Kawa eller Blade ???

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR -2015
Hej alla rr förare.

Om ni stod i valet mellan att köpa en Honda CBR 1000 RR Fireblade eller en Kawasaki ZX10 för att köra Rookie 1000 eller NSB. Vad skulle ni ha valt och varför?

Ni som kör rr med dessa hojar får gärna skriva in era synpunkter på hur de funkar och hur de är att köra.

Mycket tacksam för alla svar.

Mvh

/ Kenneth

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR -2015
yzfjohan skrev:
jag hade valt hondan.....
Ja jag är också sugen på Hondan. (Vi såg ju vem som vann NSB i Falkenberg). Men Kawan är ju säkert kanon den också.
Skulle vilja ha lite för och nackdelar. Gärna av de som kör dessa hojar själva.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Har tyvärr aldrig provat bladen så jag kan bara gå på vad andra berättat för mig.

Det verkar som dom flesta tycker att Bladen är lite lugnare och kanske mera lättkörd än ZX-10'an. Inte lika nervös...

ZX-10'an har ett rykte om sig att vara lite nervös och vild, vilket jag kanske inte håller med om till 100%. Tycker inte den är mer nervös än min gamla R1'a. Mer effekt finns det dock, så det räcker och blir över... :D
Men det antar jag att det finns på bladen oxå...

Kort och gott så blir det tyvärr samma tråkiga svar som alltid på såna här frågor... Välj den du gillar bäst.. Vilken -04/-05'a du än köper så tror jag att du kör lika fort på. Det är nog mera en fråga om image och utseende än prestanda när man väler mellan moderna sporthojar..

Så... köp en ZX-10'a så blir vi stallkompisar! :tummenupp :D

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
effekten räcker gott å väl .. bromsarna är kanon på hondan ....

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR -2015
Macke skrev:
Så... köp en ZX-10'a så blir vi stallkompisar! :tummenupp :D
Ja, det skulle vara kanonkul :) Du vet ju att jag tycker din hoj är så jäkla läcker och det skulle vara kungligt att ha en sån. Kawan vinner ju även alla Masterbike tester.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Tror dock inte man ska lita allt för mycket på Masterbike... :D

Något som kawwan fåt kritik för är ju bromsarna. Där tror jag Hondan är bättre faktiskt.. Verkar som Kawwan är lite smidigare och lite mer snabbstyrd..

Men som sagt... Skillnaderna är mycket små...

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR -2015
Ja, så är det nog. Tittar man på hur många i NSB som kör Kawa resp. Honda så verkar det vara ungefär lika. Jag vet tyvärr inte ställningen i "Märkes SM" :) :)

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
KennethN skrev:
Ja, så är det nog. Tittar man på hur många i NSB som kör Kawa resp. Honda så verkar det vara ungefär lika. Jag vet tyvärr inte ställningen i "Märkes SM" :) :)

Hondan är väl lite tyngre på pappret också....

Amatörer som vi märker nog ingen skillnad ändå... Ha ha ha :D :D

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR -2015
Skulle även vara intressant om någon visste om man kunde få tag i någon av dessa hojar beggade, raceklara och färdiga att köra bana med.

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Ducati Monster S4R
Kawa såklart!!!!!!!

Så så, nu skall pappa lösa problemet åt er pojkar.

Så här är det, Kawan är övelägset bäst, punkt!

Nä riktigt så enkelt är det inte.

Jag har dock kört båda en hel del framförallt 10an ca 800 mil.

Dom är så oerhört olika så att säga vilken som är bäst är som att välja mellan att äta ett äplle eller ett päron, alla har vi ju olika smak och preferenser.

Hondan är såååå mycket stabilare i hög fart.
Hade jag inte sett det på hastighetsmätaren så hade jag aldrigt trott att det gick så fort.

Den aktiva styrdämparen är kanon.
Nackdelen med Hondan är att den väger ganska mycket mer och det ger sig tillkänna framförallt i de lite knixigare partierna.

Själv upplever jag Hondan som tung vid långsam och kurvig körning samt att framhjulet "drar" lite väl mycket utåt vid hårda kurvor.

Kawan mer eller mindre släpper du bara ner i kurvan, den svänger nästan av sig själv.

