Kawa ZX-9. Hjälp med vibrationer?

Remo

a million miles away
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Hellhole
Hoj
GSX-R1000, -03
Hej
Tänkte försöka få hjälp och svar på några frågor innan hojsäsongen drar igång här i norra norrland.

Jag har en -00:ans Kawa ZX-9:a som gått 2300 mil. Stora servicen med ventiljustering, förgasarsynkning m.m är strax, dvs vid 2400 mil. Köpte hojen förra sommaren då den gått 1800 mil och är 2:a ägaren.

Det jag irriterat mig över samt vill ha hjälp med är vibrationer i cykeln vid ca 6000 rpm. Dessa känns speciellt i styret samt höger fotpinne. Har läst en del tester som anmärker just på vibrationer i mellanregistret, bl.a tidningen Bike.

Jag undrar därför vad era erfarenheter är gällande vibrationer i denna modell? Har ni upplevt samma sak på ZX-9:eek:r?

Kan injusteringarna vid den stora servicen eventuellt ”lindra” eller minska vibrationerna i cykeln?

Eller finns det något speciellt man kan ”felsöka” på ZX-9:eek:rna som orsakar dessa vibrationer?

Mvh Erik
 

hoj sugen

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
gbg
Hoj
Zx9 01
Remo skrev:
Hej
Tänkte försöka få hjälp och svar på några frågor innan hojsäsongen drar igång här i norra norrland.

Jag har en -00:ans Kawa ZX-9:a som gått 2300 mil. Stora servicen med ventiljustering, förgasarsynkning m.m är strax, dvs vid 2400 mil. Köpte hojen förra sommaren då den gått 1800 mil och är 2:a ägaren.

Det jag irriterat mig över samt vill ha hjälp med är vibrationer i cykeln vid ca 6000 rpm. Dessa känns speciellt i styret samt höger fotpinne. Har läst en del tester som anmärker just på vibrationer i mellanregistret, bl.a tidningen Bike.

Jag undrar därför vad era erfarenheter är gällande vibrationer i denna modell? Har ni upplevt samma sak på ZX-9:eek:r?

Kan injusteringarna vid den stora servicen eventuellt ”lindra” eller minska vibrationerna i cykeln?

Eller finns det något speciellt man kan ”felsöka” på ZX-9:eek:rna som orsakar dessa vibrationer?

Mvh Erik

Hej. Jag har aldrig märkt några vibrationer i min. Inte som har stört mig ialla fall.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Jag hade lite vidrationer i min, fast de var nog lite högre i registret.
Du kan förmodligen ändra varvtal eller få bort dom helt i händerna om du byter styrändsvikter.
Men lättast är väl att köra snabbare än 130 eller vad nu 6000varv motsvarar. Eller dreva om.
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Kolla upp din kopplingskorg då viberationerna kommer ifrån höger sida.
Enklast att ta en titt genom oljepåfyllningen och kolla efter sprickor alt försvunna metallbitar ifrån korgen.

Remo skrev:
Hej
Tänkte försöka få hjälp och svar på några frågor innan hojsäsongen drar igång här i norra norrland.

Jag har en -00:ans Kawa ZX-9:a som gått 2300 mil. Stora servicen med ventiljustering, förgasarsynkning m.m är strax, dvs vid 2400 mil. Köpte hojen förra sommaren då den gått 1800 mil och är 2:a ägaren.

Det jag irriterat mig över samt vill ha hjälp med är vibrationer i cykeln vid ca 6000 rpm. Dessa känns speciellt i styret samt höger fotpinne. Har läst en del tester som anmärker just på vibrationer i mellanregistret, bl.a tidningen Bike.

Jag undrar därför vad era erfarenheter är gällande vibrationer i denna modell? Har ni upplevt samma sak på ZX-9:eek:r?

Kan injusteringarna vid den stora servicen eventuellt ”lindra” eller minska vibrationerna i cykeln?

