Kawa GPz750 -82, allmäna tekniska frågor

Baalzamon

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Hoj
Kawa GPz750
Jag har nu fått hem min allra första hoj, en gammal kawasaki GPz750 -82. Tänkte jag skulle fixa till den lite i vinter, så den är i ordning till våren. Jag har aldrig grejat med motorcyklar, utom riktigt gamla veteranare. Däremot har jag grejat mycket med mopeder och bilar, så jag är inte helt väck.
Tänkte eventuellt plocka av cylindrarna för att kolla hur det ser ut med vändkanter och så, hur ringarna ser ut och så vidare. Trots allt är det ju en gammal cykel som snart rullat 5000 mil, och ingen vet när den fick sig en översyn sist. Är ju kul att veta ungefär i vilket skick grejerna är.
Kommer jag få någon överraskning när jag plockar isär, kommer allting att ramla i bitar och inte gå att få ihop igen? Och hur är det med topplockspackningen, måste den bytas efter att man haft av toppen? Ventilspel, vad skall det vara? Delar, vart köper man det billigt? Bike i Trollhättan ligger ju inte många mil bort, men dom är ju knappast kända för att ha bra priser.
Bakdrevet är slut, så framdrevet och kedjan får väll bytas också. Vad brukar ett nytt drivpaket ligga på ungefär i pris? Hade varit kul med en onlineshop som man kunde sitta och bläddra i och kolla priser, så man vet på ett ungefär vad man har att vänta sig. Hjullagrena fram var inget vidare heller.
Finns det något speciellt som man skall kolla på dessa cyklar annars?

mojjsan

Killar sökes
Gick med
18 Sep 2005
Hoj
r1
Baalzamon skrev:
Jag har nu fått hem min allra första hoj, en gammal kawasaki GPz750 -82. Tänkte jag skulle fixa till den lite i vinter, så den är i ordning till våren. Jag har aldrig grejat med motorcyklar, utom riktigt gamla veteranare. Däremot har jag grejat mycket med mopeder och bilar, så jag är inte helt väck.
Tänkte eventuellt plocka av cylindrarna för att kolla hur det ser ut med vändkanter och så, hur ringarna ser ut och så vidare. Trots allt är det ju en gammal cykel som snart rullat 5000 mil, och ingen vet när den fick sig en översyn sist. Är ju kul att veta ungefär i vilket skick grejerna är.
Kommer jag få någon överraskning när jag plockar isär, kommer allting att ramla i bitar och inte gå att få ihop igen? Och hur är det med topplockspackningen, måste den bytas efter att man haft av toppen? Ventilspel, vad skall det vara? Delar, vart köper man det billigt? Bike i Trollhättan ligger ju inte många mil bort, men dom är ju knappast kända för att ha bra priser.
Bakdrevet är slut, så framdrevet och kedjan får väll bytas också. Vad brukar ett nytt drivpaket ligga på ungefär i pris? Hade varit kul med en onlineshop som man kunde sitta och bläddra i och kolla priser, så man vet på ett ungefär vad man har att vänta sig. Hjullagrena fram var inget vidare heller.

online priser hittar du mkt på www.duells.se

JörgenT

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Blackbird-98
Ahhh.. Detta ljuva skruvande!! :D

Köp dig en verkstads handbok på Mekonomen. ca 500kr tror jag. Men det är det värt!! Där har du alla specs för ventiler mm. Kolla kam/ar om dom e slitna! Checka även vippor. den härdade ytan kan ha slitits bort. Finns en kille i Axvall/Skara (Stigs motor mekaniska) som fixar sådant om det ser för jävligt ut. Svindyrt med nytt,

Jag tror jag bara skulle göra ett komp prov, innan jag lyfter av cyl. Är komp provet bra, så e väl cyl bra!!.. Men det kan nog diskuteras..

