Kawasaki lägger ner MotoGP

:Bugar Marco redo att ta sig an privat Kawasaki 2009 :Bugar

"I'm not going to be able to win, but I'm sure I won't be in for a season like 2008. Because I'll be on a bike that has a character I like, even if it is not super competitive, and I will have a team that will do everything to make me comfortable on the bike, so I can do the maximum, and so I will have nothing to lose." Melandri was also clear about his aims for the year: "I just have to show that I can still want to fight, and then I can find a good situation for 2010."

Tycker att Marco resonerar helt rätt, vilka andra "luckrativa" allternativ står igentligen till buds nu så här sent på året!
 
Håller med, helrätt inställning av Marco, men vad kan bli bättre 2010? Det enda han kan hoppas är att ersätta edwards eller Randy eller en plats i suzuki? (har inte koll på hur långa kontrakt dem har, vet bara att Randy bara har för 2010) Det blir ju knappast lättare för han 2010 med tanke på dem som vill upp från 250/superbike.
 
Håller med, helrätt inställning av Marco, men vad kan bli bättre 2010? Det enda han kan hoppas är att ersätta edwards eller Randy eller en plats i suzuki? (har inte koll på hur långa kontrakt dem har, vet bara att Randy bara har för 2010) Det blir ju knappast lättare för han 2010 med tanke på dem som vill upp från 250/superbike.

Capirex eller Edwards bestämmer sig för att gå i pension känns inte otroligt.
 
Intressant tidsuppfattn9ng att kalla februari "sent på året".

Då många team gör klart med förare innan säsongen ens är slut (september/oktober) och de som är sena gör klart innan november är slut så är februari dödsent.

Får du inget av kärringen längre, då du märker ord och spyr galla hela tiden :krama
 
Finns det något som talar för Marco Melandri, hans trackrecord pekar bara i en riktning :( .
They ´ll never comeback
 
Finns det exempel på någon som är skolad i MotoGP-cirkusen som bytt till WSBK och lyckats?
Jag tror det är för sent, det sitter i huvudet.

I WSBK får stjärnor på väg upp möta stjärnor på väg ner. Det är aldrig försent att bli en dalande stjärna i WSBK :)

Man ska aldrig säga aldrig, se bara på oss vi blir snabbare för varje år....

Bättre sent än aldrig ;)
 
Last edited:
I WSBK får stjärnor på väg upp möta stjärnor på väg ner. Det är aldrig försent att bli en dalande stjärna i WSBK :)
Det finns alltid en fascination över att se sina gamla stjärnor. Det finns många bevis för det, där farbröderna träffas och tävlar på gammalt material. Populärt även publikmässigt. Gäller inte bara i motorsporten, utan även andra sporter.

Dock, de som redan accepterat att de "peak:at" och som mest kör för att det är kul att fortfarande få vara med samt trygga sitt pensionskapital ska helst inte ska harva i en VM-serie av hög klass så som WSBK.
 
Åldersfixeringen tycker jag är rätt tråkig, att det går att vara "gammal" och köra både WSBK och MotoGP tycker jag flera topp-förare visat genom åren.
 
Åldersfixeringen tycker jag är rätt tråkig, att det går att vara "gammal" och köra både WSBK och MotoGP tycker jag flera topp-förare visat genom åren.
Bayliss tänker du t.ex. på? Troy är skolad i WSBK, och var allt annat än mätt.

Jag dissar inte Melandri pga hans ålder, alls. Han är inte ens gammal!
Istället: Han har inte kört WSBK, han har hamnat efter i MotoGP rejält - om han bytte skulle han nog själv tycka det var ett nedköp (spekulation) och skulle säkert upptäcka att det är svårare att hävda sig i WSBK än vad det kanske ter sig på pappret.
Jag tror alltså inte han skulle ha det där lilla extra för att få ut max ur hojen eller vinnarskallen i de tuffa närmkamperna som WSBK brukar bjuda på.
Det är så de flesta människor fungerar tror jag, byter man ner sig så försvinner lite dj-vlar anamma.
 
