha kvar orginal luftburken, den är ju som ett mindre kylskåp :) och ful som stryk . Lättaste alternativet är väl att köpa beg. gasare som inte är CV, alt. 3 är att bygga en snygg halvstor egen luftburk med ett stort öppet filter på ... och det lättaste och det jag helst velat ha, är 4 "vanliga" små öppna filter utan att behöva byta gasare.

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Jag har vacumförgasare och kör med fiddyfilter från biltema, funkar :) Men tar jag bort dom helt eller lägger ditt luftigare filter så går den riktigt dåligt om än alls...

O fan! Då måste jag testa detta oxå:banana Har retat mig på den stora fula luftburken allt för länge nu men har inte kunskap ork eller pengar till nya fuggar så jag har låtit skiten sitta. Ska bli intressant att testa:tummenupp

awes

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2011
Hoj
Kawa 550
Det var ju uppenbart inte mycket som återstod av den gamla klassikern Kawasaki GT550 efter det bygget.
Tja, helt omöjlig är den inte att återställa om det skulle visa sig vara samlarvärde:)
Kapat av bakfram och skjutspinnarna. Inget som inte en svets kan fixa.
Sedan är man ju en av dom där samlarna man ser på tv så till och med de bortskrapade stumparna ligger i någon hörna och tar plats.

Fotograf Zäta

Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Vill man nå sitt kreativitets djup och låta sann skaparanda blomstra så ska man nog inte funder överdrivet mycket vad som går att återställa :)

awes

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2011
Hoj
Kawa 550
Har nu kört med hojen en del samt besiktigat. Fick nerslag på att bromsljuset bak regerade dåligt (man fick trampa hårt för att ända ljuset) samt att jag bara hade bakljus på en sida (skymt). Spände fjädern till bromsljuskontakten och satte dit ett biltema ljus på andra sidan också bak. Rullade igenom!
Det som förvånade mig var att dom inte kommenterade att hojen nu är en ren solohoj. Enda som dom sa var. "fattas visst lite här bak" och sedan inget mer.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS