Kawasaki Ninja 7 HEV

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tydligen har responsen blivit så dålig att idag ser det ut så här för mig
View attachment 490877
Eller så postade någon aprilskämtet lite för tidigt?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tydligen har responsen blivit så dålig att idag ser det ut så här för mig
View attachment 490877
Finns kvar på EU sidan:
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

"e-Boost

To prevent overheating, the e-boost operation is limited to 15 seconds. When activated, acceleration is stronger when twisting the throttle and top speed is increased.
When all conditions have been met, the e-boost gauge on the instrument display will show in gray to indicate it is available. The e-boost function is activated by pressing the e-boost button at the right handle. Once activated, the gauge changes colour to purple, “e-boost” appears on the screen, and increased power is available. Once the throttle is opened past a certain degree, the 15-second countdown timer starts (indicated by the shrinking e-boost gauge). When the timer runs out, the e-boost function is disengaged.
Once the bike is ready again, the e-boost function can be activated once more. e-Boost can be activated while riding or when stopped."
 

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Ducati, Husqvarna
Nej,
Men linjärt vridmoment från 0rpm till skillnad mot en stigande kurva som toppar någonstans norr om 10 tusen rpm, betyder att du kan få relativt jättemånga hästkrafter vid 1000 varv.
Vore ju kul om Kawa hade kommit med något banbrytande, men jag sällar mig till tvivlarna. Dels är det min bestämda uppfattning att vridmoment är helt ointressant när det gäller acceleration, det är bara energi som gäller. Om det mot förmodan skulle handla om att "vridet" är det magiska, så är denna specad med 60Nm när de slår ihop bägge motorerna. Ha, jag levererar lätt 200Nm när jag trampar på med min MTB från 0rpm till kanske 20rpm, att jämföra med ZX10R´s futtiga 100Nm. I sådana fall trampar jag ifrån bägge dessa Kawor. :)

Nä släpp skitsnacket om vrid och kom tillbaka till diskussionen om denna förmodligen helt misslyckade hoj.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Nej,
Men linjärt vridmoment från 0rpm till skillnad mot en stigande kurva som toppar någonstans norr om 10 tusen rpm, betyder att du kan få relativt jättemånga hästkrafter vid 1000 varv.
Det går typ 10 förgasarhästar på en elhäst, så det känns fullt rimligt att den här hojen har lika bra acceleration som en typ naken 1000cc!

Sent from my XQ-AT51 using Tapatalk
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vore ju kul om Kawa hade kommit med något banbrytande, men jag sällar mig till tvivlarna. Dels är det min bestämda uppfattning att vridmoment är helt ointressant när det gäller acceleration, det är bara energi som gäller. Om det mot förmodan skulle handla om att "vridet" är det magiska, så är denna specad med 60Nm när de slår ihop bägge motorerna. Ha, jag levererar lätt 200Nm när jag trampar på med min MTB från 0rpm till kanske 20rpm, att jämföra med ZX10R´s futtiga 100Nm. I sådana fall trampar jag ifrån bägge dessa Kawor. :)

Nä släpp skitsnacket om vrid och kom tillbaka till diskussionen om denna förmodligen helt misslyckade hoj.
Effekt (hk/kw) är en funktion av vridmoment och varvtal. Ett vridmoment vid ett visst varvtal ger en viss effekt.
Problemet med din monolog är att dina ben inte är så rappa, så även om du kan uppnå ett högt vridmoment med en lång hävarm så hinner du inte uträtta så mycket arbete (effekt) på en viss tid (minut i rpm). Och i fallet zx10 så lämnar den 100 nm vid 11400 rpm. Men inte så mycket längre ner i varvtalet.
 

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Ducati, Husqvarna
Ändå inte vridmomentet som ger någon acceleration. Då skulle ju motogp-förarna kunna växla upp vid 6.000 varv och ändå bibehålla max vrid när nästa växel går in och motorn hamnar på 4.000 varv. Totalt nonsens. Det är enbart energin som räknas och ja, vridmomentet är en ekvation av effekten.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ändå inte vridmomentet som ger någon acceleration. Då skulle ju motogp-förarna kunna växla upp vid 6.000 varv och ändå bibehålla max vrid när nästa växel går in och motorn hamnar på 4.000 varv. Totalt nonsens. Det är enbart energin som räknas och ja, vridmomentet är en ekvation av effekten.
Nej, det är inte nonsens bara för att motogp varvar mycket och därigenom får ut stora effekter och gå jätte-jätte fort.

