Qewlan
Ny medlem
Godkväll Sporthojare!
Denna säsong har minsann inte varit problemfri och inte många mil är körda.
Tänkte jag ska förklara situationen lite grann och hoppas på tips och råd vad felet kan vara så det blir löst en gång för alla!
Införskaffade min Kawa gröna z1000 tidigare i våras, första som behövde göras var att byta ut drivpaketet så det gjordes på firma och jag blev väldigt nöjd! Men eftersom hojen stått ca ett år så var olja samt filter iaf på sin plats! So far so good... Men det är nu mina problem börjar!
Körde hojen till jobbet och börjar mitt skift och får ett mess utav arbetskollegan att han sett några droppar olja under hojen. Tänkte inte mer på det eftersom det var så liten mängd men kollade på det nere i garaget när jag väl kom hem. Såg då att det kom lite från ett hål vid vattenpumpen/oljepumpen (är en mekanisk packning som ska ge vika vid fel). Kontakta verkstad och boka tid.
Vattenpumpen packades om och jag glad över att det är fixat. MEN!
Det är nu problemen kommer, var ute och åkte med en polare en runda till sthlm sedan mot Västerås. Väl vid Västerås svänger vi av för att ta oss till biltema och jag reflekterar över att bakbromsen inte tar så bra (pressade verkligen). Stannade till vid biltema och polaren började peka på min hoj och säger högt " Det är olja överallt!!!" Och det var DET! Hela bakdäcket drängt i olja samt hugger bromsar osv droppade det olja om. Efter många kannor brääklen och olja (såklart för fanns inget i nivå glaset) så såg vi inget läckage alls.
Så vi starta hojen då kom det liite olja från vatten/oljepumpen men jag tänkte till och ville se vad som händer vid lite gaspådrag och såklart bara forsa det ut vid ett litet lätt gaspådrag.
Hojen tillbaka på verkstad pga garanti för vi kom fram till att det borde vara felaktig packningar. Passade också på att få gafflarna ompackade!
Hojen är hämtad och funkar fint igen (läs torr och fin)!
Ute och åker med polaren och njuter av vädret men samtidigt smått paranoid för att hojen skulle börja läcka olja igen.. Vi stannar och snackar lite och han säger att jag bara överdriver och problemet är löst och jag känner hämningarna släpper lite mer och mer. Så upp på motorvägen och gasar lite ser jag polaren i backspegel gestikulera så och märker att han kör ikapp. Jag tänkte nä nu jävlar så gasar jag ännu mer och ser då hur han börjar gestikulera hejvilt! Eftersom han kör zx12r så har jag ju ingen suck så han kör om mig och blinkar att vi ska ta avfarten samt sänka farten. Väl på avfarten kör jag upp bredvid och undrade vad han ville och det första han skriker genom hjälmen är "DET ÄR OLJA ÖVERALLT".
Så nu är den på verkstan igen! Så min fråga är vad fan kan det vara? Vevhusventilationen? Vill gärna ha tips på vad det kan vara så skiten blir fixad.
Vill tillägga att det aldrig varit Varvstopp bara runt en 8 till Max 10 tusen varv..
Denna säsong har minsann inte varit problemfri och inte många mil är körda.
Tänkte jag ska förklara situationen lite grann och hoppas på tips och råd vad felet kan vara så det blir löst en gång för alla!
Införskaffade min Kawa gröna z1000 tidigare i våras, första som behövde göras var att byta ut drivpaketet så det gjordes på firma och jag blev väldigt nöjd! Men eftersom hojen stått ca ett år så var olja samt filter iaf på sin plats! So far so good... Men det är nu mina problem börjar!
Körde hojen till jobbet och börjar mitt skift och får ett mess utav arbetskollegan att han sett några droppar olja under hojen. Tänkte inte mer på det eftersom det var så liten mängd men kollade på det nere i garaget när jag väl kom hem. Såg då att det kom lite från ett hål vid vattenpumpen/oljepumpen (är en mekanisk packning som ska ge vika vid fel). Kontakta verkstad och boka tid.
Vattenpumpen packades om och jag glad över att det är fixat. MEN!
Det är nu problemen kommer, var ute och åkte med en polare en runda till sthlm sedan mot Västerås. Väl vid Västerås svänger vi av för att ta oss till biltema och jag reflekterar över att bakbromsen inte tar så bra (pressade verkligen). Stannade till vid biltema och polaren började peka på min hoj och säger högt " Det är olja överallt!!!" Och det var DET! Hela bakdäcket drängt i olja samt hugger bromsar osv droppade det olja om. Efter många kannor brääklen och olja (såklart för fanns inget i nivå glaset) så såg vi inget läckage alls.
Så vi starta hojen då kom det liite olja från vatten/oljepumpen men jag tänkte till och ville se vad som händer vid lite gaspådrag och såklart bara forsa det ut vid ett litet lätt gaspådrag.
Hojen tillbaka på verkstad pga garanti för vi kom fram till att det borde vara felaktig packningar. Passade också på att få gafflarna ompackade!
Hojen är hämtad och funkar fint igen (läs torr och fin)!
Ute och åker med polaren och njuter av vädret men samtidigt smått paranoid för att hojen skulle börja läcka olja igen.. Vi stannar och snackar lite och han säger att jag bara överdriver och problemet är löst och jag känner hämningarna släpper lite mer och mer. Så upp på motorvägen och gasar lite ser jag polaren i backspegel gestikulera så och märker att han kör ikapp. Jag tänkte nä nu jävlar så gasar jag ännu mer och ser då hur han börjar gestikulera hejvilt! Eftersom han kör zx12r så har jag ju ingen suck så han kör om mig och blinkar att vi ska ta avfarten samt sänka farten. Väl på avfarten kör jag upp bredvid och undrade vad han ville och det första han skriker genom hjälmen är "DET ÄR OLJA ÖVERALLT".
Så nu är den på verkstan igen! Så min fråga är vad fan kan det vara? Vevhusventilationen? Vill gärna ha tips på vad det kan vara så skiten blir fixad.
Vill tillägga att det aldrig varit Varvstopp bara runt en 8 till Max 10 tusen varv..