Kawasaki z800 eller Yamaha MT-09

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Haha ja det har du rätt i ;) Uttryckte mig dåligt! Menar att det känns inte lika trygg att gå på den "värsta" hojen det första man gör :tungan

Z1000 är ganska lugn och sansad, vad literhojar gäller. :hihi
Fast, när jag körde dem sida vid sida på Sviestad 2014 så tyckte jag faktiskt att Z800 kändes bättre, trots mindre effekt och mer vikt.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Z800 är en grym hoj om man är på jakt efter ett ankare eller bojsänke :rofl
Klart du ska ha en yamma trippel!

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Bränslemappen, eller vad man ska kalla det - hur följsam gasen är, på mt-09 är inte alls så kass som tidiga recensioner skrev. Äldre årsmodeller ska ha fått ny programvara vid service.

Men möjligen märker man det vid en viss typ av körning, som jag inte sysslar med (går sällan in i kurvor med över 5k rpm t.ex). Oavsett får man vara ganska försiktig med gasen, men det är lätt att vänja sig. Kör uteslutande i Std-läge.

Fjädringen känns i vissa situationer orolig. Typiskt i långa kurvor på ojämn väg, men med mjuka ojämnheter typ gupp då. Känns som att den ormar sig lite.
På jämn väg har jag inget övrigt att önska. Den beter sig exemplariskt. Men återigen, jag kör rätt mjukt.

Som första hoj hade jag kanske sett på mt-07 istället. Den är mer sansad.

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Hoj
yamaha mt-07 -17
jag köpte en spretans ny er6 i mars nu i år och tog kortet med den men tröttnade på den "puttriga" gången på den! men jag har rätt lång erfarenhet av motorcycklar då jag tyvär varit omogen och kört/haft hoj i flera år utan körkort plus mycke cross åka! Jag har nu en spretans mt 09 som jag är sjukt nöjd med efter fjädringsjustering men jag tycker inte det är en nybörjar hoj! inte z800 heller (ja jag har kört en) z800 är lenare men ändå inte en nybörjar hoj ( min åsikt) trots att jag bara körde min er6 i några månader tycker jag faktiskt att det är en riktigt bra hoj att börja på! den är väldigt förlåtande om man jämför med mt 09 eller z800! jag har inte kört mt 07 men det kan ju va en kandidat! jag förlorade pengar som fan på att köpa en ny er6 för att sen sälja och köpa en ny mt 09 så det är väl bäst om man kan tänka sig en beggad men jag vill ha nytt och har råd men nu blir det inte nån ny hoj ett par år frammåt . Jag tycker du ska titta på en er6 eller mt07.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

waxxit

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2016
Hoj
Kawasaki z900
jag köpte en spretans ny er6 i mars nu i år och tog kortet med den men tröttnade på den "puttriga" gången på den! men jag har rätt lång erfarenhet av motorcycklar då jag tyvär varit omogen och kört/haft hoj i flera år utan körkort plus mycke cross åka! Jag har nu en spretans mt 09 som jag är sjukt nöjd med efter fjädringsjustering men jag tycker inte det är en nybörjar hoj! inte z800 heller (ja jag har kört en) z800 är lenare men ändå inte en nybörjar hoj ( min åsikt) trots att jag bara körde min er6 i några månader tycker jag faktiskt att det är en riktigt bra hoj att börja på! den är väldigt förlåtande om man jämför med mt 09 eller z800! jag har inte kört mt 07 men det kan ju va en kandidat! jag förlorade pengar som fan på att köpa en ny er6 för att sen sälja och köpa en ny mt 09 så det är väl bäst om man kan tänka sig en beggad men jag vill ha nytt och har råd men nu blir det inte nån ny hoj ett par år frammåt . Jag tycker du ska titta på en er6 eller mt07.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hur är kawasaki Z750 kan det vara en bra hoj att starta med?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur är kawasaki Z750 kan det vara en bra hoj att starta med?

Det är väl en okej hoj att börja med om du gillar den. Det är även z800, den är väldigt snäll att köra och biter inte ifrån när man gör dumheter.

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha