Kawasaki ZX-12R tråden

  • Thread starter Thread starter JT
  • Start date Start date
tjabba jag har tagit bort katalysatorn från min zx12:a

angående ljudet så är det knappt märkbart .

kan inte märka att den går nå bättre
fast det borde den ju göra
fast efecktskillnaden är ju så liten att det är nog svårt att märka den .
män det är ju skönt att fått bort den då andas väl hojen lite bättre i allafall ...........:yoparty

Någon större skillnad gör det nog inte men självklart ska den bort! Vill man ha mer ljud så kan man ju modifiera orginal dämparen något.
 
Då det gäller att rensa katalysator eller över huvud taget göra ändringar på avgassidan så skall man nog komplettera med att ändra inställningar för insprutningen också för att det skall ge några märkbara skillnader. Det påstås att i värsta fall blir det bara sämre om man inte gör det.
Så en Power Commander och en bänkning är nog att rekommendera...
 
Då det gäller att rensa katalysator eller över huvud taget göra ändringar på avgassidan så skall man nog komplettera med att ändra inställningar för insprutningen också för att det skall ge några märkbara skillnader. Det påstås att i värsta fall blir det bara sämre om man inte gör det.
Så en Power Commander och en bänkning är nog att rekommendera...

Efter som det enda som skiljer fulleffekts versionen och den som såldes i Sverige är just katalysatorn så är det bara positiva resultat rent effektmässigt. Att en keramisk katalysator kan vara en riktig propp trots att den rullat få mil har jag tyvärr fått erfara från bilens värld.

Väljer man sedan att byta system är en PC och bänkning ett måste, absolut.
 
Nu är katalysatorn borta och dämparen moddad enligt länken i tidigare inlägg.:)
Resultatet blev lite skönare ljud och lite mer drag på höga varv. (placebo effekt?)
Jag passade även på att byta till vita blinkersglas.

Här är en bild på skönheten:
 

Bifogat

  • ZX12R 001.jpg
    ZX12R 001.jpg
    26.4 KB · Visningar: 251
Tjena,

Såg först nu att det fanns en ZX12 tråd, kul! Själv är jag ganska nybliven missilägare, köpte min hoj för ca 1 mån sedan. Tidigare körde jag CBR900RR -01 men var lite sugen på att testa en fullvuxen hoj.. R1 o liknande -04 lockade förstås men när jag såg hur bra försäkring det var på en 12:a tvekade jag inte många sekunder. :D

Igår var första riktiga heldagen med hojen. Måste säga att jag börjar känna mig riktigt nöjd med köpet. Det går ju faktiskt att köra svängar med den och den har ett sjukt brutalt klipp i motorn. :yoparty Jag har satt på ett helsystem Yoshimura Tri-oval som ger ett löjligt gott muller. Väntar på beställd PCIII och KN-filter och sedan blir det bänkning. Kommer nog bli många härliga mil i sommar. :)

Jag bor sedan ett par veckor inne i Stockholm. Hade varit kul att köra en sväng någon dag med fler som gillar den lite maffigare mc-kulturen.. :tungan
 
Strypning zx12r

Hej jag har recis köpt en zx12-01'a.
Jag har hört att dessa är strypta på de tre första växarna samt hastighets spärrade, stämmer det?
Om det är så vad gör jag för att ta bort det på bästa sätt.

För övrigt så är det en underbar hoj med lagom med moddningar typ dränkt i klarlack, slipon, kn filter, styrdämpre samt lite lackade detaljer.:tummenupp
 
Tjena,


Jag bor sedan ett par veckor inne i Stockholm. Hade varit kul att köra en sväng någon dag med fler som gillar den lite maffigare mc-kulturen.. :tungan

Det vore kul med en liten ZX12 träff i Stockholm, Hayabusa pilotern brukar ju träffas och köra så vi kan ju inte vara sämre, kanske en gemensam Busa/ZX12 träff...:)

Hej jag har recis köpt en zx12-01'a.
Jag har hört att dessa är strypta på de tre första växarna samt hastighets spärrade, stämmer det?
Om det är så vad gör jag för att ta bort det på bästa sätt.

För övrigt så är det en underbar hoj med lagom med moddningar typ dränkt i klarlack, slipon, kn filter, styrdämpre samt lite lackade detaljer.:tummenupp

Jag tror du blandar ihop det med Suzukis TRE som begränsar effekten på de första växlarna.

Alla japanskahojar från -01 och nyare är begränsade till 299 km/h dessutom visar mätaren max 299. På min -00 går mätaren till 350 km/h och i regbeviset står det att toppfarten är 308 km/h. :hojraket :)
 
Last edited:
Det vore kul med en liten ZX12 träff i Stockholm, Hayabusa pilotern brukar ju träffas och köra så vi kan ju inte vara sämre, kanske en gemensam Busa/ZX12 träff...:)
QUOTE]

Låter ballt med en ZX12 träff eller en gemensam Busa ZX12 träff, jag är lätt på. Har hört ngt om en hemsida, busa.nu eller haybusa.nu där det ordnas samåkningar etc. Kanske skall fiska lite där?
 
Zx12r

Tack för svaret! Går det att ta bort hastighetsspärren, kanske inte nödvändigt men kul i alla fall.//Gravis:yoparty
 
Har en bonneville box monterad tar bort spärren så den varvar ut helt!
http://www.muzzys.com/MZPM-K12/index.html

Tack för svaret! Går det att ta bort hastighetsspärren, kanske inte nödvändigt men kul i alla fall.//Gravis:yoparty

Har sånt baklyse monterat på min zx12a fast det mörktonade z1000 baklyset med integrerade blinkers funkar kanon syns riktigt bra, inte populärt på besiktningen dock!!

Satt och såg detta på blocket http://www.blocket.se/vi/11632907.htm?ca=21_s
Det kanske kunde vara något. Jag har ju tailguard på min, så då skulle den vara ganska ren i röven utan blinkers.
 
Last edited:
tjabba jag har tagit bort katalysatorn från min zx12:a

angående ljudet så är det knappt märkbart .

kan inte märka att den går nå bättre
fast det borde den ju göra
fast efecktskillnaden är ju så liten att det är nog svårt att märka den .
män det är ju skönt att fått bort den då andas väl hojen lite bättre i allafall ...........:yoparty


Vad var det nu katalysatorn egentligen är bra för. Jovissta, precis som du säger - andningen. Levande organismers andning, dvs din o min. Hur f.. kan man tänka i banorna att ta bort katalysatorn för ynka 2 hk :va
 
Vad var det nu katalysatorn egentligen är bra för. Jovissta, precis som du säger - andningen. Levande organismers andning, dvs din o min. Hur f.. kan man tänka i banorna att ta bort katalysatorn för ynka 2 hk :va

Jag håller med dig, visst fan är det onödigt med en hoj med 182 uppmätta hästar vid kopplingen, det räcker ju.

Men man kan aldrig hålla sig man måste alltid ha lite mer hur jävla dumt det än låter. Sånna är nog dom flesta med hojintresse förutom dom som kan var "vettiga".
 
Besiktning

Tjena,

Är det någon som har besiktigat sin ZX-12R med lite lull-lull på? Jag har monterat helsystem, K/N filter, power commander och sedan bänkat den. Är det lugnt att besiktiga med de grejerna på eller måste jag typ byta system för bullerkrav eller liknande?

Tacksam för svar då jag måste besiktiga senast juni...
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top