Tjena!
Har en Kawasaki ER6-N 2006 där jag under en längre tid försökt lösa ett problem med ABSen.
Det började med att ABS-lampan började lysa och jag tog efter ett tag mig tid att kolla upp vad som var fel och fick från min lokala Kawasaki verkstad ett felkodspapper där man med hjälp av en liten kontakt som sitter under sadeln kopplar mot minuspolen på batteriet och med hjälp av den får ABS-lampan att blinka i en viss ordning beroende på vad som enligt hojen är fel.
Felkoden visade att ABS-givaren för framhjulet var något fel på.
Köpte en ny men felet kvarstod.
Lämnade in hojen på verkstad och fick efter en lång tid ett samtal där killen som felsökte hojen hade hittat felet.
- ABS-pumpen och kontaktstycket till den hade ärgat och två stift i pumpen hade alltså gått av innuti den anslutande kabelhärvan...
Fick prisuppgifter på vad enbart delarna (pump+hela hojens kabelstam)skulle kosta och det var bara att glömma då kostnaden överstiger minst två tredjedelar av hojens värde.
Skam den som ger sig!
Jag rev ner hela hojen och fick ut ABS-pumpen och skickade iväg den till ett seriöst företag som renoverar just ABS pumpar.
Fick tillbaka den med nya fina stift och monterade ihop hojen med nytt hopp om att den åter igen skulle funka.
Icke...
Provade med felkoderna igen och fick felen:
(35)ABS Motor relay trouble (Wiring shorted or open, stuck relay ON or OFF)
(43)Front wheel rotation sensor wiring shorted or open, connector bad connection)
Beställde en bättre begagnad kabelstam från England och påbörjade nedmontering av den gamla.
Fick loss alla sladdar och slängde på den nya.
Problemet kvarstår och jag får samma felkoder...
Jag har alltså lagat abspumpen, bytt givaren i fram samt bytt hela kabelstammen... Hur är det möjligt att problemen kvarstår?
Blev en ganska lång text men kanske behövde ventilera mig lite
Tacksam för alla svar och idéer
/P
Bilderna nedan visar pappret med felkoder, hur pumpen såg ut innan och efter samt den helruttna kontakten till pumpen som nu alltså är bytt.
Har en Kawasaki ER6-N 2006 där jag under en längre tid försökt lösa ett problem med ABSen.
Det började med att ABS-lampan började lysa och jag tog efter ett tag mig tid att kolla upp vad som var fel och fick från min lokala Kawasaki verkstad ett felkodspapper där man med hjälp av en liten kontakt som sitter under sadeln kopplar mot minuspolen på batteriet och med hjälp av den får ABS-lampan att blinka i en viss ordning beroende på vad som enligt hojen är fel.
Felkoden visade att ABS-givaren för framhjulet var något fel på.
Köpte en ny men felet kvarstod.
Lämnade in hojen på verkstad och fick efter en lång tid ett samtal där killen som felsökte hojen hade hittat felet.
- ABS-pumpen och kontaktstycket till den hade ärgat och två stift i pumpen hade alltså gått av innuti den anslutande kabelhärvan...
Fick prisuppgifter på vad enbart delarna (pump+hela hojens kabelstam)skulle kosta och det var bara att glömma då kostnaden överstiger minst två tredjedelar av hojens värde.
Skam den som ger sig!
Jag rev ner hela hojen och fick ut ABS-pumpen och skickade iväg den till ett seriöst företag som renoverar just ABS pumpar.
Fick tillbaka den med nya fina stift och monterade ihop hojen med nytt hopp om att den åter igen skulle funka.
Icke...
Provade med felkoderna igen och fick felen:
(35)ABS Motor relay trouble (Wiring shorted or open, stuck relay ON or OFF)
(43)Front wheel rotation sensor wiring shorted or open, connector bad connection)
Beställde en bättre begagnad kabelstam från England och påbörjade nedmontering av den gamla.
Fick loss alla sladdar och slängde på den nya.
Problemet kvarstår och jag får samma felkoder...
Jag har alltså lagat abspumpen, bytt givaren i fram samt bytt hela kabelstammen... Hur är det möjligt att problemen kvarstår?
Blev en ganska lång text men kanske behövde ventilera mig lite
Tacksam för alla svar och idéer
/P
Bilderna nedan visar pappret med felkoder, hur pumpen såg ut innan och efter samt den helruttna kontakten till pumpen som nu alltså är bytt.
Last edited: