Kawasaki Z1000SX 2019, frågor kring decat

APeriksson

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2022
Hoj
Z1000SX
Hej,

Har en Kawasaki Z1000SX-19 med ett Leovince slipon. Har en Y-pipe hemma för att ersätta katalysatorn men innan jag kapar bort katten så vill jag checka några saker. Är bara ute efter ljudet då det mestadels är ett durande idag.

- Någon som har några erfarenheter av detta? Gick den ojämnare? Effektförlust?
- Vart ska jag göra kapet? Hur många centimeter från katalysatorn?
- Något annat som jag bör veta om innan sätter igång vinkelkapen?

Trevlig kväll,
Andreas

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Hade aldrig i helvete kapat sönder originalet men alla gör som dom vill , brukar se till att ett helt följer med när jag köper hoj själv
Lev med ljudet eller köp ett helsystem om det ska sågas sönder är mitt råd eller köp ett på skroten och såga isär .
du måste väl se vart det ska kapas om du håller y-röret bredvid eller mäter längden på det ? Men hur skarvar du ihop orginalröret om du ska besikta med katt ?
Mappa om ska du iallafall göra om motorn ska må bra och du ska få ut nåt mer än oljud av det

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FZ1N-07. Sålda: FJR1300AE-14, R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Nej nej nej nej! INTE KAPA I ORIGINAL! Du kommer få jävligt svårt att sälja hojen sen. Ett originalsystem med kat kostar skjortan. Du letar upp ett på skroten först eller köper ett eftermarknadssystem.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Inte ska man väl behöva kapa i originalet? Jag har decatat två R1 av olika generationer och i båda fallen bytte man ut en del mot nåt annat utan att förstöra nåt. Du kanske uttrycker dig lite slarvigt bara? Tänk på att borttagen kat kan ge tvåa på besiktning och då är den bra att ha till hands..

APeriksson

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2022
Hoj
Z1000SX
Inte ska man väl behöva kapa i originalet? Jag har decatat två R1 av olika generationer och i båda fallen bytte man ut en del mot nåt annat utan att förstöra nåt. Du kanske uttrycker dig lite slarvigt bara? Tänk på att borttagen kat kan ge tvåa på besiktning och då är den bra att ha till hands..

På de nyare hojarna så måste man kapa bort den. Vet inte hur det är på andra märken men så är det på Kawa iaf

APeriksson

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2022
Hoj
Z1000SX
Nej nej nej nej! INTE KAPA I ORIGINAL! Du kommer få jävligt svårt att sälja hojen sen. Ett originalsystem med kat kostar skjortan. Du letar upp ett på skroten först eller köper ett eftermarknadssystem.
Katalysator är ett krav vid besiktning men dem mäter inte avgasvärden tänker jag?

APeriksson

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2022
Hoj
Z1000SX
Hade aldrig i helvete kapat sönder originalet men alla gör som dom vill , brukar se till att ett helt följer med när jag köper hoj själv
Lev med ljudet eller köp ett helsystem om det ska sågas sönder är mitt råd eller köp ett på skroten och såga isär .
du måste väl se vart det ska kapas om du håller y-röret bredvid eller mäter längden på det ? Men hur skarvar du ihop orginalröret om du ska besikta med katt ?
Mappa om ska du iallafall göra om motorn ska må bra och du ska få ut nåt mer än oljud av det
Tack för svar! Tänker att det blir som ett helsystem och där vet jag folk som fått igenom sina hojar samt att dem inte mäter avgasvärden

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Tack för svar! Tänker att det blir som ett helsystem och där vet jag folk som fått igenom sina hojar samt att dem inte mäter avgasvärden

Nu har inte jag läst hela tråden, men jag tycker det verkar dumt att kapa sönder en såpass ny hoj.

Ja, besiktningsstationer slarvar i olika hög grad med sitt uppdrag, det är riktigt.
Hur mycket är du beredd att satsa på att just du får en tillräckligt nonchalant besiktningsman nästa gång?
Och i framtiden?

Du är medveten om att alla stationer, oavsett utförare, numera ser resultatet av föregående besiktning i sitt system?
Det funkar inte att åka runt på en besiktningsrunda tills man blir godkänd längre.
Får du nedslag på ett ställe så är det bygga tillbaka som gäller.

Inte svaret du ville ha, men du är välkommen till forumet ändå.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jo det är en ”billig” variant på helsystem men tänk på att dom flesta som inte tänkt vara sista ägaren på hojen vill ha med ett helt originalsystem om det sitter nåt annat på .
en avkapad katt i påse så hade jag kollat på nästa hoj på listan , nej dom avgasmäter inte än men okulärbesiktar gör dom och folk som fått nedslag på både ljudnivå och att ”fel” avgassystem sitter på vet jag fler själv .

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det viktigaste är att du fixar till så den inte går för snålt behöver mappa om styrboxen då den får bättre flöde på avgaserna så behövs det säkert mer bränsle.
Sen säger jag som alla andra såga inte sönder original systemet. Jag skulle aldrig köpa en begagnad mc med sönderkapat avgassystem

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S