Kawa GPX600R startar inte efter renovering

Turbo²

Livsnjutaren från Uppsala
Gick med
6 Jan 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki GPX 600R -88
I sommras så märkte jag att hojen börjarde gå på 3 cylindrar ibland och då bestämde jag mig för att laga det + att renovera förgasarna samt lite allmän översyn.
Problemet med att den gick på 3 cylindrar berodde troligtvis på att 2ans cyl. tändkabel satt med dålig kontakt mot tändspolen, vilket fixades.
Jag rengjorde förgasarna och ställde in flottörhöjden rätt på alla förgasare (lite justering endast).
Samt bytte luftfilter och olja.
Nu startar den inte .. bara nöter på startmotorn runt runt. Inte en uns till att den tänder till.
Jag har kollat att tändningen funkar och noterade även då att tändstiften var helt torra.
Jag har kollat flödet från tanken å det verkar fungera. (kopplar man på vakumslangen från förgasarna å kör på startmotorn pumpas det bensin ur kranen)
Har även blåst i bensinslangen till förgasarna för att känna om det är stopp, vilket det inte känns som att det är.

I Haynes står det att det skulle kunna vara bensinen som är dålig (har kollat alla andra fel/lösningar som står i boken).. men då borde ju tändstiften vara lite blöta iaf.

Är det nån som har något förslag?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Finns det något PRI läge på bensinkranen så slå på det ,så du fyller upp förgasarna ordentligt.

Ge den lite startgas och kabla ifrån en avstängd bil.

Ta det lite lungt med startmotorn så du inte bränner något om du står och maler.
 

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
Turbo² skrev:
I sommras så märkte jag att hojen börjarde gå på 3 cylindrar ibland och då bestämde jag mig för att laga det + att renovera förgasarna samt lite allmän översyn.
Problemet med att den gick på 3 cylindrar berodde troligtvis på att 2ans cyl. tändkabel satt med dålig kontakt mot tändspolen, vilket fixades.
Jag rengjorde förgasarna och ställde in flottörhöjden rätt på alla förgasare (lite justering endast).
Samt bytte luftfilter och olja.
Nu startar den inte .. bara nöter på startmotorn runt runt. Inte en uns till att den tänder till.
Jag har kollat att tändningen funkar och noterade även då att tändstiften var helt torra.
Jag har kollat flödet från tanken å det verkar fungera. (kopplar man på vakumslangen från förgasarna å kör på startmotorn pumpas det bensin ur kranen)
Har även blåst i bensinslangen till förgasarna för att känna om det är stopp, vilket det inte känns som att det är.

I Haynes står det att det skulle kunna vara bensinen som är dålig (har kollat alla andra fel/lösningar som står i boken).. men då borde ju tändstiften vara lite blöta iaf.

Är det nån som har något förslag?

Kör i lite startgas så att den tänder till, då borde den få upp lite varv och börja sörpla i sig bensinen som finns i fuggarna.
Har du någon acc-pump på förgasarna?
Om du plockar bort ett flottörhus, är det fyllt med bensin då eller är det torrt?
 

Turbo²

Livsnjutaren från Uppsala
Gick med
6 Jan 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki GPX 600R -88
Jag har inte någon accpump tror jag och jag har inte skruvat bort flottörhuset än och tittat..
ska kika hur det går med startgas.

min bensinkran har bara OFF, ON och RES. (Jag har testat både ON och RES)
jag gissar att PRI är ON?
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Jag har ju en liknande hoj, även den är svår att starta efter en lång tids stillastående. Jag använder alltid startgas 1:a uppstart efter vintern, se´n brukar det inte vara några problem.
 

Gloggen

kawafreak
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
2004, Kawasaki, Z1000
Hej har en 90:a.

Alltid bråkig efter längre tids vila.
Nöt på med startgas, när du väl fått soppa i flottörhuset så blir vakumsuget bättre å den kommer att starta utan probs.

Du har ingen PRI

ON = Flöde via vakumvent
OFF = Stängt
RES = Resrvläge via vakumvent

edit: PRI = prioriterat läge dvs konstant flöde = öppen kran
 
Last edited:

Turbo²

Livsnjutaren från Uppsala
Gick med
6 Jan 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki GPX 600R -88
jajjamen.. efter startsprej å tålamod i 10 min så hoppa den igång.. :)

nu är det bara att fixa den ojämna gången under 3000 rpm...tomgången går inte att ha under 1000 rpm för då stannar den. (jag ska synka förgasarna, hoppas att det är det som är problemet)
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Turbo² skrev:
jajjamen.. efter startsprej å tålamod i 10 min så hoppa den igång.. :)

nu är det bara att fixa den ojämna gången under 3000 rpm...tomgången går inte att ha under 1000 rpm för då stannar den. (jag ska synka förgasarna, hoppas att det är det som är problemet)

Du ska inte ha tomgång under 1000 rpm.
Det rycker och sliter i kamkedjor och transmition.
Vätskorna cirkulerar dåligt osv.
 

Gloggen

kawafreak
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
2004, Kawasaki, Z1000
Turbo² skrev:
tomgången går inte att ha under 1000 rpm för då stannar den. (jag ska synka förgasarna, hoppas att det är det som är problemet)

Min tomgång ligger ca 1000-1100rpm.

Kolla ventilspel först, synka sedan.
Får du inte bukt med problemet så kan insugs vent vara otäta (inte helt ovanl).

Har man gamhoj (lixom jag) får man räkna med att det går lite rackligt på lågvarv, sen e' det ju en gammal Kawa oxå :tummenupp
då är det bara välljud :hihi
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Gloggen skrev:
Min tomgång ligger ca 1000-1100rpm.