Hur ofta varvar du formelettiga 20000 rpm i bilen på väg till jobbet till exempel?
Fullt rimligt att vilja plocka ut effekt lägre ner i varvtal ...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Finns kvar på EU sidan:
Undrar om det här konceptet är mer än en ide ?
Bak har den röda sidoreflexer, framtill saknas dom gula sidoreflexerna jag sett på "nya" hojar.
Curb weight anges till 227 kg, Redigerat efter tips av Wiseguy, tack.:
Curb Weight är tjänstevikt.
Jag skulle orka släpa upp Ninja 7 Hybrid ur källargaraget. Lättare än GSX1300R. Bra !
Ja den har ju tom back så om den inte kör ifrån mig med vurpa som följd så skulle jag kunna få hjälp upp ur källargaraget.
Om det blir aktuellt.
Tveksamt.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Undrar om det här konceptet är mer än en ide ?
Bak har den röda sidoreflexer, framtill saknas dom gula sidoreflexerna jag sett på "nya" hojar.
De skriver ju att den är en 2024 modell och vad jag förstår är den i produktion.
Kawa.jpg

Curb weight anges till 227 kg, Curb Weight är väl det som är torrvikt ?
Våtvikt med alla vätskor men utan förare
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jaha det finns inga tider uppmätta ännu då?
Kanske kliver den iväg bra från stillastående och ger en bra 60 fot tid?
"acceleration som en 1000-kubikare" är faktiskt provocerande och det lär bita dom där bak ordentligt såvida det inte finns fog för det.... vilket jag tvivlar på precis som alla andra.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det dräller av videosnuttar med att den ska komma, men inga provkörningar som jag hittat. Antar att det är embargo så alla måste släppa dem samtidigt.
 

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

"e-Boost

To prevent overheating, the e-boost operation is limited to 15 seconds. When activated, acceleration is stronger when twisting the throttle and top speed is increased.
When all conditions have been met, the e-boost gauge on the instrument display will show in gray to indicate it is available. The e-boost function is activated by pressing the e-boost button at the right handle. Once activated, the gauge changes colour to purple, “e-boost” appears on the screen, and increased power is available. Once the throttle is opened past a certain degree, the 15-second countdown timer starts (indicated by the shrinking e-boost gauge). When the timer runs out, the e-boost function is disengaged.
Once the bike is ready again, the e-boost function can be activated once more. e-Boost can be activated while riding or when stopped."


Ha ha!
When all conditions have been met, the e-boost gauge on the instrument display will show in gray to indicate it is available. The e-boost function is activated by pressing the e-boost button at the right handle. Once activated, the gauge changes colour to purple,


En totalt grå feature som blir LILA när den aktiveras. Så ytterligt ghey!


Nej, men ärligt: ett försök från Kwaka att visa vad som komma skall.
Typ det sämsta från två världar kombinerade i ett långt, skrynkligt paket.

Håll hårt i det ni har, gott folk, tjöp det hjärtat önskar och se till att ha en analog hoj kvar i garaget till det att allt annat är förlorat.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag blir sugen att prova den, men det är mest för att jag är teknikintresserad och inte för att jag ser 50 kg extra för 30-40 kkr som ett bra sätt att spara pengar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag blir sugen att prova den, men det är mest för att jag är teknikintresserad och inte för att jag ser 50 kg extra för 30-40 kkr som ett bra sätt att spara pengar.
Lite som när jag teknikintresserad hyrde en Toyota Prius för Gbg-Skåne TR och konstaterade när jag lämnade tillbaka den att bensinförbrukningen låg på 0,7 L/mil.
Att den dessutom fodrade att bromspedalen gick att trycka i botten för att kunna starta gjorde inte betyget bättre. (Enligt test innan körning av bil enligt körkortsboken ingick att bromspedalen INTE skulle gå i botten när man tryckte på den.)
Upptäckte det här med bromspedalen genom att golvmattan hade åkt upp lite och bilen inte startade. Förrän jag klivit ur bilen, funderat över vad i h-e som var fel, och till slut fått blicken på golvmattan och dragit ner den.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top