Bearing skrev:
Borde det inte bli bättre om man drar rören från 1:an och 4:an samt 2:an och 3:an till varsin turbo? Då borde det bli pulsuppladdning och det ger väll ännu bättre respons?
En helt riktig iaktagelse, jag reagerade direkt på samma sak. Den största vinsten med att ha dubbelturbo skulle jag vilja påstå är just pulsseparationen och så som den där avgassamlaren verkar vara byggd så faller ju det bort. Ser mer eller mindre ut som ngt slags försök till konstanttryckssystem, men jag undrar om samlingsvolymen är tillräckligt stor. Känns som att det varken är hackat eller malet; det är ingen kompakt avgassamlare för hög pulsverkan och det är heller ingen stor samlingsvolym för konstanttryck.
Det här är ett rent parallell-system, ngn var inne på sekventiell överladdning, men det är ngt mer knepigt att åstadkomma. Man måste ha ett väl fungerande spjäll på avgassidan för att styra när turbin no 2 ska komma igång samt man bör fundera lite hur man gör på kompressorsidan. Vanligt är att koppla kompressorerna i serie, då den stora turbon även ligger med och snurrar (och håller tätningarna runt turbinaxeln igång) då. Sedan bör man ha en bypass av den lilla kompressorn när de riktigt stora flödena blir aktuella. Så, det blir lite spjäll. Men ett mycket trevligt system, i synnerhet om man är lite finurlig i sina turboval och bygger ett snyggt system.
Vore kul att bygga ett sekventiellt system på hoj; jag tror att man skulle kunna fixa att ladda i en betydligt större del av varvtalsspannet med ett sådant system, och kanske få ett massivt register som tar bort lite den kraftiga momentuppbyggnaden som kommer när vanliga laddare kommer igång. Om jag bara flummar lite, och spekulerar baserat på gut feeling/erfarenheter på jobbet, så skulle jag kunna tänka mig att man med ett sekventiellt system skulle kunna ha, säg, 1 bars laddtryck vid 2000 varv? Och sedan konstant laddtryck (eller lätt ökande) hela vägen upp till maxeffekt.
För en Hayabusa, kanske en TD03-4,0-07T + en K26/K27 hybrid skulle kunna vara ngt... Peter, hojta till om du bygger ett sådant system!
/J