Kawa som går mysko

Calmare

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2010
Ort
Ålem
Hoj
1986 Kawasaki GPZ 600R
Hej!

Jag heter Magnus och har ett problem. Mc:n är en Kawasaki GPZ 600R från 1986.
Har nyligen köpt den å kört ca 100 mil (har gått ca 4200) Problemet började för ca 20 mil sen. Dagen innan hade jag bytt stift å luftfilter, å kollat bensinfiltret. Ska försöka förklara hur den beter sig (är verkligen dålig på motorer). När jag startar upp den så går den lite upp å ner i varvet. + - 300-400 varv på tomgången. När jag gasar till så kommer den inte direkt utan blurrar lite först. Låter jag den stå på tomgång stannar den helt plötsligt och jag kan inte göra något åt det, men startar direkt igen när jag provar. Med ojämna mellanrum (nu kommer det svåra att förklara) så går den jämnare (låter så ivf, ljudet förändras) men då reagerar den inte alls på gas. Det bara blurrar. Varar mellan 3-4 - 30 sekunder och likadant när jag provkörde den idag.
Oerhört tacksam för tips.

Med vänliga hälsningar

/Magnus
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
I och med att du grejat med stift, luftfilter och bensinfiltret så anar jag att problemet eventuellt ligger inom dessa områden. Har du kollat bensinkranens flöde? sitter tändstiften och tändhattarna som dom ska? sitter luftfiltret som det ska?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om du inte gjort några ingrepp som föranledde problemet så skulle jag först prova med att köra en tank med en stark dos av ngn cleaner. Tex Kemetyls Ki-Akut. En grå flarra, brukar finnas på Shell.

ContainerBridge.php


Edit: Såg nu att du bytt stift, luft- och bränslefilter. Kolla att du ställt in rätt gap på stiften, samt att du inte glömt att ansluta ngn vacuumslang etc. Som ovanstående inläggare skriver så är det sannolikt att felet står att finna i servicen du utfört. Gå igenom alla anslutningar du lossat etc. Kolla även att ev slang till tankavluftningen inte är vikt.
 
Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Om du inte gjort några ingrepp som föranledde problemet så skulle jag först prova med att köra en tank med en stark dos av ngn cleaner. Tex Kemetyls Ki-Akut. En grå flarra, brukar finnas på Shell.

ContainerBridge.php

"Dagen innan hade jag bytt stift å luftfilter, å kollat bensinfiltret"

Dock skadar det ej med lite förgasarrengöring :tummenupp
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Prova med att öppna dräneringsskruven, och tappa ur fuggarna, sitter i botten på varje flottörhus. Kan hjälpa om det finns lite skräp, men ingen garanti utlovas.
 

empler

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2010
Ort
Huset
Hoj
Moto Guzzi
Blir det sämre/bättre när du drar upp den lite i varv? testa att sätta i dem gamla stiften så har du i alla fall uteslutit en sak.
 

Calmare

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2010
Ort
Ålem
Hoj
1986 Kawasaki GPZ 600R
Tack för alla svar. Ska kolla igenom det så fort jag hinner och prova den grå flaskan om jag kan hitta den. Det som oroar mig mest är det sista.. Att den helt plötsligt blir kraftlös å inte reagerar på gasen alls, både på tomgång å när jag kör den..
Den går bra på högre varv men lägger som sagt av bäst va det är. Går ganska ryckigt på krypkörning.

Tack igen

Mvh /Magnus
 

Saxbo

Ride hard, die free!
Gick med
29 Mar 2004
Ort
Kyrkhult
Hoj
Honda VFR800 - 06
Fått dit tändhattarna riktigt och på rätt plats?
Rätt stift?
Kan det spöka om man bytt flödesriktning på bränslefiltret?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du råkade inte få loss nån gummistos mellan topp och fuggar eller mellan fuggar och luftburk? Motorer som drar i sig tjuvluft kan få alla möjliga hyss för sig. Kolla andra änden på tändkablarna också så att dom inte blev skadade när du var där och drog och slet. Jordpunkter är en annan sak som kan spöka, så kolla upp den/dom.
 

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Ort
örebro
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Lite startgas runt fuggarna, tycker det låter som tjuvluft.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Strulat med en sådan själv också. Finns en verkstadsmanual på nätet om du googlar runt lite.

Rent spontant, om tändhattarna sitter fel så startar den inte, fråga mig inte hur jag vet det bara.

CV fuggar på den, är notoriska för o spricka i gummit. Skruva loss de kromade hattarna ovanpå själva förgasarna och kolla om det är sprickor eller revor. De kan ge de symptom du pratar om. Går o limma, använd isf samma lim som används för o laga våtdräkter, men bör ses som en temporär lösning.
 

Quisten

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Thn
Hoj
cbr1000f-92
Varför tror ni det inte är en förgasar rengöring som krävs bara...?
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top