Kawasaki KMX 125 -86, varvar inte ur.

Stomper

signore Artista acceso bici
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
Honda MTX 125, Honda MBX 125cc, KTM 250cc enduro, Kines 200cc"enduro", Husqvarna 500 enduro och en moppescooter
Tjena!

Har nyligen köpt en KMX 125 från 86 med en del uppenbara brister och detta ingick i köpet.

Har dock börjat få bukt med det mesta förutom att den varvar upp till ca 7-8000 varv, finns mer att ge men den vill inte helt enkelt. Fanns det spärrade cdi-boxar på den tiden? Kan det vara kips som är trasig och inte öppnar som den ska?

En tredje sak som är skum är att när jag idag skulle montera ett diodlyse där bak så fungerade även framljuset som inte fungerat förut, kanske måste vara en sluten krets? Vad som mer underligt är med ljuset är att det lyser mindre när jag varvar mer.

Jag håller på tills jag är klar men ser mycket gärna tips från er här. All info är mycket välkommen.

Jocke

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
Här var det tomt.
Kan vara en vire som gått av som sköter avgasportarna. de va felet på min CRM iaf. och ditt problem verkar vara ganska likt..

Stomper

Gick med
4 Oct 2007
Hoj
Honda MTX 125, Honda MBX 125cc, KTM 250cc enduro, Kines 200cc"enduro", Husqvarna 500 enduro och en moppescooter
Dankes people!

Någon vire till avgasporten hittar jag inte utan antar att den styrs på något annat sätt, däremot verkar det högst troligt att det är just avgasporten som inte slår till så att säga.

Förgasaren behöver större munstycke då jag satt ett öppet luftfilter, helt rätt. Trots detta stannar den helt enkelt att varva vid ca 7-8000 rpm och vad jag förstår så är det där som avgasporten ska öppna.

Jag har tagit bort kåpan på vänster sida om cylindern och där sitter en liten arm som är låst av en skruv, jag har lossat skruvet och dragit armen ett varv medurs, dock utan verkan men det kanske krävs fler varv vilket jag inte törs göra utan att veta vad denna armen gör. Den kanske inte alls har med avgasporten att göra även om jag tror det.

Verkar dock som att det inte sitter någon spärrad cdi på denna, känns inte heller som det, utan mest troligt är just avgasporten.

Fortsätt gärna med fler förslag eller gärna hur man gör med inställningen av avgasporten.

Tackar igen.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Tycker det låter som en avgasport har för mig att GasGas har något sånt.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Ta av kröken.

Kolla in i cylindern.

Fippla lite med armen.

Ställ den så att du får så stort hål som möjligt. Fixera så att den inte kan ändra läge.

Provkör.

Ställ den så att du får så litet hål som möjligt. Fixera så att den inte kan ändra läge.

Provkör.

Gjorde det skillnad? När gick den bäst?

Stomper

Gick med
4 Oct 2007
Hoj
Ah, schysst!

Kom precis hem från ett jobb där jag stått med ett leende hela dagen så jag är helt slut men i morrn bitti går jag ut och testar era tips och tar bild.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
kan ju va så att den får för mkt luft pga filtret och inte orkar varva. Hur ser tändstiftet ut? crmn varva inte ur när man eldat sönder stiftet (mysko va?)

Solid snake

Guest
3214511 kan ju va så att den får för mkt luft pga filtret och inte orkar varva. Hur ser tändstiftet ut? crmn varva inte ur när man eldat sönder stiftet (mysko va?)
Du har fel, en motor som går snålt varvar mycket, men är totalt kraftlös.

Går den med för fet blandning så varvar den inte.

Stomper

Gick med
4 Oct 2007
Hoj
Såja, nu har jag haft isär den lilla kåpan på vänster sida och där verkar man inte kunna göra något, axeln som håller avgasporten stannar där och har endast en hållare. På höger sida däremot kan jag ställa in, dock ytterst lite men antagligen tillräckligt, hur mycket den ska öppna. Tog bort transmissionskåpan och allt ser rätt ut. Vad jag inte riktigt förstår är hur den kan öppna porten ju mer den varvar, borde vara någon slags centrifugalkraft men jag tycker mig inte kunna se en sådan.. Nåja, det får tester utvisa.

Tyvärr blev det inga bilder, hittar inte kameran.

Axeln som ska öppna/stänga porten fjädrar fint och allt det mekaniska verkar fungera som det ska så jag fortsätter forska. I vilket fall så lär jag mig ju :)

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Ha kåpan öppen till avgasportstjohejsaren när du har motorn igång och varvar. Se så den rör sig som den ska.

Eller se till så att förgasaren är inställd ordentligt. När du står och torrgasar, varvar den upp som den ska då?

Last edited:

Stomper

Gick med
4 Oct 2007
Hoj
Ah, ny idé, tack!

Ska testa detta i morgon dag. Att jag inte tänkt på det förut kan jag endast skylla på min förmåga att komma på idéer :)

Den varvar aset vid "torrgasning", alltså när jag inte kör med den. När jag kör så får den för lite bensin men jag sätter tillbaka orginalluftburken i morgon, istället för det öppna luftfiltret som sitter just nu.

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457