Kawasaki Z1000j 1981 rebuilded CafeRacer !

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
ja då har man glidit ett tag på moppen då, nu börjar allt kännas som det livar med varandra.
Det är liksom en dröm att köra den i 130 km vibrationerna försvinner och cykeln riktigt flyter fram, inte det minsta motstånd känns, inget större brus i hjälmen heller. iofs är det en shoei hjälm....men ändå :tummenupp
Det enda som måste bli ordning på är förgasarna för allt är gött som mos när man glider fram, förutom att den inte varvar mer än 6000 rpm. det blir som om det vore ett inbyggt varv stopp, funderar på om förgasarna är helt slut. ja vi får väl se var det tar vägen med den.

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
ja då har man glidit ett tag på moppen då, nu börjar allt kännas som det livar med varandra.
Det är liksom en dröm att köra den i 130 km vibrationerna försvinner och cykeln riktigt flyter fram, inte det minsta motstånd känns, inget större brus i hjälmen heller. iofs är det en shoei hjälm....men ändå :tummenupp
Det enda som måste bli ordning på är förgasarna för allt är gött som mos när man glider fram, förutom att den inte varvar mer än 6000 rpm. det blir som om det vore ett inbyggt varv stopp, funderar på om förgasarna är helt slut. ja vi får väl se var det tar vägen med den.

Det är ju CV fuggar på din hoj och funkar det inte med sånna där billiga luftfilter med invändig läpp som blockerar passager i förgasaren (om man inte lyckas skära bort läppen). Jag har kommenterat lite kring det i min byggtråd och har länkat till bättre alternativ.

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Det är ju CV fuggar på din hoj och funkar det inte med sånna där billiga luftfilter med invändig läpp som blockerar passager i förgasaren (om man inte lyckas skära bort läppen). Jag har kommenterat lite kring det i min byggtråd och har länkat till bättre alternativ.

+1 på den, min stånka fick insugsbegränsat varvstopp pga Biltemas konade kromade luftfilter. Byt ut innan du bestyckar om förgasarna är mitt tips:näsblod

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Hoj
Så rent logiskt så borde det hjälpa att ta av filterna helt, jag har liksom ingen inre läpp i mina filter !?
ska testa att gå ner till 125 på huvudmunstyckena så får vi se, annars blir det väl att testa med origina luftburk och filter.
Återkommer i ämnet och lite bilder på lite ändringar :D

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Så rent logiskt så borde det hjälpa att ta av filterna helt, jag har liksom ingen inre läpp i mina filter !?
ska testa att gå ner till 125 på huvudmunstyckena så får vi se, annars blir det väl att testa med origina luftburk och filter.
Återkommer i ämnet och lite bilder på lite ändringar :D

Det kan hjälpa att testa utan filtren men då lär du väl få för lågt vakuum så att trottlarna inte går ända upp för det så den lär ändå gå dåligt.

Säker på att det inte är nån läpp i dina filter? Ser ut att vara det på bilden på kartongen iaf.

Det är det här jag snackar om http://thexscafedotcom.wordpress.com/category/carbs/carb-boots/

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Hoj

Jaha då ställer jag mig väl i hörnet och drar på dumstruten och håller min vanliga mössa i vacker hand :rolleyes:
Jorå sååå att...... nääe tiiiiden går....!!!!

Nä skämt åt sido. FjordHunter har helt rätt jag missade totalt att filterbotten och själva gummit var mindre i diametern än förgasaren :fakta
Man ska kolla noga vad man pillar dit för prylar, vilket jag brukar göra MEN inte den här gången. Tack vare att jag bytte munstycken i går kväll och missade att skruva fast filtren så ramlade de av på vägen mot MC-kompaniet i Väring, vipps så byttes alla tjuriga åsnor ut mot fullblods hästar :D , satan i gatan att den motorn kan leverera. Men eftersom ekonomin är begränsad så var det bara att plocka upp de gamla filtren och åka hem å modda dom så de passar som de ska.
Nu sitter jag här en timme senare och har slipat upp botten på filtrena till 54mm och monterat gummi med hjälp av sanitets silikon :yoparty
Så i slutet av juni inhandlar jag nya KN filter hor MC-Kompaniet dryga 1500 kronor spänn !

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Verkar vara olika med olika gummin, har inte det problemet med mikunibryggan på xs1100an, där klarar sig vacuumhålet bra mot läppen.. vad jag märkt.

Last edited:

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Hoj
lite förändringar är gjorda i veckan, nytt klippon och en traktorlampa är monterad i fram ( bilder kommer )
Nu väntar jag i stort sett på hösten, så jag kan plocka ner den och lämna allt på pulverlack/våtlack.

javisst ja det började läcka olja från växelaxeln, det fixade jag "mackajver" med vulktape och en bit bränsleslang :yoparty

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Hoj
CAM00253.jpg

CAM00302.jpg

Last edited:

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Hoj
ny ljuddämpare blev........ jaaaaa delade känslor!

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Hoj
Jaha då är hösten här då, dags att renovera Café spisen då.
Tråkiga upptäkter (men dock inte helt oväntade), otäta ventiler så inslipning är det som gäller.
Men det som är tråkigast är att överfallen är så dåliga att jag har tur som plockade ner motorn, förmodligen skulle kammen skurit inom 100 mil.
3:ans överfall har spår som efter grus, 2-4:ans överfall är halvt höglanspolerade och halvt matta med maskformiga repor.

Så tips om bra och billiga inköpskanaler för kamlager och kolvringar + packningssats mottages med största tacksamhet

CAM00399.jpg

Last edited:

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Hoj
Oj vad hände här då, hittade en gammel moppe som blir bra som cafe racer :tummenupp

CAM00417.jpg
CAM00420.jpg

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Hoj
Nä original ram, omlackad och rensad på onödigt skräp :tummenupp
Ny lack nya dämpare och nytt styre, kolare framlampa och 13 hk cylle + 21 mm dellorto :D

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping