Kawasaki Z750 - bra eller anus?

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Har tidigare varit inne på en 600-kubikare som första hoj (Suzuki GSR 600, Yamaha FZ6-n och nya Honda Hornet), men var på Ava under dagen, och blev tipsad om Kawasaki Z 750. Förvisso är den lite dyrare att försäkra än mina tidigare kandidater (men samma inköpspris), men då jag fick reda på att den går att köra upp på fångade säljaren mitt intresse, speciellt då jag kommer övningsköra en del på min egna cykel. Så:

- Är det en bra (första) cykel?

- Är det motiverat att lägga ca 2,000:-/år extra på försäkring för att få den istället för en 600-kubikare?

- Är det verkligen någon stor skillnad på att köra upp på egen jämfört med skolans cyklar?

:va En vilsen själ :va

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Köper du en ny z750 hos auktoriserad handlare så ingår ju vagnskadedelen av försäkringen första året, har du räknat in det?

Iofs kanske du menade begagnat, då blir det ju inte samma kom jag på. Har själv varit sugen som fan på en sån, körde såna i körskolan och tyckte det var smidiga och bra hojar. Har ju inte så mycket erfarenhet, men som förstahoj borde de vara utmärkta.

Moonman

Hittare
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
Honda CBR 929RR -01
Körde på samma skola som Samme och tyckte att det var helt ok, dock tyckte jag att de gick upp ganska högt i varv även om man bara låg i 90, jag är inte van att köra mc så det kanske är helt normalt att de låg på det varvtal som de nu låg på, har glömt bort hur högt det var men min far som kört mc i 35 år tyckte det verkade konstigt.

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Samme skrev:
2640239 Köper du en ny z750 hos auktoriserad handlare så ingår ju vagnskadedelen av försäkringen första året, har du räknat in det?

Iofs kanske du menade begagnat, då blir det ju inte samma kom jag på. Har själv varit sugen som fan på en sån, körde såna i körskolan och tyckte det var smidiga och bra hojar. Har ju inte så mycket erfarenhet, men som förstahoj borde de vara utmärkta.

Tänkte köpa ny ja, grejen är att jag inte fyllt trettio, det gör jag strax efter vagnskadegarantin går ut (om ett och ett halvt år), varför halv och helförsäkring för mig kostar typ lika mycket (ca 9000:-/år)...

Moonman skrev:
2640288 Körde på samma skola som Samme och tyckte att det var helt ok, dock tyckte jag att de gick upp ganska högt i varv även om man bara låg i 90, jag är inte van att köra mc så det kanske är helt normalt att de låg på det varvtal som de nu låg på, har glömt bort hur högt det var men min far som kört mc i 35 år tyckte det verkade konstigt.

Frågan är om de andra cyklarna jag kollat på, 600-kubikarna, inte varvar ännu mer...

RIKKO

the man,the myth,the concept.
Gick med
18 Jan 2005
Hoj
Kawasaki Z750
Jävligt rolig och bra hoj.
Lättkörd,kan bli lite blåsigt dock.:tummenupp
Slå till bara.

Gick med
25 Apr 2004
Hoj
Street Triple, Ktm Freeride
Grymt underskattad..

Tja, kör själv sedan Juli z750. Fick en ny för 69.... har innan haft bla gsxr 750, zxr 750, fireblade954 och senast 640 retard.
z750 är enligt min åsikt lätt en av de mest underskattade hojarna som finns. Betalar 2600/år halv. Billig att köpa, billig att äga, smidig/lättkörd, skön sittställning, går att få riktigt snygg.
På mindre vägar är det föraren som sätter gränserna- inte hojen... Det finns nackdelar: jobbig att köra länge över 150km/h (vind och vibrationer). Kanske börjar man bli gammal....

Dyssen

De som har mest saker när han dör vinner
Gick med
29 Jul 2005
Hoj
Yamaha Fzr 600
En kompis har en sådan, som jag självklart provat ett par ggr. Tyckar det är en cool hoj och den går bra. Men det är jäkligt konstig kör ställning, tycker jag personligen men det är väll en smaksak antar jag! lycka till med köpet, oavsätt vad det blir!

(MARCUS)

Den Vassaste...
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Kawasakit 636 " Såld" KTM Duke II "Såld" Yamaha 450 motard "såld" Kawasaki Z750 "såld" Yamaha R1 Fighter "såld" KTM Superduke "såld" KTM 690 SMC
Jag köpte mig i augusti & är grymt nöjd. Synd att jag måste sälja den, kommer att operera min axel & kommer nog inte kunna åka nåt nästa sommar.

Skicka pm om nån är intresserad.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Jag har provkört den, och tycker det va mycket vibrationer o skrammel.... men provkör den nya som kommer -07...Den kan ju vara annorlunda... Snygg är den ju...

