Kawasaki zr 400 f -83

Herr_Skallagrim

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2020
Ort
STOCKHOLM
Hoj
Kawasaki zr 400 f
Hejsan alla!
Jag har tänkt att ta MC kort nu (A2) och köpte min motorcykel i augusti förra året. Köpet kan ha varit lite av ett spontanköp men men. När en vän provkörde den innan jag köpte den så sa han att det kändes bra men enda sedan jag fick hem den så har den strulat. Först trodde jag att var batteriet som var dåligt så bytte det men problemet fortsatte och tillslut så kunde den knappt starta. Den ville inte starta om man inte använde startgas men då gick den bara upp i varv för att sen dö.

Nu har jag tagit bort förgasaren och allt, insugningsgummin, vacc-slangar var torra och behöver bytas ut. Man måste kanske rengöra förgasaren helt och köpa nya delar.
Ska jag lämna in till verkstad eller sälja den, har ni några tips för hur man kan gå till väga? (Köpte den för 6000kr)

Tack på förhand!
Screenshot_20190815-191748~2.png
View attachment 453651
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Min erfarenhet är att verkstäder kan vara lite ovilliga att ta in så gamla hojar med så mycket problem.
Säljer du den i detta skick så får du ju lägga ut den för kaffepengar.
Väljer du att försöka få iordning den så kanske det kostar nån tusing i reservdelar och ett antal timmar och ett stort lugn och tålamod!:)

Bästa tillvägagångssättet för det sistnämnda är att gå igenom rubbet.
Se till att luftboxen är rengjord och nytt luftfilter, alternativt tvätta det gamla om det ser ok ut.
Gör ordentligt rent i förgasaren. Kolla att trottelmembranen är hela och fina.
Reparera eller byt ut gummi och slangar.
Gör rent i bensinkranen och kolla att membranet där inne är helt.
På med ett bensinfilter, så soppan ner i förgasarna är ren.
Kolla ventilspelet att det är ok, eller ställ in som det ska vara.
Kolla tändkablar, tändhattar och tändstift. Skadar inte att skruva loss tändhattarna och kapa några mm från tändkablarna så du får fräsch koppar i kontakten. Lite elspray i tändhatten där tändstiftet ansluter.
Byt olja och oljefilter. Kan även göras med kall motor första gången, så man liksom bara byter ut så mycket gammal olja som möjligt innan start. Sen byter man igen, men gör det på riktigt. Blir bra gengöring för motorn.
Såklart nytt batteri, och laddat som det ska.
På med choke och tryck på start och var beredd att svära och förbanna eller få den gladaste dan på året!:)

Det är de fyra grejerna man utgår ifrån:
-Finns det luft?
-Finns det bensin?
-Finns det gnista?
-Finns det kompression?
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Har ni inte kört med den sedan i höstas?
Finns det soppa eller var det bara dags att slå på reserven? Fyll på med ny soppa.
Om du tagit loss förgasarna så kan du passa på att kolla hur det ser ut i flottörhusen.
Torra slangar är bara att byta.
Är det värt att försöka få tag i nya insugsgummin? Hittar du genomgående sprickor så kan du testa Biltemas vulktejp.
Jag skulle montera förgasarna utan luftburksgummin eftersom de är jävliga att få på. Bara för att testa om den går igång.
När du ska starta, vrid soppakranen till Pri så fylls förgasarna med soppa direkt. Vrid till On eller Res efter några försök eller när den startat. Det är bättre att köra på Res än On vid felsökning.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Har du bara startat i garget utan att köra hojen?
Tändstiften är kass!
Byt stift och sluta starta hojen utan att köra den varm:fakta
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Att hojen startar på startgas och sedan stannar ger ju en hint om att problemet ligger på bränslesidan och inte har med tändningen att göra. Nu är det ju fyra förgasare på den hojen, så det är ju rätt omfattande jobb att ge sig på. Att renovera dessa, med packningar, munstycken och annat lär väl kosta över en tusenlapp bara i delar. Och sen finns ju alltid risken att missa nåt i monteringen.
Jag skulle nog testa nåt enklare, töm tanken och häll i ny bensin, gärna med nån förgasarrengöring, och försök starta igen. Om du inte har nån kompis som är villig att meka förgasare är det nog bättre att sälja iväg hojen annars.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Av mina förgasare så har fyra st gått 12 000 mil. Jag har bytt huvudmunstycken till en storlek större.
Fyra andra gick också 12 000 mil. Där bytte jag också huvudmunstycken plus flottörnålarna. Hojen såldes.
Min 750 från -82 har gått ca 6 000 mil. Där har jag inte gjort något alls. Har inte ens tömt förgasarna inför vintern. Iofs har vinteruppehållen varit 0-2 månader de senaste fyra vintrarna för den hojen.
Min enstånka som lämnades ute i tre år hade inga större problem med förgasaren tills jag bröt av ena fästet till flottören. Jag hade två till som jag plockade ihop till en. Inga delar köptes nya. De förgasarna har okänt miltal men är från 85-87 ca.
Så att renovera förgasare har jag aldrig haft något behov av.

Denna Kawa 400 ser inte ut att ha gått fem varv runt jorden så renoveringsbehovet kan inte vara så stort. Den gick ju ok när den provkördes inför köpet.

En bild på hur det ser ut i botten på ett flottörhus och en bild på en förgasare där man ser lite hur det ser ut runt munstycke och flottör skulle underlätta gissandet.

Ett annat gammalt trick för att se om det kommer bensin från tank till förgasarna är att sätta på en slang på anslutningen på flottörhuset, leda slangen till en burk eller flaska och vrida soppakranen till Pri-läget. Det finns en dräneringsskruv på flottörhuset som öppnas ett halvt varv eller så. Då ska det rinna bensin genom förgasaren. Man kan kolla efter kondensvatten som då ligger som kulor i botten på flaskan. Kommer det ingen bensin trots att tanken innehåller flera liter så vet man var man ska leta vidare. Veck på slang, igensatt bensinfilter, soppakran eller filtret på soppakranen inne i tanken.

Om du fortfarande har förgasarraden lös så kan du sätta på ny slang och fylla på för att se om flottörerna öppnar och släpper in soppa. Dränera med skruven.
 

Herr_Skallagrim

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2020
Ort
STOCKHOLM
Hoj
Kawasaki zr 400 f
Tack för alla svar. Får se om jag säljer skiten. Den har bara varit till problem sen jag köpte den och att jag är helt novis på mek plus att jag inte har bra/rätt verktyg till att fixa allt. Hela kalaset blir säker rätt dyrt om jag ska fixa den. Kanske ska finna mig i att jag gjorde ett dåligt köp...
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
När en vän provkörde den innan jag köpte den så sa han att det kändes bra men enda sedan jag fick hem den så har den strulat

Tack för alla svar. Får se om jag säljer skiten. Den har bara varit till problem sen jag köpte den och att jag är helt novis på mek plus att jag inte har bra/rätt verktyg till att fixa allt. Hela kalaset blir säker rätt dyrt om jag ska fixa den. Kanske ska finna mig i att jag gjorde ett dåligt köp...


Låt din kompis köpa hojen av dig... :7peta
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Var i Stockholm har du hojen? Söderort? Norrort?
Titta vad härligt det ser ut när man står och mekar och solen skiner, kan väl ingen mänska stå emot?:)
IMAG0665.jpg
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det finns förmodligen en anledning till de lockande priserna på den här typen av hojar, tidiga 80-talare med twin eller rak 4:a. Börjar det krångla så har man två saker att välja på: skroten eller en renovering som kan kosta både ens besparingar, tid och tålamod. Jag har själv haft problem med liknade hoj, den ville inte gå rent utan bluddrade och hostade. Efter att ha bytt det mesta utan resultat så sålde jag iväg den för "fikapengar". Framförallt är det de fyra förgasarna som kan ställa till det, inte p g a bristande kvalitet utan för att man kör för sällan. Det sätts igen munstycken och kanaler, packningar och membran som torkar, och avlagringar som geggar igen fuggarna. Sen kan det förstås vara elproblem också, torkade och spruckna tändkablar och kabelskor.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
för att man kör för sällan.
Det tror jag på. För få mil på för många år med för lite service är ingen bra kombination. Därför tror jag också på en mer fullständig genomgång av allt bara för att. Man vill veta hur det ser ut inne i luftboxen, under ventilkåpan, elkontakterna.
 

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Ducati, Husqvarna
Det tror jag på. För få mil på för många år med för lite service är ingen bra kombination. Därför tror jag också på en mer fullständig genomgång av allt bara för att. Man vill veta hur det ser ut inne i luftboxen, under ventilkåpan, elkontakterna.

Ändå är folk rädda för att köpa hoj med mer än 4000 mil på mätaren... Oavsett ålder.
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Vad är ett rimligt pris att sätta på en Kawasaki från 83 som är isärplockad och med förgasar problem?

Du, ge inte upp. Det låter helt klart som att din båge inte får tillräckligt mycket soppa vid start, om den startar med startgas. Lågfartsnålarna kan vara igensatta.

Hade också en gammal Kawa från 80 talet som stått i flera år som strulade, då känns det motigt.

Men du får tillfälle lära dig om förgasarna den roliga vägen.

Ladda ned manual och läs på om förgasaren, plocka ned förgasarna och kontrollera det du kommer åt. Bara för att insugsgummin är stenhårda betyder det inte att dom inte är täta, det ska funka ändå.

http://gpzweb.s3-website-us-east-1.amazonaws.com/Mnls/Kz400500550_79to83_WhiteBase99924_1018_06.pdf

börja på sidan 156
 
Last edited:

frogish

Sporthojsnörd
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Gävle
Hoj
1996 Ducati Monster 900, Honda CB 500 -72
Kolla så att storleken på munstyckena är rätt också. Tabell över vilka storlekar som ska sitta i din hoj finns på nätet.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top