Det är så man snabbast dödar kamaxlarnas lober när hojen varit avslagen i mer än ca 30 minuter. Ställ tomgången så att oljefilmen har en chans att få vara en oljefilm... och inte en brusten oljefilm.

När du gjorde ren förgasarna så glömde du nog de små munstycksrören (av fast storlek) som sticker ned i flottörhuset och som förser tomgångskretsen med bensin via en luftskruvarna. Hålet i det fasta munstycket är ca 0.20 mm litet görs enklast rent med hjälp av en enskild kabelkardel gjord av koppar. Dvs skala av en elektrisk kabel (flertråds/kardeler) och använd en (eller två) av de tunna enskilda kardelerna att göra rent med.
 

Turbo²

Livsnjutaren från Uppsala
Gick med
6 Jan 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki GPX 600R -88
nej det tror jag inte att jag missade, jag rengjorde allt enligt Haynes manual jag har för mig att det stod med där.
Men när jag hade plockat ner allt såg jag att det inte hade behövts pga allt var helt rent, inga problem alls.
 

Gloggen

kawafreak
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
2004, Kawasaki, Z1000
andersbrink skrev:
Det är så man snabbast dödar kamaxlarnas lober när hojen varit avslagen i mer än ca 30 minuter. Ställ tomgången så att oljefilmen har en chans att få vara en oljefilm... och inte en brusten oljefilm.

:va
Enl. Haynes:
Engine idle speed - 600 models
All except California models.....................1050 +/- 50 rpm

Jag går efter boken 1100rpm torde vara i sin ordning.
 

Turbo²

Livsnjutaren från Uppsala
Gick med
6 Jan 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki GPX 600R -88
Åhhhh!!! varför kan det bara inte funka.. :mad:

Skulle synka förgasarna idag så jag började köra den varm.. efter en liten stund så börjar det rinna soppa ur slangen som sitter mellan 3ans å 4ans förgasare..

Det gjorde det inte när jag körde den varm för några dagar sen..

Vet nån vad det beror på och hur man fixar..?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Turbo² skrev:
Åhhhh!!! varför kan det bara inte funka.. :mad:

Skulle synka förgasarna idag så jag började köra den varm.. efter en liten stund så börjar det rinna soppa ur slangen som sitter mellan 3ans å 4ans förgasare..

Det gjorde det inte när jag körde den varm för några dagar sen..

Vet nån vad det beror på och hur man fixar..?

Varifrån kommer slangen ?

Kan ju vara en flottör som hängt sig.
 

Turbo²

Livsnjutaren från Uppsala
Gick med
6 Jan 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki GPX 600R -88
den finns två dräneringsslangar. en som sitter mellan 1-2 förgasarna och den andra mellan 3-4 förgasarna.. Jag vet inte exakt vad den gör, men det måste som sagt vara en slang där bensinen kan ta vägen när flottörhuset får för mycket bensin. (?)

Någon som har bättre eller rätt förklaring?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Turbo² skrev:
den finns två dräneringsslangar. en som sitter mellan 1-2 förgasarna och den andra mellan 3-4 förgasarna.. Jag vet inte exakt vad den gör, men det måste som sagt vara en slang där bensinen kan ta vägen när flottörhuset får för mycket bensin. (?)

Någon som har bättre eller rätt förklaring?

Låter som flottörhäng.

Knacka lite försiktigt med ett hammarskaft på förgasarna så kanske flottören lossna och trillar dit den skall.
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Långa farbron skrev:
Låter som flottörhäng.

:fakta

På gamla motorcyklar kan rost bildas när man tar ned tanken och låter den ligga medan man renoverar cykeln, även skit som tidigare legat still i tanken kan ramla ned i förgasarna när tanken legat på sidan. MC har inga riktiga bränslefilter.
Det kan vara en anledning, att skit ramlat ned och satt sig i flottören eller nålen.

Om det nu är fallet så kan du knacka på förgasaren eller gasa fullt ett tag. Finns kanske någon sprit att använda som löser upp sådant, vad vet jag.
Du kan även dränera förgasaren på soppa och se om det kommer ut små svarta saker, ha en liten kopp tex locket till en 5-56 burk under förgasaren som du samlar upp bensinen i.

Hittar du små godbitar när du dränerar så kan du kapa bensinslangen och sätta dit ett mopedbränslefilter på vägen till förgasarna. Obs inte bilbränslefilter för det bli för trögt för bensin att passera.
Har för mig att man kan blästra tanken invändigt också för att få bort orsaken till partiklarna men det är överkurs.
 

Turbo²

Livsnjutaren från Uppsala
Gick med
6 Jan 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki GPX 600R -88
Nu rinner det ingen soppa genom "överflödsslangen" , den hjälpte att slå lätt på flottörhusen.

Jag har även synkat förgasarna men det kunde jag nästan skippat för det var nästan perfekt som det var.

Men den går inte riktigt bra under 3000 varv.. ojämnt å slammrar..

Jag har fyllt i 3 liter olja som det står i boken. och tittar man höjden i motor är det fullt. När motorn är varm och igång så försvinner all olja från mätaren. (glasruta). Kan det vara för lite olja i alla fall?

Eller är det ventilsätena?..
Slammrandet kommer (eller hörs) mest från framdrevet. (?)
 

Magoozi

Lärare om fyra dyra år!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Malmoe!
Hoj
GSX-R 600
Att oljan försvinner från glasrutan torde vara normalt då oljan snurrar runt i motorn i alla tilltänkta vinklar och vrår. Det kan jag nästan garantera. MEN jag är ännu inget mekaniskt geni, så jag låter min ståndpunkt vara osagd tills någon bevisar motsatsen. Alles gut?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top