Kawasaki ZX-12R tråden

  • Thread starter Thread starter JT
  • Start date Start date
Nu spammar jag med massa frågor här, men det kan tråden må gott av :yoparty
Bytte drev till ett T17, mätte hastighetsmätaren och fick följande diffar.

40km/h = 33km/h -GPS
80km/h = 72km/h -GPS
120km/H = 107km/h -GPS

Finns det något att göra här, eller är det bara att leva med det?
 
Healtech speedohealer. Genial produkt. Jag har den

Felvisningen med originaldrevningen brukar vara 6-8% i normala farter och uppåt 10-12% 250-300 km/h.
Felvisning är alltså inte linjär, så man får programera healern till ett medelvärde.

Nu vet jag inte exakt gällande zx12 men...
 
Last edited:
Byt till ett mindre bakdrev. :D
Det kan fungera. :hihi Allt handlar om att sänka eller höja antalet pulser från givaren. Jag gick från att programera SH från -10 % till några få %+ efter högre utväxling. Blev nästan perfekt utan SH i jämförelse mot original

SH=Speedohealer
 
Last edited:
Färdigt snabbgaskit går på en bit över 1000 pengar. Köper man gasrulle till zx10r så flyger man på 70:- istället. Kan eventuellt behöva klippa höljet på vajrarna en 10-15mm men jag hade härligt slappa vajrar så det passade kalas. Pengar över till bensin istället :tummenupp

CajKQYl.jpg
[/IMG]
 

Närrö min är äldre. Jag har lyckats mappa bort det mesta av den klassiska 2000-2500 ryckigheten. Det är en härlig mix av tokmagert och tokfett i den regionen från fabrik.

Angående ljudet har jag ingen aning. GPR ser smalare men längre ut medans yoshi ser bredare och kortare ut så helt ovetenskapligt borde dom kunna låta på ett ungefär lika.
Om utseendet får bestämma lägger jag min röst på yoshi utan tvekan.
 
Ok, tänkte investera i en PC5 och K&N insatsfilter i höst och låta mappa om den under vintern, slip-on kommer jag ev. köpa Tanken:s (här på forumet) GPR.

När den står nytvättad i förrådet vill jag inte ta ut den..
 
Ok, tänkte investera i en PC5 och K&N insatsfilter i höst och låta mappa om den under vintern, slip-on kommer jag ev. köpa Tanken:s (här på forumet) GPR.

När den står nytvättad i förrådet vill jag inte ta ut den..

Har ett par dna filter som suttit i 100mil ungefär om du vill ha. Beställde Pipercross men det tog tid innan dom hittade hem så jag stoppade i dna under tiden. Dom är som nya.:tummenupp
 
Lite smånytt.

Tanken sålde sitt GPR-slipon, så den är monterad, dock känns det att den behöver en PC och en mappning.
Gjorde även denna modden: http://www.zx12r.co.uk/Website - Gr...tion Timing/Advancing The Ignition Timing.htm

Kör ju alltid 98-oktanigt, så det borde vara helt safe. Svårt att märka skillnad på åkturen jag tog, men den blev ju definitivt inte slöare. Startar upp lite annorlunda nu också :banana



 
Jag ska byta packboxar & skrapringar till framgaffeln snart, vet någon vilken viskositet på gaffeloljan som rekommenderas, samt hur mycket går det i varje ben?

Tack på förhand
 
Ingen glasklar fråga, mer av filosofisk karaktär kanske. Men här kommer den.

Varför ser jag aldrig några ZX-12R 04/05 (den med radialmonterade bromsok bla) på blocket?
Kollat under hela 2017 utan att hitta någon till salu.
Nöjda ägare? Få sålda 04-05?
 
Jag ska byta packboxar & skrapringar till framgaffeln snart, vet någon vilken viskositet på gaffeloljan som rekommenderas, samt hur mycket går det i varje ben?

Tack på förhand

SAE 0w eller liknande och 490ml +-4ml helt tom, eller 420ml vid byte.

Samt 251.5mm fri längd på fjädrarna, byte vid 246mm..

93mm +-2mm Nivå utan fjäder..
//Tanken
 
Last edited:
Jag ska byta packboxar & skrapringar till framgaffeln snart, vet någon vilken viskositet på gaffeloljan som rekommenderas, samt hur mycket går det i varje ben?

Tack på förhand

Här kommer lite andra siffror plockade från rep handboken för A1

484 +-4 ml från helt torr
410 ml vid byte av vätska
101 +-2 mm nivå utan fjäder

10w säger manualen men det funkade inte för mig. Jag har testat med 5w men landade tillslut på 7w vilket funkar skapligt. Nu väger min 25kg mindre än original så kan inte garantera att det blir bra på din.
 
Här kommer lite andra siffror plockade från rep handboken för A1

484 +-4 ml från helt torr
410 ml vid byte av vätska
101 +-2 mm nivå utan fjäder

10w säger manualen men det funkade inte för mig. Jag har testat med 5w men landade tillslut på 7w vilket funkar skapligt. Nu väger min 25kg mindre än original så kan inte garantera att det blir bra på din.

Vad är det som skiljer A1 från B1/B2?

Frågar för det finns ingen A1 i min verkstadshandbok!?

Och eftersom det skiljer på volymerna!?

Samt längden på benen tydligen..

Intressant att veta, så man lär sej nåt på resan..:fakta:)
//Tanken
 
Ingen glasklar fråga, mer av filosofisk karaktär kanske. Men här kommer den.

Varför ser jag aldrig några ZX-12R 04/05 (den med radialmonterade bromsok bla) på blocket?
Kollat under hela 2017 utan att hitta någon till salu.
Nöjda ägare? Få sålda 04-05?


Den förbättrades och finputsades på ett gäng punkter och enligt många gen1 ägare på spridda forum samtidigt kastrerad. Den mera oborstade karaktären i gen1 motorn tilltalar en del (mig inräknad :kär)
Tycker själv att gen2 blev lite snyggare också och skulle lätt kunna mysa runt på en guld/svart om jag hade varit ute efter en kåphoj.
Jag kan tänka mig att gen2 är lättare att leva med och kan förklara varför det är ont om dom på blocket.
Eller att det såldes färre........dunno.
 
Vad är det som skiljer A1 från B1/B2?

Frågar för det finns ingen A1 i min verkstadshandbok!?

Och eftersom det skiljer på volymerna!?

Samt längden på benen tydligen..

Intressant att veta, så man lär sej nåt på resan..:fakta:)
//Tanken


Andra gafflar med radialmonterade ok?
 
Andra gafflar med radialmonterade ok?

Nope, då heter dom B3..

Och det är samma spec på bägge gafflarna enligt boken, oavsett ok-fäste..

Dock inte inställningarna för dämpningen för den skiljer på dom..

Därav min undran, vad som är vad..?
//Tanken
 
Last edited:
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top