Kawasaki z400j3 -82 El-problem tips önskas

AlfEric

Ny medlem
Gick med
17 May 2014
Ort
Billdal, Kungsbacka
Hoj
1982, Kawasaki, Z400J3 (4-cyl)
Hej
Håller på att få en z400j3 körklar och får inte ordning på elen.
Misstänker ett kabelbrott i kabelhärvan, men känner mig lite osäker på hur jag skall hitta vilken kabel det är och åtgärda detta, känner mig heller inte bekväm med kopplingsschemat.

Jag har ström (vit) till tändningslås (61), jag har ström på gul och brun kabel från låset vid tändning på, vi parkläge har jag ström på röd/blå och bakljus lyser.
I säkringsdosan har jag ström på huvudsäkringen, de andra 2 säkringarna är strömlösa på bägge sidor om säkringen vid tändning på.
Motorn startar och går, men framlyse, blinkers och tuta fungerar inte.
Reglagen på styre verkar fungera om jag direktkopplar ström och testar med lampa i kontakterna.

Någon som har idéer om hur jag skall angripa detta. Ny kabelhärva verkar inte gå att få tag i och dra allt nytt känner jag mig inte kompetent till. Bifogar schema från haynes om det finns någon som kan mer än mig om sådant här och kan leda mig vidare. 2 ex av schemat pga det var svårt att scanna in bra från boken.
Tacksam för alla ideér.:confused:
SCAN0545 (2).jpgSCAN0546 (2).jpgSCAN0551 (2).jpg
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Om jag läst rätt så är framljus och framblinkers anslutna till samma Bk/Y kabel = jord. Även bakljus och blinkers är anslutna till samma Bk/Y, men vid undre bakre blinkers finns en chassi-jord-punkt. Alltså, all lyse är kopplat till samma jordpunkt vid bakre blinkers. Är den kabeln hel där bak så borde baklampa och blinkers funka, men är det brott i kabeln på väg till framlampa och blinkers skulle det kunna betyda att de inte har någon jord. Bara en chansning.

Kan du på nåt vis jorda direkt till chassit där fram och se om lyset tänds?
 
Last edited:

AlfEric

Ny medlem
Gick med
17 May 2014
Ort
Billdal, Kungsbacka
Hoj
1982, Kawasaki, Z400J3 (4-cyl)
Skall prova vad du säger och koppla Bk/Y till chassit och se vad som händer. Men borde inte testlampan lysa på någon sida av säkringarna när testlampan är jordad i chassit ?
 

AlfEric

Ny medlem
Gick med
17 May 2014
Ort
Billdal, Kungsbacka
Hoj
1982, Kawasaki, Z400J3 (4-cyl)
Om jag läst rätt så är framljus och framblinkers anslutna till samma Bk/Y kabel = jord. Även bakljus och blinkers är anslutna till samma Bk/Y, men vid undre bakre blinkers finns en chassi-jord-punkt. Alltså, all lyse är kopplat till samma jordpunkt vid bakre blinkers. Är den kabeln hel där bak så borde baklampa och blinkers funka, men är det brott i kabeln på väg till framlampa och blinkers skulle det kunna betyda att de inte har någon jord. Bara en chansning.

Kan du på nåt vis jorda direkt till chassit där fram och se om lyset tänds?

Tack för att du tog dig tid, jag har nu testat att jorda alla Bk/Y där framme mot chassit, drog även en kabel direkt till minuspolen på batteriet, tyvärr gav det ingen skillnad, verkar inte vara jord som är problemet. Som jag fattar måste det då vara en (eller flera) av de andra kablarna i härvan det är brott på, Bl eller ?. Nya tips välkomnas.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Br från tändningslåset leder ju till bla framlampa, tuta och bromsljus-frambroms samt till iaf ena av "de två andra säkringarna". Du säger att du inte har ström på dessa två säkringar, kan du se om de gått? Isåfall byt såklart!:) Tänds bromsljuset där bak om du bromsar där fram? Får du lyse om du kopplar R/Bk eller R/Y från framlampan (vet inte vilken som är hel- resp halvljus) direkt till batteriets +?
 

AlfEric

Ny medlem
Gick med
17 May 2014
Ort
Billdal, Kungsbacka
Hoj
1982, Kawasaki, Z400J3 (4-cyl)
Br från tändningslåset leder ju till bla framlampa, tuta och bromsljus-frambroms samt till iaf ena av "de två andra säkringarna". Du säger att du inte har ström på dessa två säkringar, kan du se om de gått? Isåfall byt såklart!:) Tänds bromsljuset där bak om du bromsar där fram? Får du lyse om du kopplar R/Bk eller R/Y från framlampan (vet inte vilken som är hel- resp halvljus) direkt till batteriets +?
Tack swlabr,
Jag har inte ström på någon sida av säkringarna.
Säkringarna är hela.
Bromsjuset tänds inte när jag bromsar fram.
Bromsljuset tänds inte när jag bromsar med fotbroms.
Kopplar jag en kabel direkt från Br på tändningslåskopplingen till Br vid säkring verkar tuta, parkering fram och blinkers fungera. :) Det verkar alltså som jag har ett brott på brun mellan tändningslås och säkringsdosa. Skall labba vidare, men det verkar som du löste min hjärnkramp, tack igen:tummenupp.
Tycker du man skall skära upp kabel härvan och byta brun (Br) ? eller dra en separat ny ?
Jag är rädd att skapa nya problem om jag röjer för mycket i det gamla.....

Verkar vara något mer problem;
Direktdragen kabel Br mellan tändningslåskoppling och Br säkringsdosa gör att blinkers bak och fram, parkering fram och tuta börjar fungera, dock inte bakljus samt hel och halvljus. Letar vidare.....
 
Last edited:

AlfEric

Ny medlem
Gick med
17 May 2014
Ort
Billdal, Kungsbacka
Hoj
1982, Kawasaki, Z400J3 (4-cyl)
Problem 2 löst, var en kontakt som ärgat kraftigt på säkringshållare för Bl, lite puts och det löste sig.
Brun (Br) kabel är alltså bruten någonstans i härvan. Respekt för dig swlabr.
Så nu är frågan dra separat ny kabel eller snitta härvan och byta den bruna ?
Något råd gällande detta ?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Glad att mina spåningar leder nånvart!:tummenupp
Jag tycker du ska gå till botten ordentligt med det hela. Den ärgade kontakten du hittade kan ju hinta om att det inte är kabelbrott utan kontaktproblem. Jag skulle fortsätta så här nu: antingen misstänka kabelbrott (och då skulle fler kablar kunna vara brutna vid samma ställe) eller kontakter som behöver rengöras. En bra idé skulle kunna vara att kopiera elschemat till ett papper och fylla i Br med markeringspenna så att du kan följa kabeln hela vägen och kolla alla kontakter samt ev brott. Den förgrenar sig ju rätt rejält!:) Jag har fyllt i lite här, inte säkert att det blev helt rätt, lite svårt att se på scanningen. Hittar du ett brott sen så vet du ju precis var du behöver dra en ny kabel.
elschema.jpg
 

AlfEric

Ny medlem
Gick med
17 May 2014
Ort
Billdal, Kungsbacka
Hoj
1982, Kawasaki, Z400J3 (4-cyl)
Glad att mina spåningar leder nånvart!:tummenupp
Jag tycker du ska gå till botten ordentligt med det hela. Den ärgade kontakten du hittade kan ju hinta om att det inte är kabelbrott utan kontaktproblem. Jag skulle fortsätta så här nu: antingen misstänka kabelbrott (och då skulle fler kablar kunna vara brutna vid samma ställe) eller kontakter som behöver rengöras. En bra idé skulle kunna vara att kopiera elschemat till ett papper och fylla i Br med markeringspenna så att du kan följa kabeln hela vägen och kolla alla kontakter samt ev brott. Den förgrenar sig ju rätt rejält!:) Jag har fyllt i lite här, inte säkert att det blev helt rätt, lite svårt att se på scanningen. Hittar du ett brott sen så vet du ju precis var du behöver dra en ny kabel.
View attachment 406653
Tack swlabr,
Jag håller på för fullt att gå igenom alla kontakter och putsar med lite smärgelduk, men det verkar inte hjälpa, har inte heller funnit något brott.
Men skall kämpa vidare med testlampan.

Så här är läget just nu;
Drar jag en ny sladd direkt från brun i säkringsdosa till brun i kontakten till exempelvis höger reglage fungerar nästan allt som det ska, om lyset då är påslaget funkar det och blinkers, bromsljus etc fungerar också ok. stänger jag av lyset fungerar inte blinkers etc, p-lampa fram lyser hela tiden när tändning är på.
Jag antar att p-lampan fram skall slockna när lyset är avstängt bak lampan gör ju det, kanske har det varit så även tidigare, jag vet inte. Men blinkers, bromsljus etc måst ju fungera även om lyset är avslaget.
Detta tyder ju på att fler kablar är av eftersom lyset måste vara på för att ex blinkers skall fungera.
Har jag otur när jag tänker ?
 
Last edited:

AlfEric

Ny medlem
Gick med
17 May 2014
Ort
Billdal, Kungsbacka
Hoj
1982, Kawasaki, Z400J3 (4-cyl)
Jag har nu gjort allt tycker jag utom att skära upp kabelhärvan, alla kontakter är rengjorda, alla synliga kablar är besiktade. Får väl försöka få tag i en ny kabelhärva eller be någon expert hjälpa mig att dra nytt.

Men jag vill ju köra nu i det fina vädret, så en kvickfix med en separatkabel är lockande, men för att göra det måste jag få damen genom besiktningen och då har jag några frågor;

Måste blinkers,tuta etc fungera när lyset är av (jag kör ju alltid med lyset på) ?
Måste parkeringsljus gå att stänga av ?
Måste ljustuta fungera ?

Någon som vet om reglerna besiktningen tillämpar på en 82a ?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Har inte varit med om att de kollar att blinkers funkar med lyset av. Jag tror de kollar hel-halvljus, att framlampan är riktad rätt, bromsljus och blinkers. Minns inte att de kollat ljustuta och vanlig tuta. Så dra den där kabeln och besiktiga, utred vidare sen. Reglerna för en 82:a tror jag är att den ska funka enligt reglerna som fanns då, så länge den är original, inte reglerna som finns nu. Det är väl nåt med att man ska kunna behålla en "veteran" i sitt ursprungsskick. Det där finns att läsa någonstans, minns inte var.
 
Last edited:

AlfEric

Ny medlem
Gick med
17 May 2014
Ort
Billdal, Kungsbacka
Hoj
1982, Kawasaki, Z400J3 (4-cyl)
Har inte varit med om att de kollar att blinkers funkar med lyset av. Jag tror de kollar hel-halvljus, att framlampan är riktad rätt, bromsljus och blinkers. Minns inte att de kollat ljustuta och vanlig tuta. Så dra den där kabeln och besiktiga, utred vidare sen. Reglerna för en 82:a tror jag är att den ska funka enligt reglerna som fanns då, så länge den är original, inte reglerna som finns nu. Det är väl nåt med att man ska kunna behålla en "veteran" i sitt ursprungsskick. Det där finns att läsa någonstans, minns inte var.
Ja, så gör jag, tack swlabr för att du ledde mig så här långt:tummenupp.
Jag har nu en ny brun kabel jag stoppat i krympslang som jag skall dra asap.
 

AlfEric

Ny medlem
Gick med
17 May 2014
Ort
Billdal, Kungsbacka
Hoj
1982, Kawasaki, Z400J3 (4-cyl)
:hej Nu fungerar all el som det är tänkt.:tummenupp
Ett kanske mindre problem är att orginal varvräknaren inte fungerar, vajern är hel, kanske det är växeldrevet mot kammen som inte driver, någon som vet om kan byta den utan öppna kåpan. Ser ut som det är ett ditpressad rör som denna axel löper i, blir inte riktigt klok på hur detta funkar. Någon som pillat med detta på en äldre Kawa ?
Någon med erfarenhet hur dessa nya elektroniska man kopplar på tändspolarna fungerar ? något speciellt märke som rekommenderas ? de billiga kinesiska är de prisvärda ? är de svåra att koppla in ?
Någon som har en bra länk med sådana ?
 

AlfEric

Ny medlem
Gick med
17 May 2014
Ort
Billdal, Kungsbacka
Hoj
1982, Kawasaki, Z400J3 (4-cyl)
Nu är damen besiktigad till juni 2016, all el fungerar som det skall. Varvräknardrevet är bytt och fungerar nu ok.
Har slängt på ett par RFY piggybacks dämpare bak, blev en stor förbättring på väghållningen. Funderar nu på att sänka gaffeln något, törs man sänka 20 mm utan att den blir för nervös i styrningen? :confused:20140704_170303_2.JPG
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top