*Jonte*

** Schteekare **
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
El såldo !
Jag köpte mig en fz6:a (ny) o plockade ut i maj.........Den var kul halva sommarn....sen bytte jag!

Blir tyvärr mycket höga varv, kör man dessutom med folk med 1000cc blir det inte heller så kul när det passerar 200 blås......:näsblod

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
The Duck skrev:
2640236 Har tidigare varit inne på en 600-kubikare som första hoj (Suzuki GSR 600, Yamaha FZ6-n och nya Honda Hornet), men var på Ava under dagen, och blev tipsad om Kawasaki Z 750. Förvisso är den lite dyrare att försäkra än mina tidigare kandidater (men samma inköpspris), men då jag fick reda på att den går att köra upp på fångade säljaren mitt intresse, speciellt då jag kommer övningsköra en del på min egna cykel. Så:

- Är det motiverat att lägga ca 2,000:-/år extra på försäkring för att få den istället för en 600-kubikare?

- Är det verkligen någon stor skillnad på att köra upp på egen jämfört med skolans cyklar?

Ja det är en bra hoj, pigg och lättkörd och rätt ovanlig. Om den är bra som din förstahoj har jag ingen aning om, det bestämmer du själv. Förnuftet säger väl att du borde köra en motorsvagare hoj men hojköp brukar som regel handla om andra saker.

Testade den och samtliga de hojar du nämner + några till när jag shoppade ny nakenhoj våren 04 (köpte en FZ6 f.ö). GSR fanns iofs inte då men tillför inget nytt, Hornet 600 och FZ6 är klassledarna enligt mitt förmenande. Den stora skillnaden är motorn, det finns mer pulver över hela registret än 600orna kan erbjuda. Enda minus var att motorn vibrerade en del men annars är det en riktigt bra bushoj.

Då låg modellen dessvärre i samma f-klass som plastraketerna så den gick bort för mig. Den sålde rätt uselt första året vill jag minnas. Är den nedklassad nu så är den helt klart värd att kika närmare på. Om den är värd 2000 spänn extra....tja, det kan bara en provkörning ge svar på.

(MARCUS)

Den Vassaste...
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Kawasakit 636 " Såld" KTM Duke II "Såld" Yamaha 450 motard "såld" Kawasaki Z750 "såld" Yamaha R1 Fighter "såld" KTM Superduke "såld" KTM 690 SMC
Blanco skrev:
2643803 Jag har provkört den, och tycker det va mycket vibrationer o skrammel.... men provkör den nya som kommer -07...Den kan ju vara annorlunda... Snygg är den ju...

Vilket skitsnack!!! min vibrerar eller skramlar inte någonting. Provkörde du ett måndags ex eller?:confused:

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
(MARCUS) skrev:
2645583 Vilket skitsnack!!! min vibrerar eller skramlar inte någonting. Provkörde du ett måndags ex eller?:confused:

Har förvisso hört av andra att den faktiskt har vibrerat en del...
Men -07:an ska få nya gummibussningar som ska minska detta.

(MARKUS), har du haft kort länge? Anser du den vara en bra första hoj, eller har den för stark motor för en rookie som mig själv...?

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda CBR900RR
The Duck skrev:
2640236 Har tidigare varit inne på en 600-kubikare som första hoj (Suzuki GSR 600, Yamaha FZ6-n och nya Honda Hornet), men var på Ava under dagen, och blev tipsad om Kawasaki Z 750. Förvisso är den lite dyrare att försäkra än mina tidigare kandidater (men samma inköpspris), men då jag fick reda på att den går att köra upp på fångade säljaren mitt intresse, speciellt då jag kommer övningsköra en del på min egna cykel. Så:

På körskolan jag tog mitt körkort upp använde dom faktiskt z750.. En mycket lättkörd och rolig hoj med bra drag enligt mig. Skönt drag över hela registret vilket gör att man slipper växla så mycket. Vibrationerna kände jag knappt av alls och var ändå ute och körde tre timmar på raken utan paus en gång. I och för sig så blev det ju inte så mycket motorvägskörning och det är väl där vibrationerna ska vara värst engligt uppgift. Den vibrerar ju iallfall mindre än min nuvarande enstånka om det nu säger något.

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Har haft min i en säsong nu. Trivs otroligt bra med den, smidig och snabb. Jag har inte haft några problem överhuvudtaget med vibrationer, Jag kan starkt rekommendera den

(MARCUS)

Den Vassaste...
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
The Duck skrev:
2645616 Har förvisso hört av andra att den faktiskt har vibrerat en del...
Men -07:an ska få nya gummibussningar som ska minska detta.

(MARKUS), har du haft kort länge? Anser du den vara en bra första hoj, eller har den för stark motor för en rookie som mig själv...?

Jag har haft mc-kort i 12 år nu. Första hoj passar den bra som, men även om man har kört mycket hoj. Grymt lättkörd hoj, med bra motor & tight chassi.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha