Kawasaki KLR 650 motard

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Hade en klr 650 för snart 15 år sedan. Min första mc, den var från 96 om jag inte mins fel. Hade ett laser produro slipon och lät rätt fint. Dryga 40 hästar i motorn men hojen är rätt tung... inget för powerwheelies om man inte drevar rejält?
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det där "R"et i annonsen känns som dom själva har lagt dit.

KLR 650 är i grunden en tämligen skottsäker historia som fortfarande produceras för USA-marknaden, och med nästintill minimala förändringar under perioden 1987 - 2007

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_KLR650

KLRens uppfattade skottsäkerhet berodde till stor del på ett mycket modest effektuttag.
Från typ 45 häst på vevaxeln och neråt, beroende på de olika perodernas avgas- och bullerkrav.

Motorn har egentligen bara en stor svaghet, och det är balansaxelkedjesträckaren(!)
Den ger upp helt utan förvarning, och ger kostsamma ras.

Hayes Diversified Technologies har diesel/multifuelkonverterat med KL 650 som bas och levererat stora antal till US Army.
http://www.bikeexif.com/military-motorcycle och den stora förändringen var från start egentligen att man lyfte bort balansaxeln helt och hållet. ...och sänkte effekten ytterligare. :gråta
Senare har HDT utvecklat maskinen ytterligare och kallar den nu för "egen".

Men, det finns en dräpare gömd bakom alla de olika KL-modellerna, och det är därför jag härsknar lite på den ojusta rubriceringen i annonsen.

KLX 650 R var ett riktigt as som producerades -93 - -96 och som få förstod hur kompetent den var.
Beskrivs enklast som en grön XR 650 R.
Samma användningsområde, liknande fjädringsväg, små tankar, minimerade elsystem och endast kickstart.
...och massa massa hästar att plocka ut ytterligare med enkla medel.
KLX 650 R fick drevdriven balansaxel, och letar man kan man hitta några sådana exemplar då och då på Blocket. Ibland skrattretande överprisade, men ibland av någon som inte vet vad han eller hon säljer.
Tyvärr har dom inte alltid förstått vad det är dom har haft heller, och hur man skall sköta det...

http://ridermagazine.com/2013/10/04/retrospectve-kawasaki-klx650-1993-1996/

Vill du brappa runt på skoj är fortfarande en frisk KLX 650 R ett vapen att räkna med.
Lite tyngre än det lättaste, lite tröttare än det rappaste, lite svår att få med sig runt i de snävaste böjarna - men bra mycket mer pålitlig alla dagar på året.

Väljer du däremot att köra "motard" med en KLR så är du för evigt fast i grissminkningsträsket.
Den har aldrig haft sådana ambitioner, och blir inte bra på det hur gärna man än vill.

Finns även en KLX 650 C som vid en snabb blick liknar KLX 650 R men den har sämre fjädringskomponenter, längre sving, större batteri, elstart - en kluns det med.
 
Last edited:
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top