Däremot så känner jag en mycket större trygghet i högfartspartierna med Hondan då Kawan tyvärr blir väldigt lätt i fronten under acceleration i höga farter.

Men å andra sidan så är det rätt ball med den hysteriska känsla som Kawan levererar.

Är man nybörjare tror jag dock definitivt att man är snabbare på Hondan, men att man har mer kul på Kawan.

Jag kommer i alla fall att köra 10an nästa säsong.

Allt ovanstående nonsens är såklart bara min högst personliga uppfattning.

Lycka till!

/Mikael

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR -2015
Tack Mikael för ditt svar. Kan nog tänka mig att det du säger stämmer mycket väl in på hojarnas beteende när man direkt jämför de båda.
Mycket intressant. Fler synpunkter någon?

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
" Fler synpunkter någon?[/QUOTE]"

Flame lacken som du har nu passar ju inte lika bra på en zx10:a som på fireblade :)

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Mike the bike skrev:
Den aktiva styrdämparen är kanon.

Någon mer än jag som tycker att den (styrdämparen) suger? Körde Hondan några varv i Spanien och hade f-n inget annat än styrslag ut ur kurvorna.

Har inte kört Kawan, men jag tyckte att Hondan kändes tung som ett tåg på banan! Kanske berodde på att jag hade kört en CBR600 precis innan...

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
norrlansguld skrev:
Flame lacken som du har nu passar ju inte lika bra på en zx10:a som på fireblade :)
Nonsens! Lyssna inte på honom, han kör ju Suzuki... Jag lovar att sponsra dig med ett par kexchoklad om du köper en ZX10:a.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
oscar skrev:
Någon mer än jag som tycker att den (styrdämparen) suger? Körde Hondan några varv i Spanien och hade f-n inget annat än styrslag ut ur kurvorna.

Har inte kört Kawan, men jag tyckte att Hondan kändes tung som ett tåg på banan! Kanske berodde på att jag hade kört en CBR600 precis innan...

Var inte hondans styrdämpare justerbar då? :va
Märkligt, annars har ju just den styrdämparen fått jättebra kritik...

På kawwan sitter det ju ingen styrdämpare från fabrik... men att köra ZX-10'an utan styrdämpare är inte att rekommendera... :D
Det blir en helt annan hoj med dämparen monterad....

Det mesta känns väl som ett tåg när du jämför med din 250! :fatta! :D

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag får en kännsla av att ZX10 och R1 kräver lite mer av sin förare än R1000 och CBR1000, Jag kör jäkligt fort/bra på cbr:en och jag är en sopa, Rettorna Jag haft har Jag inte kunnat lita på fullt ut har det kännts som.

ZX och R1 har kortare hjulbas och vassare kurva än de andra. inget ont om någon av dom.

Last edited:

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Macke skrev:
Var inte hondans styrdämpare justerbar då? :va
Märkligt, annars har ju just den styrdämparen fått jättebra kritik...

Det är mer än vad jag vet om isf. Jag tog den som den var, och då var den kass!

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Jag har en beg Honda 04:a gathoj till Salu.
350mil, Röd. Har varit lätt klotat, men riktigt bra uppfixad.
Servad enl: bok.
Kan tänka mig ta en banhoj / Supermotard i byte.

Snabbt cash pris är dock 85´000:- (Prutar inte en spänn på det priset)

Ska försöka hinna med att sätta ut en annons under helgen.
(kommer ut på blocket & här)
//
Benny
0734 36 56 57

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Jag testade rilles cbr 1000 när vi var i finland, tyckte den svängde lika fint som min kawa 600 och gick som ett as! Har ju inte kört en zx 10 så svårt att jämnföra. Men kolla wsb, chris vermulen, och svenska Greven, Lilja, dom verkar inte ha några problem med Hondan. Sen har vi ju scott smart som körde skiten ur konkurrenterna i bsb. hade jag varit du kent så hade jag köpt den hojen som du får ut mest ut av. Då menar jag pris på hojen och hur mycket extra delar, kåpor fälgar mm mm du får med. Som macke säger så på vår nivå så spelar det ingen större roll vad du köper för modern hoj... Hade jag fått välja själv så hade jag inte haft en aning själv faktiskt. Måste få köra 10:an först.. Macke, eehumm, kanske du vill ehh kanske låna sig ut lite :tungan

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka