Kawasaki GPZ 900R bra utgångsprojekt?

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
Hejhej,

Har skissat på mängder av modeller och funderat och vart och kollat på en jäkla massa motorcyklar senaste månaden och har nu det senaste varit inne på att bygga om en kawa gpz 900r till en caféracer. Målet har hela tiden varit en motor med tillräckligt mycket ös för att jag inte ska tröttna efter en vecka samt med tillräckligt retro-stuk för att göra en caféracer av.

Så, vad tror ni om en kawa gpz 900r som utgångsprojekt till en caféracer? Har inte hittat ett enda bygge eller modifiering av någon för att få lite inspiration av vad dom kan bli. Beror det på någonting? Det verkar ju vara en väldigt vanlig modell. Någon som har kört en som kan komma med lite inputs om hur själva hojjen är, t ex kvalité, kraft i motorn, chassi, etc.

Bifogar lite snabba skissbilder på stuket jag tänker mig. det KAN bli ett problem att tanken är lite för modern, dvs lite för "muskulös" och stor typ.

tacksam som vanligt för svar :)

~Slif
 

Bifogat

  • 1990gpz900r.jpg
    1990gpz900r.jpg
    45.8 KB · Visningar: 1,382
  • kawasaki-gpz-1100-by-1_460x0w.jpg
    kawasaki-gpz-1100-by-1_460x0w.jpg
    54.3 KB · Visningar: 433
  • 1017445464.jpg
    1017445464.jpg
    55.9 KB · Visningar: 240
  • gpz 900r test 2.jpg
    gpz 900r test 2.jpg
    56.2 KB · Visningar: 218
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Personligen så tror jag det blir svårt att hitta ett sämre objekt att bygga caféracer på. En GPz900R har lika mycket gemensamt med en caféracer som en elefant har med en tusenfoting.

Jag skulle nog ha satsat på en Z1000 eller GPz1100 (luft-oljekylda) istället. Där har du mer lämpliga objekt som har en helt annan ramuppbyggnad. GPz900:an har en halv-udda ram som är delbar. Ramrören under motorn går att plocka bort och fotpinnsbryggorna agerar inte bara fotpinnar utan är även infästning för övre ramrör, nedre ramrör samt svinginfästning.

Nu säger jag väl så för att jag tycker att en GPz900R gör sig bäst som en racehoj. Något i den här stilen. :)

main-1.jpg


Här har du exempel på en 70-tals Kawa Z1000 / Z900 som är ombyggd till cafestuk av Wrenchmonkee's.

http://timeattackdan.blogspot.com/2009/10/neat-cafe-racer.html

Men givetvis ska du skita i vad jag säger och bygga vad du vill! :tummenupp
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Eftersom de är ganska inpackade i kåpor original lade man väl inte ner så mycket jobb på att få chassiet snyggt när de byggdes. Kan vara en anledning till att ingen bygger caféracers av dem.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Du kan köpa min gpz 750 från 83 istället, den är luft/oljekyld och har en normalare ram. Nyrenoverad motor förra våren, ringar, honad, inslipade ventiler, nya bromsskivor och stålomspunna slangar.. Nya packboxar i framgaffeln, ny däck. 4-1 avgas med ombestyckade förgasare.
86 hk men behöver varv..

Ser ganska ruskig ut men fungerar bra mekaniskt.
 

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
:) ?
 

Bifogat

  • gpz 900r test 2.jpg
    gpz 900r test 2.jpg
    56.2 KB · Visningar: 3,415
Last edited:

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Haha..du verkar redan ha bestämt dig..Jag tror den blir asful..men det är inte jag som ska åka på den..
ps. Jag skulle aldrig bygga en cafe racer på en 4 cyl motor och aldrig på en vattenkyld..ds
 

