Kawa Z1000J -83

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Köpte min Z1000J i juni i år, och har nu kört den ca: 75 mil efter stor genomgång.
Den hade stått still i 7 år. Har bara gått 3700 mil. Två ägare varav nr 2 ägt den sen 1985.

Hojen går mjukt och fint, förutom att den bluddrar mellan 2500-3000rpm om man segdrar förbi området. Har alltid varit så säger förra ägaren, som kört den 3200 av de 3700 milen. Vid fullgas så bluddrar den inte i detta område.

Den dra bra upp till ca: 5000rpm, men sen planar effekten/ vridet liksom ut. Den blir väldigt platt och tråkig i karaktären.:(. Håller man fullt så visst accar den, men behöver nära nog upp mot rödmarkering innan den händer något.

Den skall ju vara på typ 97 hp? Känns inte riktigt så....

Nu till min fråga: Är detta normal karaktär för denna motor? Var dessa hojar strypta på något sätt?

Har haft isär förgasarna och rengjort allt. Ny gasvajer monterad och injusterad. Den öppnade inte fullt innan, så jag trodde detta var felet. Men inte någon jätteskillnad mot innan. Bara viss förbättring.

Min Z1 900 ( 1015cc ) drar mkt mkt bättre från 5000rpm och upp till rödmarkeringen.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hur ser stiften ut efter en längre cruise i jämna 80 km/h? Har den orignal luftburk? Original luftfilter? Vad har den för bestyckning på pilot- och main-jet? Avgasrör/ljuddämpare?

<edit>Den är specad till 102 hästar vid 8500 och 91 Nm vid 7000.Rätt hårt trimmad med andra ord - för en tvåventilad</edit>
 
Last edited:

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
har den kvar gummisnorkeln, bara den lilla moddifieringen at ta bort den, är till tillräcklig för att den ska bli bluddrig på lättgas o gå lite snålt på högre registret/trött
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
har den kvar gummisnorkeln, bara den lilla moddifieringen at ta bort den, är till tillräcklig för att den ska bli bluddrig på lättgas o gå lite snålt på högre registret/trött

Ingen snorkel. Skall det var en sån på dessa?
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Hur ser stiften ut efter en längre cruise i jämna 80 km/h? Har den orignal luftburk? Original luftfilter? Vad har den för bestyckning på pilot- och main-jet? Avgasrör/ljuddämpare?

<edit>Den är specad till 102 hästar vid 8500 och 91 Nm vid 7000.Rätt hårt trimmad med andra ord - för en tvåventilad</edit>

Bestyckning och luftfilter är original. Luftfilter nytt. 4-2 avgassystem. Satt 4-1 på när jag köpte den, men den gick lika dåligt med det som nu med 4-2.

Får kolla stiften igen. Vad jag minns så såg de bra ut.
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
14073A tror jag art nr är .sitter inträdd i plasten ,man ser inte filtret in boxen med denna monterad
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Min -81 1100 har Bosch L-Jetronic EFI, GPz iofs. :)

Jag tror jag har ett helt komplett -81 EFI kit inklusive elektronikboxen (under plasten i bak) i parts-bin-lådan om någon vill prova på. Det som sitter monterad på min funkar också. Det är bara soppapumpen man får byta ibland och de från gamla Saab900 (sista generationen) funkar.

Cidair, vill du försöka skruva lite? :smasha
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Kan det vara någon av gummibälgarna som krånglar?
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
utan att ta isär bort/luftburken är det svårt att testa membranen med blåspistol,men om du tar bort ett lock i taget o lyfter upp o kollar efter hål, så montera tillbaks så fort som möjligt ,inget klet torrt ska de va ,så ör det lättare att få membranet fastna i spåret utan att det glipar upp, får det ligga så några timmar så kan gummit ändra storlek, så fort av o på gör membran monteringen lättare:)
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kan det vara någon av gummibälgarna som krånglar?

CV-förgasare. Original. Gnällig runt 3k. Shimsa upp trottelnålen ett snäpp (med C-clipset eller en M3 bricka under C-clipset) och känn om det gör skillnad.

Kontrollera den mekaniska tändförställaren på höger sida på vevaxeländen, typ om den rostat fast eller om fjädrarna är trasiga. Kontrollera tändförställningen med stroboskop om möjligt. Vägledning @ https://kzrider.com/forum/4-electrical/572636-ignition-timing-specs-1980-kz1000-b4-help#572641
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
bra tips anders ,:tummenupp ,besinen är inte vad den har varit, så lite fetare behövs,
(när du ändå kollar membranen)
 
Last edited:

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Stiften är gråa efter några mils normal körning. Tog bort snabeln. Tyckte den gick lite bättre då, men det var nog bara insugsljudet som lurade mig...:lol Går fortsatt bluddrigt runt 2500-3000.

Får kolla trottelnålen. Tack för tipset! :tummenupp

Försökte maxa den nyss, men den stannar vid 160-170 km/h ( hann ner en sväng på autobahn :) ).
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
ja över 200/215 är mer normalt , så nåt lurt är det med den ,ska kunna ligga i 170 med halvgas/marchfart
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Känns som att det inte blir fullt öppet vid fullgas. :va Den går jämt och fint i övrigt, förutom bluddrandet mellan 2500-3000rpm.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top