Ett driv paket går väl lös på så där ca 12-1500kr

När det gäller lager!! Kolla med en järnhandel med inriktning på industri produkter/tillbehör! Dom har garanterat samma lager för ett mycket bättre pris! Om du inte har det i U-valla så pma med lager nr! Kan kolla det i Lidköping åt dig! Alt att du ringer industri tillbehör själv!! 0510-86540

PS: Bike i THN e lite dyra! Men bra service! Köper allt mitt där, och det har blivit lite under året!!. Så e det med gammla hojar!

Här kan du spendera fredags kvällen!!

www.nickesmc.se

Lite blingbling..

www.tastynuts.com

Och lite inspiration i vinter mörkret..

www.bikepics.com/kawasaki/gpz750/

Lycka till med mekandet i vinter mörkret! :tummenupp

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Baalzamon skrev:

Jag köpt mekhandbok ifrån Clymer, finns inget som inte står med i den, kostnad ca 300 kr. Om du kollar kompen och hittar en eller flera cylindrar med dårligt resultat, spill i en matsked eller två med olja i cyllarna och mät igen, blir det bra då så är det ringarna, blir det inge bättre med olja så ligger läckan uppåt, ventiler etc, då finns det ingen anledning att ta bort hela cylinderpaketet, vändkanter och liknande ser du så fort toppen är borta.

Lycka till,

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
1100 hade dåliga kolvringar direkt från fabrik. Så dom drog en del olja. Vet inte hur 750 är. :confused:
Har det gått under någolunda normala förhållanden så finns det inga vändkanter. Jag skulle inte börja riva i hojen bara för att kolla hur det är. Packningar och sådant kostar en hel del utan att du byter några delar. Ja, topppackningen ska bytas. Med en dåres envishet och lite tur går det att montera tillbaka topppackning, men om det inte fungerar så är det när du ska ut på en tur med polarna. DÅ ska hojen funka. Eller?
Din motor har inga vipparmar.

Jag råder dig till att inte riva i någonting som fungerar. Men, det är ganska kul :tungan

Vill du lägga lite krut på att den går fint och mjukt. Gör en förgasar renovering och byt till ett modernt tändsystem. :yoparty

Baalzamon

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Hoj
Kawa GPz750
Jättetack för alla svar! Jag låter nog cylindrarna sitta, och hoppas på att allt är bra. En dålig kamkedja hör man väll på rasslande ljud, precis som på bilar?

Jag får nog göra något åt förgasarna ja. Den går lite ojämnt på tomgång, men den hade varit ännu värre förut. Då hade förra ägaren plockat isär förgasarna och tömt ur en del smuts. En riktig rengörning är prio ett.

Byta tändsystem har jag också funderat på. Jag är lite sugen på att montera megasquirt insprutning bara för att testa, men jag har inte bestämt mig än.

Som sagt, det är ju kul att skruva också. Har man inga fel, så GÖR man fel :D

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
proPulsion skrev:
Haynes verkstadshand-böcker tar väl upp sådana frågor?
Haynes har en som heter "Kawasaki 750 Aircooled Fours", täcker 1980 till 1991, dvs 738cc motorn.

Jodå, jag har den..också..HAr verkstadsmanualer till ALLA mina hojar, kostar ju bara en halv till en verkstadstimme att köpa. En god investering!))

Baalzamon

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Hoj
Kawa GPz750
Kahobe skrev:
Haynes har en som heter "Kawasaki 750 Aircooled Fours", täcker 1980 till 1991, dvs 738cc motorn.

Jodå, jag har den..också..HAr verkstadsmanualer till ALLA mina hojar, kostar ju bara en halv till en verkstadstimme att köpa. En god investering!))

Jag hittade den på haynes hemsida i går kväll. Får väll åka till biltema eller mikro och be dom ta hem den. Det är nog bra att ha en ja.

Baalzamon

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Hoj
Kawa GPz750
Mycket bra sidor som Jörgen tipsade om förresten. Jag älskar att sitta och bläddra och kolla priser. Hjullager kostar ju bara 117kr, det är väll bara en femtedel av vad jag hade väntat mig.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0