Kawasaki 400 som inget orkar

Tompa_arje

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
Kawazaki 400
Hej jag har nyligen skaffat cykel en 82 kawasaki men den gör max 110 km den orkar inget. Har någon erfaren några bra tips om vad det kan bero på, jag bor långt uppe i norrland så någon MC verkstad finns inte inom 20 mil. Hoppas någon har nåt bra för det verkar trögt att bara kunna åka i 90-110.

Tompa_arje

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Ett tips för att de gamla rävarna ska ta tag i att svara och försöka guida dig är väl att skriva precis vad modellen heter.
Jag skulle börja med att byta eventuella soppafilter, rengöra förgasaren, byta olja och filter, kolla/rengöra/byta luftfilter, kanske kolla kompressionen om inte de enkla åtgärderna funkar.

Edit: Den enda Kawa 400 -82 jag hittar heter Z400J, är en radfyra och har 27 hästar. Maxvarvet ligger på 8000.
27 häst är väl kanske var problemet börjar och slutar, det kan vara så att den helt enkelt inte vill mer?
Men rena förgasare, ny olja och filter samt rent luftfilter kan göra underverk.
Enligt specen ska den göra 154 km/h som mest, så lite mer än 110 ska du nog kunna klämma ur om den är någorlunda frisk med kompression osv.

Last edited:

Tompa_arje

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
Kawazaki 400
GeFeldz skrev:
2300565 Ett tips för att de gamla rävarna ska ta tag i att svara och försöka guida dig är väl att skriva precis vad modellen heter.
Jag skulle börja med att byta eventuella soppafilter, rengöra förgasaren, byta olja och filter, kolla/rengöra/byta luftfilter, kanske kolla kompressionen om inte de enkla åtgärderna funkar.

Edit: Den enda Kawa 400 -82 jag hittar heter Z400J, är en radfyra och har 27 hästar. Maxvarvet ligger på 8000.
27 häst är väl kanske var problemet börjar och slutar, det kan vara så att den helt enkelt inte vill mer?
Men rena förgasare, ny olja och filter samt rent luftfilter kan göra underverk.
Enligt specen ska den göra 154 km/h som mest, så lite mer än 110 ska du nog kunna klämma ur om den är någorlunda frisk med kompression osv.

Jag tackar för svaret, det är naturligtvis riktigt att jag skulle angett vilken modell, men det stämmer att det är Z400J, jag tackar o bockar för de goda råden. Jag ska skrida till verket med de föreslagna åtgärderna.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Köp nytt originalluftfilter (byt INTE till något K&N-skit eller annat) gör nog susen - samt en ventiljustering utöver rengöring av förgasarna. Kolla även avluftningen av tanklocket.

morbo

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Kawa ZZR1100 -93 och en liten Kawa Kz440 från 1980
Tänkte tipsa om ett par bra websidor som handlar om den modellen, har en Z440 själv :)

http://www.kz400.com/

http://www.kzrider.com/

http://www.z-klasmo.de/
Har de mesta i reservdelar till Z-modellerna, allt kommer fram men det kan ta lite tid 2-3 veckor och de är lite halvdana på engelska..

Kolla även sprickor i förgasargummina, tycker det känns som det gjorde skillnad bara att täta dom med silikon. (dom är bytta till nya idag)

Var även försiktig med stjärnskruvarna, dom sitter som berget och är gjorda av det blötaste järnet som dom hittat. Byt dom mot 6-kantsbultar eller insex om du har möjlighet.

/lars

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...