Kawa Z1000J -83

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Känns som att det inte blir fullt öppet vid fullgas. :va Den går jämt och fint i övrigt, förutom bluddrandet mellan 2500-3000rpm.

Det vore himla smutt om du kunde låna en RS36-brygga bestyckad med #125 på huvudmunstyckena - då VET du om det är dina förgasare eller något annat i motorn som knasar.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Det vore himla smutt om du kunde låna en RS36-brygga bestyckad med #125 på huvudmunstyckena - då VET du om det är dina förgasare eller något annat i motorn som knasar.

Ja, håller med! Synd att man inte kan flytta över bryggan från Z1:an....
Men vad tror du om membranen? Kan det vara nåt med dem?
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
ta med den upp till mej,, o provkör/jämför en standard ltd1000 (4/1 system då bara) .samma spis samma hk samma tyngd ca
(3 mil till hällingsjö/ubbhult)
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Har plockat isär förgasarna igen. Inget fel på membranen. Trottlarna glider upp fint med lite undertryck. Men upptäckte att det satt väldigt konstiga nålar i.
De som var med i renoveringssatsen var mycket spetsigare. Såg mer ” normala ” ut. De som sitter i har väldigt lite taper. Byter alla munstycken till nya nu också. Hoppas kunna provköra i helgen.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
ta med den upp till mej,, o provkör/jämför en standard ltd1000 (4/1 system då bara) .samma spis samma hk samma tyngd ca
(3 mil till hällingsjö/ubbhult)

Vore intressant om du kunde testa den och se vad du tycker.
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
hej
jag har en bromsbänk, så vi kan se om den ger några utlovade 97 hk /85hkpå bakhjulet , lördag ska bli fint väder
0707260606 christer
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
hej
jag har en bromsbänk, så vi kan se om den ger några utlovade 97 hk /85hkpå bakhjulet , lördag ska bli fint väder
0707260606 christer

Toppen!
Jag skall försöka skruva ihop den ikväll. Hör av mig på tfn. :tummenupp
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Då var det konstaterat.....den lämnar bara 46hp på bakhjulet.:(

Tack caca för lånet av bromsbänk och dina kunskaper. :tummenupp

Nu har jag mätt tändspolar och kablar. Allt verkar ok enl. manualen. Skall testa gnistan med gnisttestare imorgon.
Tändning också kollad - står rätt och tändförställningen funkar som den skall. Kompressionen också ok på alla cylindrarna.

Så då återstår frågan - va f*** är det som är feeeeeeeeel!??? Saknas ju minst 40 bakhjulshästar.....:va
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
Hej.
tänkte på dålig bensinslang/viken /separerad inuti/väldigt lågt flöde,, ingen soppa under last.
byt till en ny
(Anders o2 sensor kass får ny nästa v)
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Mina tankar har snurrat både kring kammarna och bränsletillförseln. Men den går ju fint upp till 5000rpm där den bara dör/tvekar/planar ut. Hojen har bara gått 3800mil ( samma ägare sen 1985 ), men stått still i 7-8 år. Vad kan ha hänt då? Förgasarna rengjorda 2 ggr / alla munstycken bytta - utan resultat. Andra nålar gjorde bara att den gick sämre.

Får byta bränsleslang och kolla flottörhöjden igen..... Bränslekranen?:va
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det är ju inte så mycket man behöver kontrollera. 1) Bränsle. 2) Kamtider. 3) Tändning.
Dvs soppa, komp och gnista. Börja inte med att riva och rodda bland allt möjligt, fixa först o2-sensor.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Men hur kan kamtider ändra sig? Kamkedja som hoppat ett kugg? Men hur? Kass kedjesträckare eller någon ( förre ägaren ) som klantat sig? Men tror iofs inte att topp eller kammar är rörda. Han borde ju märkt att den helt plötsligt tappade halva effekten....:va
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Dåligt vakuum till soppakranen, så att den inte öppnar ordentligt?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Funkar verkligen tändförställningen som den ska?

Är det inte en fast tändplatta med elektronisk tändförställning så har du två mekaniska fjäderbelastade klackar, dessa klackar ska under normal körning slungas utåt vid högre varvtal vilket i sin tur ställer om tändningen ett antal grader. Om detta inte fungerar som det ska till följd av rost / damm / skit så ställer inte tändningen om och motorn effektivt misständer vilket skapar fenomenet du beskriver - helt orkeslös motor, böjar hosta och gå dåligt men så fort du släpper på gasen går den bra igen. Spelar ingen roll hur mycket du justerar och tvättar förgasare, byter soppakran eller tändspolar.

Värt ett försök i alla fall och det tar typ 5 minuter att kolla. Annars är det typ att kolla varenda kontakt för elen till tändsystemet samt själva tändboxen.

Hade precis samma fenomen med min Z1000 Mk.II och det var tändningen som strulade då.
 
Last edited:

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Har kollat tändförställningen visuellt samt känt att den rör sig fritt. Sen kollat tändningen med stroboskop vid tomgång samt 2500rpm. Funkar som det skall. Nya stift, kollat och mätt upp tändkablar samt spolar. Allt ok.

Hur testar man tändboxen?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Har kollat tändförställningen visuellt samt känt att den rör sig fritt. Sen kollat tändningen med stroboskop vid tomgång samt 2500rpm. Funkar som det skall. Nya stift, kollat och mätt upp tändkablar samt spolar. Allt ok.

Hur testar man tändboxen?

Hm... ja då var det värre. :brinnerup

Tändboxen vette fasen hur du mäter upp korrekt. Går väl att ohm-mäta som allt annat men vilka värden som är korrekta är en bra fråga. Tror inte ens nåt sånt står i handboken då tändboxarna ofta är hermetiskt tillslutna med smält plast / lim så dom är non-serviceable. Tror det är köpa ny och testa som är alternativet med dom. Kan ha fel.

Elfel är ett jävla elände och det säger jag som elektriker / instrumenttekniker till yrket.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hur testar man tändboxen?

Om du har testat tändförställningen vid tomgång och 2500 varv, av vilken anledningen skall då tändboxen testas? Antingen får motorn gnista, eller inte. Det hörs, och känns. Ge dig på kamtiderna medans du väntar på mätning med O2-sensor.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Kollat tändförställningen igen. Funkar perfekt. Så då är det väl bara att kolla kamtider.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top