Kawasaki Z1000

198

vinter nu igen...
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Åkers Styckebruk
Hoj
2010 BMW K1300S
Funderar på att skaffa en Kawasaki Z1000 -03

Är det någon som vet något om för och nackdelar med denna maskin?
 

Berggren

Nu är våren här.....eller?
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Marbäck Halmstad
Hoj
3 st
Känns lite som en gunghäst på bana. Nu är ju detta ingen banmaskin men då jag tog ut en sån på kinnekulle så skrapade grenröret i marken. 2 kurvor efter blev det hajsajder och skador för 53000kr. Fjädringskomponenter mm känns lite som dinkitoy. Skramlar lite här o där. Annars är det en skön mc att köra till fiket med.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Det jag har kört med en dito uppfattade jag motorn som astrött på låga varv och ganska rå på höga, vilket ställer till det lite vid busande. Eftersom maskinen i övrigt inbjuder till bus är det en ganska stor plump. Bromsar och chassi duger gott till gatåkandet, men som tidigare sagts är den lite av en gunghäst.

KTM SuperDuke är på alla sätt en:

*roligare
*potentare
*häftigare

hoj att köra. Köp en sån om pengarna räcker till! Om dom inte räcker till så köp en ändå :)

/ Jens
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Känns lite som en gunghäst på bana. Nu är ju detta ingen banmaskin men då jag tog ut en sån på kinnekulle så skrapade grenröret i marken. 2 kurvor efter blev det hajsajder och skador för 53000kr. Fjädringskomponenter mm känns lite som dinkitoy. Skramlar lite här o där. Annars är det en skön mc att köra till fiket med.

Inget fel på komponenterna, det är skiten bakom styret:) Skämt och sido - jag själv har dragit runt ganska många varv på Knutstorp med Z1000, visst var det gungigt, men efter lite mixtrande blev det bättre. Så för normal körning och mycket bus för en billig peng, är det absolut inget fel på Z1000.

Mvh//ZS
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Personligen tycker jag att en hoj typ streetfighter ska vara stark och ha gott om vrid, tittade en hel del på z1000 tidigare men läst o hört att det är ganska dåligt vrid i dem. Om hojen gör 200 eller 240 km/h kan ju kvitta, med sådan körställning kör man sällan över 200 ändå och då är det bättre med en twin som är betydligt starkare än en skrikande rad4. Kör man sporthoj är det dock en annan sak.
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Jag körde isle of man och tillbaka utan problem! Kört småbanor också utan problem! Kört alldeles för höga wheelies "med" problem =)
Härlig och snygg hoj. :tummenupp

Z1000 på isle of man--->

Om hojen gör 200 eller 240 km/h kan ju kvitta, med sådan körställning kör man sällan över 200 ändå

Kan berätta att det är inga problem alls att ligga i toppfart med en hojjen
faktist = ) Dock kör jag ju inte med geytex heller utan raceställ!
 
Last edited:

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Visst går det att ligga i 190-200 km/h en stund men jag kör inte en sån här hoj för att ligga o tokvarva o böja ner huvet när jag kör rakt fram:rolleyes: . För mig är bottenkraft och vrid viktigare på en streetfighter än att ligga på högvarv - roligt att bara kunna gasa upp den utan att man behöver köra speciellt fort. Däremot en hoj med kåpor - då är det kul att varva till det röda då det händer ngt på toppen men det är två ganska olika typer av hojar enligt min mening. Hojen jag har nu är väldigt rolig just pga vridet bl.a och det tror jag inte man har alls lika bra i t.ex en z1000 men jag har aldrig kört en ska tilläggas. Det bästa är ju att ha en av varje + en enduro/cross så ska man nog kunna roa sig:tungan
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag körde isle of man och tillbaka utan problem! Kört småbanor också utan problem! Kört alldeles för höga wheelies "med" problem =)
Härlig och snygg hoj. :tummenupp

Z1000 på isle of man--->



Kan berätta att det är inga problem alls att ligga i toppfart med en hojjen
faktist = ) Dock kör jag ju inte med geytex heller utan raceställ!


Allt det du säger att Z1000 kan gör Superduken bättre, mycket bättre.


/ Jens
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Om man gillar motorkaraktären eller inte är väl en smaksak. Personligen tycker jag v-twin är skittråkiga och helt utan karaktär. Jag testade mycket hojar innan jag fastnade för min Z
 

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Ort
hooden
Hoj
R1 2010
Z1000 må sakna mellan register standard men med byte till slipon, sportfilter och powercommander så blir det faktiskt skillnad inte bara lite utan märkbar skillnad.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Smaken är delad, alla gillar inte en V-twins karraktär, jag är en av dem tex., de jag provat tappar alltid andan när man tycker att nu jävlar kommer den loss, nähå så i med nästa växel.

Dock har jag inte kört de västa sporttwinnarna, men jag känner att jag föredrar en ylande rad4a ännu.

Ser att en del med Monster utalar sig, man får hoppas att det är den vattenkylda varianten de kör de andra är ju generande föråldrade och sega.
 
Last edited:

MrXX

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Jönköping
Hoj
GSX1100 -80
Jag hade en Z1000 -05. Bra tryck i motorn över 9000rpm. Men Chassit är ganska odugligt om man ska åka hårt på bana. Bromsar mattas fjädringen ger upp redan vid måttligt tempo. Den blir en gunghäst. Men en bra hoj för gata om man har snurr på motorn så går den bra. Super Duke alla gånger före Z1000 om man ska ut på bana ibland.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Banan och bana, det existerar folk som kör på gatan, banor finns det gott om för sörlänningar men inte en bit upp i landet.

Kawan ser ju cool ut iaf, sånt gör mycket, eller är ni sånna som kan ta ur varje uns ur er motorcykels prestanda?
isf börja tävla serieöst direkt.
 

MrXX

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Jönköping
Hoj
GSX1100 -80
Kan förtydliga mig. Jag är medemåtta på att köra men Z1000 ger upp ändå. Om vi tar tider på Gelleråsen så kom man ner strax under 1.20 innan den började ge upp. Krävs ingen Rossi för att döda bromsar och chassi på den. Men som jag sa. En fin gat hoj är det utan tvekan och jävligt snygg enligt mig. Men man måste varva motorn om man vill ha knuff i den. Sen om man skjutsar blir problemet större med orkeslös motor på lägre varv.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Jo jag är en medelmåtta jag med, tråkigt att kawan är så vek, varför gav de inte den lite bättre bromsar och fjäding tro?

Så fördelen är mao att den ser cool ut och låter som en hoj ska:-D

Jag kan förstå det till en del då jag har en R1a och bytte bakstötdämpare nästan omedelbart då orginalet bottnade jämt och ständigt.
 

MrXX

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Jönköping
Hoj
GSX1100 -80
Dom ville väl bygga en bra gathoj som inte kostar en förmögenhet. Det har Kawa lyckats med. Bromsar och fjädring skulle säkert fungera bra om hojen var 50kg lättare men det hjälper ju inte oss......
Jag tycker att den är snyggare än super duke.
 

DarkWingDuck

Guest
Varför inte köpa en Z1000, investera i fullt justerbara Matris komponenter. Dvs, cartridge (dvs man behåller bara yttre gaffelbenen) o bakdämpare. Sedan ett Akra helsystem med pcIII + pipercross filter. Då får man en mkt piggare cykel och den lättar hela 9.5 kg.
Det kostar ungefär 40' med montering. En SD med slip-on (mappad med pc och nytt filter) på går väl loss på nära samma peng. Kawan blir något dyrare.
Jag har kört SD med fler, ägt Buell XB 12. Ska ni köra en brytig twin, testa en Moto Morini Corsaro Veloce. Den har mkt mer pulver än SD. MrXX, håller med dej, z1000 är snyggare än SD. Min är omlackad, svart och grön. Mkt nice, speciellt om man kostar på den med och en massa prestanda godis och bling!
Annars diggar jag RC8:a hårt. Fan vilken ball hoj den var.:yoparty
 
Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top