Eller finns det något speciellt man kan ”felsöka” på ZX-9:eek:rna som orsakar dessa vibrationer?

Mvh Erik
 

Remo

a million miles away
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Hellhole
Hoj
GSX-R1000, -03
Tackar för svar och tips. :) Ska kolla upp kopplingskorgen. Vad kan förresten få kopplingskorgen att spricka eller tappa bitar?

Undrar även om det finns något annat i motorn eller kopplingen som kan skapa dessa vibrationer och behöver undersökas?

För mig vill händer och höger fot domna bort om man "hamnar" på ca 6000 rpm (140 km/h) vid körning med t.ex ett gäng kompisar som håller en viss hastighet.

Och eftersom vibrationerna är bundna till varvtalet oavsett växel så antar jag att man kan bortse från däck, styrlager, drivpaket osv.

Vill helst komma tillrätta med problemet eftersom hojen i övrigt är kanonfin, eller få ett konstaterande att modellen är sådan och att man får leva med dessa vibrationer. Och i så fall blir det nog ett hojbyte…
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Bakhjulsåkning med hjälp av kopplingen brukar knäcka korgen.


Remo skrev:
Tackar för svar och tips. :) Ska kolla upp kopplingskorgen. Vad kan förresten få kopplingskorgen att spricka eller tappa bitar?

Undrar även om det finns något annat i motorn eller kopplingen som kan skapa dessa vibrationer och behöver undersökas?

För mig vill händer och höger fot domna bort om man "hamnar" på ca 6000 rpm (140 km/h) vid körning med t.ex ett gäng kompisar som håller en viss hastighet.

Och eftersom vibrationerna är bundna till varvtalet oavsett växel så antar jag att man kan bortse från däck, styrlager, drivpaket osv.

Vill helst komma tillrätta med problemet eftersom hojen i övrigt är kanonfin, eller få ett konstaterande att modellen är sådan och att man får leva med dessa vibrationer. Och i så fall blir det nog ett hojbyte…
 

Dennis_I

Norrland är vackert =)
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Gällivare och i ryggsäcken
Hoj
CBR1000RR -08
Tjena Ninjabroder i Norr =)

Har haft vibrationer på min från ca 4500-5000rpm, vad som är tydligt är att dessa motorer har ett område med kritiskt varvtal. På min har jag syncat förgasarna EXAKT! och även bestyckat om, och det hjälpte märkbart, har kvar vissa vibrationer vid 4000rpm men inget som man stör sig på... Föresten jag tror alla hojjar jag provkört har ett kritisktvarvtals område, på vissa märks det mer å på andra mindre.....
 

Remo

a million miles away
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Hellhole
Hoj
GSX-R1000, -03
Garret_Power skrev:
Har haft vibrationer på min från ca 4500-5000rpm, vad som är tydligt är att dessa motorer har ett område med kritiskt varvtal. På min har jag syncat förgasarna EXAKT! och även bestyckat om, och det hjälpte märkbart, har kvar vissa vibrationer vid 4000rpm men inget som man stör sig på...

Vill oxå minnas jag hade svaga vibrationer kring 4000 rpm, men det är kring 6000 rpm som de störande vibrationerna uppstår med "domningar" av händer och högerfot.

Var just och räknade mellanpris till en -03:as GSX-R1000 istället. Börjar fundera på att byta hoj. Synd bara att man inte kan provköra (än) innan köp här i norr pga vinter och lite snöiga/isiga vägar.
 

Steve Harris

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Husum
Hoj
Gixxer 1000 -08, dt125 (fabriksmoppe), GSXR-1100 -87, XT600E-01
jag hade också vibrationer på min vid dessa varvtal, min kopplingskorg tyckte jag var rejält glapp, bytte nållager o distans det blev inget mindre glapp, bytte korg samma resultat så jag gav upp med vibrationerna och körde 1500 mil till innan jag bytte hoj så det är nog inte så mkt att oroa sig för
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top