Kawa ZX-10 (den gamla) med dubbelturbo...

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
AAA den där va riktigt fuul
Men faktum är att min polare Calle Gotby va en riktig pioniär på sin tid
Hans dubbelturbo funnybike va faktiskt den hojmotor som hadde bänkrekordet
hos Marklund tills för bara nåt år sen när Cristers busamotor kom in i bilden

Calles motor va en gammel GSX 1327cc med 2 st saab 15t laddare
den bänkade mäktiga 465hk för 10 år sedan lite drygt

Han gjorde väldigt mycke rätt på sina byggen sånt som man inte fattade på den tiden
Han byggde i princip en vild sugmotor med överladdning :banana :banana :tummenupp
 

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Kings Meadow
Hoj
Såld ZX9R
andersson turbo skrev:
AAA den där va riktigt fuul
Men faktum är att min polare Calle Gotby va en riktig pioniär på sin tid
Hans dubbelturbo funnybike va faktiskt den hojmotor som hadde bänkrekordet
hos Marklund tills för bara nåt år sen när Cristers busamotor kom in i bilden

Calles motor va en gammel GSX 1327cc med 2 st saab 15t laddare
den bänkade mäktiga 465hk för 10 år sedan lite drygt

Han gjorde väldigt mycke rätt på sina byggen sånt som man inte fattade på den tiden
Han byggde i princip en vild sugmotor med överladdning :banana :banana :tummenupp

Jaja men va tycker du om rördragningen.?? Är inte den på topp??? Hupps hejs levepastej!!
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Nisse Järnet skrev:
Gör det verkligen det?
Ja, det har med tröghetsmomentet i de rörliga delarna att göra. I princip kan man säga att tröghetsmomentet ökar med turbinens diameterförändring upphöjt med 4. Men det är inte bara tröghetsmomentet som påverkar lagget. En liten turbo måste accelera upp till ett högre varvtal vilket ökar lagget. Total borde detta ge att lagget ökar med diameterförändringen upphöjt med 3.

Jag vet inte hur mycket diametern måste öka för att dubblera flödet. Men jag har läst att 2 små turbos får totalt ungefär halva trögheten av en flödesmässigt motsvarande stor turbo.

EDIT: Lagget påverkas av mycket annat också, t.ex. A/R för turbinen. Ett lågt A/R på en stor turbo kan kanske göra att lagget blir samma som för de 2 små. Men då kommer det ge mycket högre mottryck på höga varv jämfört med de 2 små.
 
Last edited:

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Intressant med två turbos :)

Hyr Marklund så hittar han nog på nått :hihi

Det finns väll en tävling minns inte om den bara existerade i USA men i vilket fall som helst så skulle man trimma upp en motorcykelmotor så mkt det bara gick för att sedan köra i bromsbänk (finns säkert reglemente på slagvolym osv).

Hade inte Marklund en Hayabusamotor på 685hp/2.3bar/10800rpm som dom körde i bänk hemma hos han :va
 

Jimsan

fort är skoj
Gick med
7 Oct 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ingen
Jösse skrev:
Intressant med två turbos :)

Hyr Marklund så hittar han nog på nått :hihi

Det finns väll en tävling minns inte om den bara existerade i USA men i vilket fall som helst så skulle man trimma upp en motorcykelmotor så mkt det bara gick för att sedan köra i bromsbänk (finns säkert reglemente på slagvolym osv).

Hade inte Marklund en Hayabusamotor på 685hp/2.3bar/10800rpm som dom körde i bänk hemma hos han :va

Jo.
http://www.mc-xpress.com/records/kristerjohansson/kristerjohansson.htm
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Abloy skrev:
Har ägt en zx-10, gick grymt bra trots att den var stor som ett as.
Den är ungefär som en zzr1100 i storlek, så inte alls extremt stor.
Trevlig hoj för övrigt, speciellt för sin tid.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Det där är ingen gammal hoj det är en aldeles nyyy
å dom e väl inte så stora av sig eller??

Polaren har träffat ägaren där borta i amerika
han lär ska ha köpt turbosarna på skroten dom är från volvo
TD03 or från dom med dubbelturbos
tillsammans ska dom va något större än ett 19t aggregat
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Poacher skrev:
Allt är ju relativt, 88-89 tror jag de fanns.


HMM det här är alltså den nya kawa 1000 hojen INTE den gammla GPZ 900r baserade motorn den känner jag igen alltför väl
 

FreddaGädda

Guest
PD skrev:
blir knappast kraftigare ladd av det där, hade killen satt dom i serie istället så hade det varit en annan 5a

hmm, vad fasen är "push-picka, för att inte tala om push-pull" och "Teutul-färdighet" :va :va trode jag hade koll på det mesta innom svetsning

En push-picka är själva mig/mag-handtaget eller vad man ska kalla det. Själva grejen du svetsar med :gnissla , Ser lite ut som en pistol. Push står för att det bara är trådmatning från aggregatet.

Push-pull är en liknande "pistol" men liknar mer ett gevär. Mycket större och klumpigare. På den är det trådmatning både från aggregatet plus en dragmotor i pistolen. Fördelen med detta är att man kan stå mycket längre från aggregatet utan att tråden hakar sig i slangen.

Familjen Teutel är de på Orange County Choppers som bygger "hojar" i tv. Programmet heter American Choppers och går på discovery på lördagar 21.00 och söndagar 20.00, dom svetsar som sagt riktigt bra.

Är saker och ting klarare nu? :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top