Kawasaki ER6N / Ducati Monster 696+

crillefisk

Ny medlem
Gick med
17 May 2013
Hoj
Yamaha R6
Tjena, tänkte höra med er här på sporthoj om ni har några erfarenheter om er6an eller 696an ? :)
Gillar båda hojjarna, men 696an är mig lite närmare hjärtat :hihi
Vad har ni för erfarenheter om hojjarna? :)

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
2006-Kawasaki-ER-6ne.jpg
2.jpg

Båda är roligare än R6 i gången men långt ifrån lika snabba.
(Har kört ER6n och Monster 1100, samma generation)
Ducatin låter dock bättre och exklusivitetskänslan är hög medan den är låg på kawasakin.
Utséendet är ju inte någon nackdel för duccen heller direkt.

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Hoj
Speed Triple -06
Min erfarenhet sträcker sig till att jag hade en Er6-n för några år sedan när jag tog lappen och jag tyckte det var rena supersporträsern i 3 veckor tills jag ledsnade lite på storleken och effekten och började leta efter annat.

Det är dock en riktigt bra hoj rent funktionsmässigt och klockren för nybörjare :)

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Budget?
En ny ER6 kostar väl som en beggad ducce nästan..
Bilsport & MC har en "A2 försäkring" som är billig sålänge man inte skrotar, var 10k självrisk för några år sen iaf

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
De flesta kommer att klanka ner på ER-6:an och kalla den trött och tråkig, men med uppstyvade framdämpare, stålomspunna bromsslangar och fasta fotpinnar (lägg passagerarpinnarna i förrådet) är den riktigt rolig. Jag har en som lekhoj när jag kör korta turer i stan och för Knix-kurser och bandagar. Den har bra bottendrag och är sanslöst lättkörd när det svänger. Lägg till faktorn att man i och för sig blir omkörd av alla med kåpa på rakorna men plockar dem i kurvorna så kommer du att le innanför hjälmen. Priset för hojen och försäkringen är inte heller någon nackdel. Jag har i och för sig kört den ostrypt...

Ducatin har jag ingen åsikt om.

Har du kollat på Yamaha MT-07? Om du kan tänka dig en sprillans ny hoj tror jag den kan vara ett hett alternativ...

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
De flesta kommer att klanka ner på ER-6:an och kalla den trött och tråkig, men med uppstyvade framdämpare, stålomspunna bromsslangar och fasta fotpinnar (lägg passagerarpinnarna i förrådet) är den riktigt rolig. Jag har en som lekhoj när jag kör korta turer i stan och för Knix-kurser och bandagar. Den har bra bottendrag och är sanslöst lättkörd när det svänger. Lägg till faktorn att man i och för sig blir omkörd av alla med kåpa på rakorna men plockar dem i kurvorna så kommer du att le innanför hjälmen. Priset för hojen och försäkringen är inte heller någon nackdel. Jag har i och för sig kört den ostrypt...

Har du kollat på Yamaha MT-07? Om du kan tänka dig en sprillans ny hoj tror jag den kan vara ett hett alternativ...

Även utan va? :hihi

crillefisk

Ny medlem
Gick med
17 May 2013
Hoj
Yamaha R6

Jo har även kollat in mt:n lite smått :)

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Hade väl tänkt mig kring 60k

Är det bara för hojen, eller är det hela kalaset med hoj, utrustning och körkort?

För 60k får du ju en -12/13 ER6 med lätthet, ifall du ska köra strypt så kommer du nog inte känna någon skillnad effektmässigt så jag hade åkt till närmaste handlare som har dessa hojar och provsuttit, och sen åkt hem och gråtit över att jag köpte något långt över min budget, pluspoäng om det är på avbetalning :fakta

crillefisk

Ny medlem
Gick med
17 May 2013
Hoj
Yamaha R6
Är det bara för hojen, eller är det hela kalaset med hoj, utrustning och körkort?

För 60k får du ju en -12/13 ER6 med lätthet, ifall du ska köra strypt så kommer du nog inte känna någon skillnad effektmässigt så jag hade åkt till närmaste handlare som har dessa hojar och provsuttit, och sen åkt hem och gråtit över att jag köpte något långt över min budget, pluspoäng om det är på avbetalning :fakta

De är bara för hojen :)

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
http://www.blocket.se/vasterbotten/Kawasaki_ER_6N_53577088.htm?ca=23_16&w=3
Denna är rätt schysst och inte så långt ifrån dig, du kommer såklart få strypa den men ska du vänta på en färdigreggad hoj någorlunda nära dig så kan du få vänta länge :näsblod
Ta en titt på Yamaha MT07 också, en sprillans ny går på 60900kr och verkar absolut inte sämre än någon av hojarna du kollat på hittills
Här fanns lite trevlig läsning om yamman: http://www.fastbikes.se/index.php/2012-12-19-07-20-47/provkoert/7377-yamaha-mt-07-2014-provkord

Jäääkligt trevligt med garantier på nya prylar :D

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Med en budget på 60 så hade jag utan att tveka föredragit MT-07 framför ER-6. En så fin hoj som MT-07 till det otroliga priset så hade jag inte tvekat. Jag åker M696 och var och provkörde MT-07 nu i helgen. ER-6n var några år sen jag provade.

Generellt bra spec på Ducatin. Hydraulisk koppling mot wire på Yamahan, större bromsar. Mer framåtlutad körställning på Ducatin jämfört med både ER-6n och MT-07 vilket passar mig bättre. MT-07 (och det är naturligtvis samma för ER-6n) kändes extremt könslös jämfört med M696. MT-07 svängde bra på kurvig 70-väg, kanske lite mjuk och på tok för tyst. Tror dock att den upprätta körställningen börjar bli tröttsam i 120. Extremt lättkörd. Bra botten, gick att puttra i alla farter på höga växlar. Sa jag att den låter för lite?

Ducatin har enligt mig så extremt mycket mer karaktär och ser så förbannat bra ut. Lite truligare på låga varv men även den mycket lättkörd och svänger bra. Väldigt lätt, några kg mindre än dom båda andra. Tror inte att man tröttnar lika fort på Duccen trots ungefär samma effekt och den uppfattas inte som en nybörjarhoj på samma sätt som tex ER-6n gör.

Finns ju Monster 695 som är helt ok och ytterligare några tusenlappar ner eller Monster 620ie.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati