Kan bara instämma i Gollums åsikter om ZZR. Det är en otrolig hoj, sjuk kraft.
Jag har en Diablo black ZZR 1400 -07:a med ABS och Devil slipon. Jag köpte den efter att ha provkört och jämfört med Hayabusa och K1200/1300S. Alla tre hojar spelar i samma division, feta sporthojar på anabola, mer av allt på gott och ont. Här kommer lite siffror om hojarna. Man läser och hör så mycket, svårt att veta vad som är sant, men detta har jag hämtat från Wikipedia och tillverkarna själva.
Längd och vikt
Kawan väger 214 kilo torr, Hayabusan 220 kilo och BMW:n 224 kilo. Detta är ca 35-40 kilo mer än en vanlig liter-hoj och det är klart att det märks. Hjulbasen är 146 cm för Kawa, 148.5 för Hayabusa och 156 cm för BMW. det är längre än moderna literhojar som brukar ha 135-140 cm mellan axlarna.
Motorn (2008)
Kawa: 1352 ccm, 12.0 komp, 84x61 bore/stroke 197 hp 154 Nm vrid
Hayabusa: 1349 cc, 12.5 komp, 81x65 bore/stroke, 197 hp 139 Nm vrid
BMW: 1293 cc, 13.0 komp, 80x64.3 bore/stroke, 175 hp, 140 Nm vrid
Bromsar
Både Kawan och BMW:n har ABS, något jag inte tror finns att få till Hayabusan. Jag upplever att Kawan har bäst bromsar, följt av BMW och sist Hayabusan som inte alls känns lika lättdoserade bromsar.
Utseende på cyklarna kan man snacka om hur länge som helst, eftersom alla tycker olika. Och tur är väl det, tråkigt om alla tyckte likadant!
Personligen tycker jag ZX14/ZZR är snyggare än Hayabusa, särskilt den svarta är snygg tycker jag.
Att köra:
Kraften är sjuk för alla dessa. Sjuk. Det märks att det är 30-35% större motorer än på en 1000, något som också avspeglar sig i att den svänger sämre än en mindre hoj. Så det är både på gott och ont. Snabbare rakt fram, men inte lika smidig i kurvor jämfört med en literhoj.
Hayabusan har mest framåtlutad (sportigaste) körställning, följt av Kawan och sen BMW:n. Alla tre är dock mer upprätt sittställning jämfört med 1000-kubikare.
Utrustning
Här är nog BMW:n mest komplett, med elektronisk dämparjustering, värmehandtag (skönt när man fryser om labbarna) ABS och färddator, följt av Kawa med ABS och färddator. Hayabusan har ingen sån utrustning, men det är kanske också därför den känns mest sportig av dessa. Alla har dock tankmätare och växelindikator.
Ljudet
Standard är ZZR alldeles för tyst anser jag, men med Devil slipon ger den ett mörkt rytande, mycket kraftfullt ljud. Det hörs verkligen att det är en större motor än i 1000-kubikarna.
Nackdelar då?
Ljuddämparna original är stora, tunga och (för) tysta. Jag tycker Kawa gjorde en tabbe med sadeln. I och med att det är en "limpa" i stället för två separata sitsar ger den signaler att det är en Touring-cykel.
Jag tror det varit bättre med två separata sitsar. Man hade inte suttit sämre och det hade givit en sportigare framtoning.
Vikten är en annan nackdel jämfört med en modern literhoj (215 kg torr mot ca 170 kilo). Plus att jag tydligen är byggd som en ostbåge, för jag trivs att sitta fälld framåt.
Gillar att sitta långt fram med huvudet nästan framme över mätarna - grym känsla av kontroll, känns tryggt. ZZR:en är lite större, man sitter inte på samma sätt.
Alla dessa är grymma mopeder, det är nog egentligen mest en smaksak vilken man väljer. Men i mitt fall föredrog jag en ZZR, dels för att jag tycker den är snyggare men också för att den känns vassast (även om generation 2 av Hayabusa sägs vara aningen vassare rakt fram)