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
Haha..du verkar redan ha bestämt dig..Jag tror den blir asful..men det är inte jag som ska åka på den..
ps. Jag skulle aldrig bygga en cafe racer på en 4 cyl motor och aldrig på en vattenkyld..ds

men hur ska man få till en caféracer med en vettig motor annars tänker jag? det är ju ett hopplöst fall :D cb 750 -75 till -78 med kick är ju underbara utséendemässigt, men fyfan va klumpig och slö.. dock så vill jag ju inte att den ska bli för modern så det är en jäkligt känslig balansgång :gnissla
 
Last edited:

guruville

Döende.............som alla andra
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Varberg
Hoj
R1-00, cb500-72 café, rm 250-02, cb 500-73, ,rm465-81,Honda xr500 -84 enduro,Honda XR500-84 Gatreg, Monkybike -10 184cc mc reg, honda xl600r 1983gatreg
Honda CB 750 F2 SevenFifty tror dom kom -93 ser ut som en gammal hoj i ramuppbyggnaden och motorn men med modern teknik.
Eller en Honda CB 1000 Big kom väl omkring -93 med. Dom har jag funderat på att bygga av.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Meningen med en caféracer är väll att den ska behöva plågas för att gå fort (över 130...). De flesta classiska caféhojarna blev ju egentligen bara sämre när de blev ombyggda. Form före funktion...:confused:

Men gör du ett försök. Jag ahde satsat på MadMax stuk a-lá EST.
Mycket galler, spikband och skabbig färg:yoparty
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
På din skiss ser det ut som om du egentligen vill ha en Yamaha SRX :)

Köp en Yamaha TR-1, förmodligen en av de bättre utgångsobjekten.

Eller kanske ännu coolare, den där Hondan med cyllarna pekandes snett uppåt på sidorna!
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Meningen med en caféracer är väll att den ska behöva plågas för att gå fort (över 130...). De flesta classiska caféhojarna blev ju egentligen bara sämre när de blev ombyggda. Form före funktion...:confused:

Men gör du ett försök. Jag ahde satsat på MadMax stuk a-lá EST.
Mycket galler, spikband och skabbig färg:yoparty

Ja och har man lyckats spräcka 100 mph så har man rätten att bära en vit halsduk.
 

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
På din skiss ser det ut som om du egentligen vill ha en Yamaha SRX :)

Köp en Yamaha TR-1, förmodligen en av de bättre utgångsobjekten.

Eller kanske ännu coolare, den där Hondan med cyllarna pekandes snett uppåt på sidorna!

srx med 42 hästar? klom igen.. jag cyklar hellre.


yamaha tr1 - 69 hästar på 250 kg, okej jag vet att dom kan bli sjukt snygga men vill som sagt ha mer kräm i motorn.

är det bara jag som tycker att en caféracer ska köras som en racer också, och då vill man ju ha lite prestanda.
 

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
men hur ska man få till en caféracer med en vettig motor annars tänker jag? det är ju ett hopplöst fall :D cb 750 -75 till -78 med kick är ju underbara utséendemässigt, men fyfan va klumpig och slö.. dock så vill jag ju inte att den ska bli för modern så det är en jäkligt känslig balansgång :gnissla

sevenfifthy verkar alldeles för slö..
cb 1000 kan funka, fast den verkar också lite slö på pappret om man jämför med gpz:an. skiljer 25 hästar.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Effekt är inte allt. Det handlar om föraren mer än 25 hästar.
Körde ifrån far min med min SR500, 32 hästar eller så.
Han gasar Vmax med 145 hästar. Så fort det svängde blev det lite svårt för han att hänga med. Självklart hamnar man ju i vägdammet såfort det är raksträcka mer än 100 meter.:D
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
srx med 42 hästar? klom igen.. jag cyklar hellre.


yamaha tr1 - 69 hästar på 250 kg, okej jag vet att dom kan bli sjukt snygga men vill som sagt ha mer kräm i motorn.

är det bara jag som tycker att en caféracer ska köras som en racer också, och då vill man ju ha lite prestanda.


Har du ens kört en åttiotals radfyra? Visst, det står ofta runt 100 hästar men......
 

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
Har du ens kört en åttiotals radfyra? Visst, det står ofta runt 100 hästar men......

ja, flera stycken dessutom. och inte en enda jag provat hittills har varit tillräckligt stark för att jag ska fastna för den. förstår inte riktigt vart du vill komma? jag menar att t ex cb 900 från 80 talet md 95 hästar är för klen och du förespråkar en 80-talare med 70 hästar istället? sen har jag ju faktiskt aldrig provkörten srx, men skulle ha svårt att tro att dess 42 hästar skulle få mig att tappa hakan av imponering. Möjligen om den vägde 50-100 kilo.

eller har jag missuppfattat dig?
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
ja, flera stycken dessutom. och inte en enda jag provat hittills har varit tillräckligt stark för att jag ska fastna för den. förstår inte riktigt vart du vill komma? jag menar att t ex cb 900 från 80 talet md 95 hästar är för klen och du förespråkar en 80-talare med 70 hästar istället? sen har jag ju faktiskt aldrig provkörten srx, men skulle ha svårt att tro att dess 42 hästar skulle få mig att tappa hakan av imponering. Möjligen om den vägde 50-100 kilo.

eller har jag missuppfattat dig?

Min 750 är väldigt trött i botten och mellanregister, dra hårt över 7500 rpm.. En modernare fyra med lägre toppeffekt kan dra dubbelt så bra i mellanregistret vilket gör att den känns mycket starkare. En stånka på 50 hk kan kännas rätt stark..

Det kan vara svårt att kombinera luft/oljekyld snygg motor i caferäser med mycket effekt. Du kanske letar efter något som är svårt att uppnå och borde bygga en 80 tals superbike? En typisk caferejser har inte supersport prestanda.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
ja, flera stycken dessutom. och inte en enda jag provat hittills har varit tillräckligt stark för att jag ska fastna för den. förstår inte riktigt vart du vill komma? jag menar att t ex cb 900 från 80 talet md 95 hästar är för klen och du förespråkar en 80-talare med 70 hästar istället? sen har jag ju faktiskt aldrig provkörten srx, men skulle ha svårt att tro att dess 42 hästar skulle få mig att tappa hakan av imponering. Möjligen om den vägde 50-100 kilo.

eller har jag missuppfattat dig?

Du kan ju köra på en CB900 (som du ratar), men att du dels tokbantar den samt att du pular lite med motorn så den får ett trevligare register. Eller försöker hitta en CB1100, så får du lite mer cc, men de är ofta rätt mycket dyrare.
En gammal fin Z1000 är ju inte heller helt fel, men även de är "slöa". Eller en GSX1100.

Eller så tar du en Ducati supersport (kanske de heter) 900 från mitten av 90-talet, kåpor och lagomt billigt. Borde röra på sig.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
ja, flera stycken dessutom. och inte en enda jag provat hittills har varit tillräckligt stark för att jag ska fastna för den. förstår inte riktigt vart du vill komma? jag menar att t ex cb 900 från 80 talet md 95 hästar är för klen och du förespråkar en 80-talare med 70 hästar istället? sen har jag ju faktiskt aldrig provkörten srx, men skulle ha svårt att tro att dess 42 hästar skulle få mig att tappa hakan av imponering. Möjligen om den vägde 50-100 kilo.

eller har jag missuppfattat dig?

Din skiss liknade en SRX, det var allt:)

Vad jag försöker säga är att en Z1000 med 100 hästar kan upplevas slöare än tex en TR-1. Användbart register och så, radfyror är ofta fula också.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Haha..du verkar redan ha bestämt dig..Jag tror den blir asful..men det är inte jag som ska åka på den..
ps. Jag skulle aldrig bygga en cafe racer på en 4 cyl motor och aldrig på en vattenkyld..ds

Agree... :D

...
yamaha tr1 - 69 hästar på 250 kg, okej jag vet att dom kan bli sjukt snygga men vill som sagt ha mer kräm i motorn. ....

71 hästar & 220 kg!! :sissy :D

Nej det är ingen sporthoj hur som helst.
 
Last edited:
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top