Kawasaki KLX 230

Boys, jag förstår att ni menar väl. Jag började med att ringa Micke på ProBike, han som sålde mig hojen 2020. Dessvärre finns inte butiken kvar, ingen Micke, och ProBike som numera bara finns i Täby har inget med Kawasaki att göra längre. Jag blev rekommenderad att kontakta DinMC, som inte heller ligger där dom låg 2022 när jag köpte min KTM där, och telefonen svarades av en kund som lät förvirrad och bad mig ringa tillbaka "om en timme".

Jag är av den karaktären som börjar med att kontakta min säljare (personen), helst i butiken jag köpt hojen i. Men när det inte går pga kartell eller nån slags bakomridåspel där man leker lajban med agenturer och flyttar på folk och affärer, då tappar jag min gnista för lojalitet. Det är inte 1971 längre, och Hoj-Hasse dog 1985. Så idag är ALLA kineser 🥃

Lite info om priser på dreven då, 2020, så kostade bakdrevet hos ProBike (kawasaki reservdel) 486 kr och framdrevet 350 kr, detta ex frakt. När JT-sprockets finns för mindre än halva priset med samma kvalitet, så är dessvärre saken biff. Jag får sleva upp hedern i att jag köpte hojen ny en gång i tiden (med allt det innebär), Micke har säkert ett nytt jobb, och kineserna har ändå redan tagit över världen.

Förresten, jag har fiskat lite mer info här. JT-sprockets har specs och ett ordnat register över sina produkter, så jag tror jag har lite riktlinjer nu att leta rätt på passande drev. Dom visar t o m länkantal på kedja till KLX230.

Mått och spline på framdrevet:

.. dock inget om bakdrevet. Dock finns info om EX400 "Ninja" :

Jag misstänker starkt att det är bakdrevet till KLX230 också. Jag måste gå mäta mitt.
 
Nae, inget EX400 Ninja drev här, det är 130 mm innerdiameter. Mätte nyss och mitt bakdrev har diameter 133 (eller 134) mm på innerhålet. Ska kolla lite i JT's register:

Och som vanligt har man utelämnat data för just min KLX230. 😕

MEN, det verkar vara ett JTR460. Det är för 520 kedja, det finns i 45t, med profilmåtten nedan:

JTR460.png

Verkar vara hojarna KDX200 och KDX250 89-93 modeller som använder drevet.

 
Last edited:
Rev lite i min KLX 250S 2013. Undrar var vredet på trottelhuset är till för? Bakom framlyktan hittade jag ett litet paket av kardborre och buntband, ser orginal ut, vad kan dölja sig där? Sist men inte minst två okända kontakter, några ideer? O2-sensorn var inte inkopplad, verkar heller inte finnas något att koppla in den i?

IMG_5810.jpeg
IMG_5812.jpeg
IMG_5808.jpeg
IMG_5809.jpeg
 
Dom är inte slut än, men tänderna börjar bli lite tunna och kedjan börjar glappa. Det är ingen panik ännu.

Ok, har grävt runt lite i den digitala geggan på internet, och det verkar vara samma som Kawasaki Ninja modellerna av olika kubik.
Tänkte du köpa originaldrev eller ska du på att dreva ner lite? Jag som inte åker på landsväg mer än nödvändigt, funderar på att få ta på ett primärdrev med en kugg mindre.
 
Njae inte nödvändigtvis dreva ner, jag är nöjd med drevningen som den är idag. Lagom ax, lagom ös på landsvägar, enda lilla minuset är väl motorvägsfarten som pressar hojen redan i innan 100 kmh. Men så är det ju ingen långfärdshoj utan en pendlar / utflykts / äventyrs hoj. Köper helst inte original utan något aftermarket då jag misstänker kvaliteten på JT's grejer är bättre.

Hah, .. kom att tänka på restaurangmat; du får en tallrik med maten, sen står det salt och peppar på bordet, ofta med en massa extra flaskor som Tabasco, Worcester, jalapenosås mm. Original är sällan nåt man nöjer sig med i hojvärlden har jag bestämt uppfattat.

:ROFLMAO: ... jag råkade stava tallrik med ett "L" då jag misstänkte ett 'undatag' i just det ordet, något jag aldrig kommer lära mig. MEN för säkerhets skull frågade jag 'Master Jodå' som rättade mig, Camilla är en jäkel på skoltjaffset. Det är nu jag verkligen uppskattar kvinnan.
 
Hur var det med fjädring? Fanns det kraftigare fjädrar att få tag på? Inte intresserad av hårdare fjädring bara slippa bottna den när dottern åker med
 
Bakbromsen på min hoj började fungera igen. Kanske fått olja eller nån skit på skivan? Men om man kunnat stänga av ABS hade den fungerat ännu bättre. Bromsarna börjar bli lite slitna med. Snart 800 mil på original klossar.
 
Trodde aldrig jag ens skulle tänka tanken att sälja min KLX230. Men antal hojar och antal skinkor är alldeles för ojämnt. Vågar man säga att man vill sälja sin KLX230, och vilket pris bör man sätta?

Det ligger en fin, nästan ny, på blocket nu för 35kkr. Kan 25kkr vara ett OK pris för min 2020?
 
Trodde aldrig jag ens skulle tänka tanken att sälja min KLX230. Men antal hojar och antal skinkor är alldeles för ojämnt. Vågar man säga att man vill sälja sin KLX230, och vilket pris bör man sätta?

Det ligger en fin, nästan ny, på blocket nu för 35kkr. Kan 25kkr vara ett OK pris för min 2020?
Låter billigt. Prisena har gått upp och glöm inte stockholmsskatten. :)
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top