Kan iofs hålla med om att motogp blivit lite mjäkigare i stora klassen på sistone. Kanske så illa att de som kört i 125/250 som ofta är stenhårt och massa fulknep har glömt bort det. Ibland blixtrar det ju till som mellan Rossi och Stoner (då var ju stoner skitgnällig).

Men hungriga killar även i slutet på sin karriär, oavsett klass, Bayliss, Doohan, Barros, Capirossi etc.. Finns ju toppförare som inte vunnit VM som man ändå kommer komma ihåg för sina racevinster.
 
Marco Melandri

"At the moment I'm working with Dorna and Michael Bartholemy, the former team manager, to realise the project of a private entry.

"We are late in re-organising the team: the technicians had already been left to go. On top of that, we need an agreement with Kawasaki for servicing the engines, a minimum of development, and the building of spare parts: at the moment there are only the 2009 bikes from the test in Australia.

"The idea is to be on track here (Losail) on March 1st with the others. We're going for that. I count on being able to be ready for the tests."

"I've accepted to race with a team that from being a works Kawasaki outfit becomes a satellite entry because I see a good atmosphere,"

"Bartholemy wants to do things right and the team will have highly-motivated technicians.

"I'll start the season with the will to make up for a very bad one. I know I won't be fighting to win the title or the Grands Prix, however I crave having fun on the bike. It will be difficult, not impossible.

"I didn't mind the character of Kawasaki's 2008 bike, while I don't know the 2009 one. But even if it's not competitive, if the team has faith in me that I'm ready to give my best."

"Hopkins has given up: in his opinion money is more important, while now we have to race for nothing, Im ready to invest in myself. I'll be alone."....
 
Last edited:
Bayliss tänker du t.ex. på? Troy är skolad i WSBK, och var allt annat än mätt.
Inte bara han. Jag är övertygad om att vi hade fått se en 33-åring bli världmästare i MotoGP 2003 i form av Alex Barros om det inte hade varit för den skada ha ådrog sig under försäsongstesterna. Rossi blir 30 i år och Marco är fortfarande bara 27. För att inte tala om Niki Lauda som vann F1 VM 1984 vid 35 års ålder. Det finns massor av exempel på bortslösad talang som anses ha nått bäst före datum, men det enda de egentligen är sämre på än sina yngre kolleger är att attrahera sponsorer.
 
Inte bara han. Jag är övertygad om att vi hade fått se en 33-åring bli världmästare i MotoGP 2003 i form av Alex Barros om det inte hade varit för den skada ha ådrog sig under försäsongstesterna. Rossi blir 30 i år och Marco är fortfarande bara 27. För att inte tala om Niki Lauda som vann F1 VM 1984 vid 35 års ålder. Det finns massor av exempel på bortslösad talang som anses ha nått bäst före datum, men det enda de egentligen är sämre på än sina yngre kolleger är att attrahera sponsorer.

Återigen, det är inte åldern. Marco var helt chanslös förra året i MotoGP, oavsett vad han gjorde så var han sämsta Ducce. Att byta till WSBK för att vinna konkurrenskraft är bara att underskatta vad som krävs i den serien. Kan han inte lära sig att köra den hojen, vad säger att han kan ställa om sig till att åka gatsoffa?
 
Inte bara han. Jag är övertygad om att vi hade fått se en 33-åring bli världmästare i MotoGP 2003 i form av Alex Barros om det inte hade varit för den skada ha ådrog sig under försäsongstesterna. Rossi blir 30 i år och Marco är fortfarande bara 27. För att inte tala om Niki Lauda som vann F1 VM 1984 vid 35 års ålder. Det finns massor av exempel på bortslösad talang som anses ha nått bäst före datum, men det enda de egentligen är sämre på än sina yngre kolleger är att attrahera sponsorer.


Och läka skador tar väl längre tid också, inte helt oviktigt.
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top