Kawasaki Z250 A2 1980 Liv och leverne

magnusk750

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2023
Hoj
1955 Matchless 500 twin, Kawa Z250 1980, ett par sovjetiska K750
Just köpt, har skrivit om den i tråd som började med att jag var spekulant på motsvarande Honda. Tänker att jag gör en egen projekttråd för Kawasakin istället för att fortsätta under falsk flagg. Den är i hyfsat skick och jag har inte tänkt göra något stort med den så vänta er ingen jättespännande tråd. Jag gillar egentligen riktiga veteraner, tänk 30-60-tal så vi år väl se om jag kommer behålla den här i längden. Min första japshoj, bara att den har startmotor tycker jag är modernt :)

Köpte igår, körde hem tio mil utan problem. Det jag kan se just att det behöver göras är:
-Hastighetsmätaren visar för hög hastighet och beter sig segt. Stor fördröjning, efter ett tag visar den säkert 20-30 km för mycket. Fått tips om att det är olja i den som stelnar med tiden, men går det att göra något åt? Något skrivet eller filmat på nätet som handlar om liknande mätare? Antar att det egentligen inte finns så många grundkonstruktioner av mätare.
- Varvräknaren svajar, hoppas det räcker att smörja eller byta wire. Wirar verkar finnas att få tag på.
-Ventilerna tickar högt + lite svårstarad som varm. Ställa ventiler.
-Ljuddämparna är till en tvåtaktare. Kolla hur man hittar något mer passande. Nya i originalutförande finns tydligen inte. Just skickat fråga till Spinning Wheel.
 

Bifogat

  • 20240809_165213.jpg
    20240809_165213.jpg
    5 MB · Visningar: 31

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Lossa bägge vajrarna och dra ut dem. Smörj dem med olja. Motorolja funkar, annars ett tunt lager fett. Kolla höljena så de inte har någon skarp böj. Är det yttersta plastlagret skadat så lagar i alla fall jag det med eltejp. För att tejpen inte ska krympa och släppa av oljan så drar jag superlim över skarven.
Alternativet köpa nytt finns alltid.
Hastighetsmätaren vet jag inte. Det kanske funkar bättre med tiden. Brake cleaner kanske funkar om du vågar testa.
Spinnin Wheel har hastighetsmätare annars.
 

magnusk750

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2023
Hoj
1955 Matchless 500 twin, Kawa Z250 1980, ett par sovjetiska K750
Ska förstås börja med att kolla att wirarna är hela och smorda. Har dålig koll på om det funkar att ta hastighetsmätare från andra cyklar eller universal, eller om det är olika utväxlingar i dom. Har skickat fråga till Spinning wheel om hastighetsmätare också. Vill ju till att man inte köper en annan mätare som kan ha stått still länge och har samma fel. Ser också att JIGE i Leksand som renoverar är igång. Sökte efter dem för ett par år sedan och då fick man känsla av att firman var på väg att lägga ner.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Grattis till köpet, den är ju snyggare än Hondan.

På min Honda betedde mätarna sig där till den började användas mer plus att dom "skrek" men efter 5-10 mil började dom funka, varje vår tog det också några mil innan dom stabiliserade sig igen så testa att bara köra efter du kollat vajrarna.

Då jag i våras öppnade upp mätarna och jag bytte till vita skalor tog jag och rengjorde och smorde upp mätarna, kommer inte ihåg vad jag rengjorde med men troligtvis aceton eller T-sprit, smorde gjorde jag med oljan som används till Hammondorgeln då den inte ska härda. Får se till våren hur dom fungerar då.

Då det kommer till ljuddämpare så borde väl nåt liknande dessa passa och se ut hyfsat rätt men du måste väl hitta krökarna eller svetsa dit nya rör få dom verkar kapade, kolla eBay vad du kan hitta där då det gäller krökarna och dämpare. Du får nog också räkna med att eventuellt bestycka om förgasarna om du byter dämpare jag fick i alla fall göra det på Hondan för att få den att gå.

 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ska förstås börja med att kolla att wirarna är hela och smorda. Har dålig koll på om det funkar att ta hastighetsmätare från andra cyklar eller universal, eller om det är olika utväxlingar i dom. Har skickat fråga till Spinning wheel om hastighetsmätare också. Vill ju till att man inte köper en annan mätare som kan ha stått still länge och har samma fel. Ser också att JIGE i Leksand som renoverar är igång. Sökte efter dem för ett par år sedan och då fick man känsla av att firman var på väg att lägga ner.
Hastighetsmätare från annan hoj funkar om de har samma hjulstorlek, dvs alla 19” funkar på din hoj.
Jag bytte mina jättestora mätare på min Z750 LTD Twin -82 till en hastighetsmätare från en Z400 Twin. Att den inte är graderad till 240 gör inte så mycket.
Varvräknaren kommer från min Z750-4 E-1 -80. Rödmarkeringen börjar vid 9500 mot 7800 original. Det gör inte heller något då jag sällan växlar efter 4000 eller marschar över 4500 (120 km/tim).

För att testa om svajandet blir bättre kan du köra hastghetsmätare och vajer i borrmaskinen. Fem minuter i 200 blås kan göra underverk. 🙂

IMG_0516.jpeg
IMG_2619.jpeg
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Just köpt, har skrivit om den i tråd som började med att jag var spekulant på motsvarande Honda. Tänker att jag gör en egen projekttråd för Kawasakin istället för att fortsätta under falsk flagg. Den är i hyfsat skick och jag har inte tänkt göra något stort med den så vänta er ingen jättespännande tråd. Jag gillar egentligen riktiga veteraner, tänk 30-60-tal så vi år väl se om jag kommer behålla den här i längden. Min första japshoj, bara att den har startmotor tycker jag är modernt :)

Köpte igår, körde hem tio mil utan problem. Det jag kan se just att det behöver göras är:
-Hastighetsmätaren visar för hög hastighet och beter sig segt. Stor fördröjning, efter ett tag visar den säkert 20-30 km för mycket. Fått tips om att det är olja i den som stelnar med tiden, men går det att göra något åt? Något skrivet eller filmat på nätet som handlar om liknande mätare? Antar att det egentligen inte finns så många grundkonstruktioner av mätare.
- Varvräknaren svajar, hoppas det räcker att smörja eller byta wire. Wirar verkar finnas att få tag på.
-Ventilerna tickar högt + lite svårstarad som varm. Ställa ventiler.
-Ljuddämparna är till en tvåtaktare. Kolla hur man hittar något mer passande. Nya i originalutförande finns tydligen inte. Just skickat fråga till Spinning Wheel.
Du bör ligga lågt med innehavet av en gammal 250cc, sånt ses inte med blida ögon på detta forum. Du kommer att få tips om hojar som Virago 250 på Blocket och ironiska kommentarer om andra småhojar.
 

magnusk750

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2023
Hoj
1955 Matchless 500 twin, Kawa Z250 1980, ett par sovjetiska K750
Tammer: Alfahannarna får gnälla bäst dom ids. Se f ö min tråd om CB250. Uppkörning blir dock på körskolans moderna A-hoj.

Bosse och Björn: tack för tips. När det gäller bestyckning så tänker jag att det är ju långt ifrån säkert att dom har bestyckat om när nuvarande ljuddämparna har monterats, men det får man ju kolla.
 
Last edited:

magnusk750

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2023
Hoj
1955 Matchless 500 twin, Kawa Z250 1980, ett par sovjetiska K750
Fenomenala bromsar... mnjae.
 

magnusk750

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2023
Hoj
1955 Matchless 500 twin, Kawa Z250 1980, ett par sovjetiska K750
Hondan delar chassi med CB400N, allt är lite överdimensionerat för 250. En anledning till att jag började titta mot Kawa.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Skulle också att Honda valde att dela ram och stora delar av motor och låda med 400:an gör den tyngre än en rent konstruerad 250 cc hoj. Vad jag vet skiljer cylinderraden, toppen, övre blockhalvan och tändsystemet sig mellan 250 och 400, är säkert nåt mer skiljer sig mellan modellerna men på det stora hela är fimpen väldigt lika varandra.
 

magnusk750

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2023
Hoj
1955 Matchless 500 twin, Kawa Z250 1980, ett par sovjetiska K750
Runt hörnet garanti var det. Redan på andra längre turen sa den upp sig när det blev varmt. Gnistorna såg bra ut på båds cylindrarna så jag misstänkte ventilerna. Ställde och då dog den helt. Startar inte alls. Köpte kompprovare m rätt gänga och testade idag. Ganska jämnt, 12,5 resp 13,5 men hur är det möjligt att få så högt värde? 9,5 ska det vara enligt spec. Mätaren är visserligen Biltema, men helt ny.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Runt hörnet garanti var det. Redan på andra längre turen sa den upp sig när det blev varmt. Gnistorna såg bra ut på båds cylindrarna så jag misstänkte ventilerna. Ställde och då dog den helt. Startar inte alls. Köpte kompprovare m rätt gänga och testade idag. Ganska jämnt, 12,5 resp 13,5 men hur är det möjligt att få så högt värde? 9,5 ska det vara enligt spec. Mätaren är visserligen Biltema, men helt ny.
Hur har det gått med pärlan?
Konstigt med kompprovet men det är nog ok.
Får du gnista fortfarande?
Blir stiften blöta eller är dom torra?

Soppatorsk, stopp i kranen, läck i vacuumslangen till kranen?
Tvåcylindriga motorer tvärdör inte som en encylindrig. Bägge förgasarna får inte soppatorsk samtidigt.

Kolla om det kommer soppa ur kranen när du vrider till PRI eller On och Res (beroende på om du har vacuumkran eller inte).
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Hur har det gått med pärlan?
Konstigt med kompprovet men det är nog ok.
Får du gnista fortfarande?
Blir stiften blöta eller är dom torra?

Soppatorsk, stopp i kranen, läck i vacuumslangen till kranen?
Tvåcylindriga motorer tvärdör inte som en encylindrig. Bägge förgasarna får inte soppatorsk samtidigt.

Kolla om det kommer soppa ur kranen när du vrider till PRI eller On och Res (beroende på om du har vacuumkran eller inte).
Det är ovanligt att en hoj tvärdör under färd, det har jag aldrig varit med fast jag bara kört gamla 80-talare. Kan knappast vara förgasarrelaterat eller ha med ventiler att göra. Inte heller kan tändstiften ge upp samtidigt. Så: soppatillförsel, tändspole, cdi, säkring, nåt annat elfel som batteri, likriktare/regulator eller nån kortslutning. Kolla jordkablar, rostiga fästen, kabelbrott.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Runt hörnet garanti var det. Redan på andra längre turen sa den upp sig när det blev varmt. Gnistorna såg bra ut på båds cylindrarna så jag misstänkte ventilerna. Ställde och då dog den helt. Startar inte alls. Köpte kompprovare m rätt gänga och testade idag. Ganska jämnt, 12,5 resp 13,5 men hur är det möjligt att få så högt värde? 9,5 ska det vara enligt spec. Mätaren är visserligen Biltema, men helt ny.
Skilj på kompressionsförhållande och kompressionstryck.
Förhållandet räknar du ut, trycket mäter du i tändstift eller spridarhålet.
9,5 är förhållandet (9,5:1), 12,5 är trycket i Bar.
Inom 10% mellan cylindrarna på en äldre motor är ok.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top