Kawasaki ZX-12R tråden

Snowstormer

Snowstormer
Gick med
27 Jun 2006
Hoj
Hayabusa GSX-1300R -05
någon som har testar/har packväskor på hojen. har funderat på detta men ännu inte fått tummen ur röven och fixat. det jag är mest intresserad av är att ha bak. men om nån som tycker att tankväska är bättre så skriv gärna. det jag ska ah det till är så jag slipper ha ryggsäck så fort man ska ta med något så det är inte för någon europa resa.

Själv kör jag med packväskor på min zx12r skönt när vi ska bort en helg o frugan ska ha med alla sina saker..... Tänk bara på att dra åt väskorna som satan då de tenderar att ligge emot det "lilla" sliponet som e orginal. Gjorde det misstaget i somras. Inte mkt mellan rum även när man dragit åt väskorna men det funkar. Det som hände var att i örebro ngnstans började det lukta bränt tänkte det var från DHL framför mig o grina o blåste om.... När man kom till västerås o skulle byta om till fest hade frugan 4 nya hål på sina nyinköpta jeans :yoparty ..... Så tänk på detta :D

BoMMeN

Hoj är skoj
Gick med
2 Oct 2006
Hoj
Kawasaki ZX-12R
Jag betalar ca 5500 per år helförsäkrad på Trygghansa. Känns som ett kap med tanke på effekten...

Googla på Bagster Whoppa t ex. Jag får min om ett par dagar. Om den nu inte rymmer allt jag vill, i kombination med tankväskan, så får jag väl hänga på mina gamla Givi-sidoväskor också. Men jag undviker dem gärna, det finns alltid en risk att de gnuggar bort klarlacken nånstans.

Edit: Äsch, ser nu att du INTE ska ha packningsmöjligheter för en Europasemester. Jag använder tankväskan i stort sett varje dag (sommartid :nähä) för att slippa ha ryggan.

ThunderAss törs man fråga hur gammal du är och i vilken del av vårt avlånga land du bor?
Jag får betala 11400:- helförsäkring/helår för min på Folksam. Kollade runt och de var billigast för mig i somras iaf.
Jag är 33år och bor i Umeå.

Last edited:

ThunderAss

MedLem
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
Kawa ZX12R
ThunderAss törs man fråga hur gammal du är och i vilken del av vårt avlånga land du bor?
Jag får betala 11400:- helförsäkring/helår för min på Folsam. Kollade runt och de var billigast för mig i somras iaf.
Jag är 33år och bor i Umeå.

Jag är också 33 år (34 i sommar) och bor tre mil västerut.

Trygghansa kanske är extra snäll med mig då jag har en bil och huset försäkrat där. Plus att jag har haft hojar försäkrade hos dem sedan -00.

Jag kollade även på Hayabusa och de ligger på kronan likadant.

http://www.blocket.se/vi/19850461.htm?ca=2_s Den här ger mig 5582 kr helår helförsäkrat, se bild.

Bifogat

• kawa.jpg
    kawa.jpg
    50.4 KB · Visningar: 151

ThunderAss

MedLem
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
Kawa ZX12R
Själv kör jag med packväskor på min zx12r skönt när vi ska bort en helg o frugan ska ha med alla sina saker..... Tänk bara på att dra åt väskorna som satan då de tenderar att ligge emot det "lilla" sliponet som e orginal. Gjorde det misstaget i somras. Inte mkt mellan rum även när man dragit åt väskorna men det funkar. Det som hände var att i örebro ngnstans började det lukta bränt tänkte det var från DHL framför mig o grina o blåste om.... När man kom till västerås o skulle byta om till fest hade frugan 4 nya hål på sina nyinköpta jeans :yoparty ..... Så tänk på detta :D

Mmmm, ljuddämparen blir het så förbannat. Sonen (två år) tyckte att det fräste så läckert från den en gång när jag kom hem från 10-11 mil ösregn. Han kunde inte låta bli utan la handen på den i 1/85:e dels sekund, men det räckte för att han skulle få ett par fina blåsor. :brinnerup

Att jag har sagt "ajaj, ge f-n i" osv hundratals gånger spelar ingen roll ibland.

majshumlan

Majshumlan
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
Kawasaki ZX12R -00 silver,Muzzy helsystem,PC3,Widebandcommander,Kleenair mod,Kn filter mm
Boomen

Har du kollat trygg&Hansa??

Minns inte exakt men ligger på 6k nånting på min zx12a.Är 31 i umeå
Beror lite på hur länge man haft kort oxå kanske:rolleyes:

Majk de Bajk

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
ZX10R -08
någon som har testar/har packväskor på hojen. har funderat på detta men ännu inte fått tummen ur röven och fixat. det jag är mest intresserad av är att ha bak. men om nån som tycker att tankväska är bättre så skriv gärna. det jag ska ah det till är så jag slipper ha ryggsäck så fort man ska ta med något så det är inte för någon europa resa.

Till 12:an kan du ha GIVI topbox upp till E55, jag har en E52 Maxia ( 52 liter ) med givi orginal fästen, suveränt enkelt att ta med sig boxen om man inte vill lämna den utan tillsyn. Som sidopackning har jag mjuka väskor, med lite transparent tejp på bakkåpan för att skydda lacken mot nötnings skador.

12:an är till salu, så GIVI kittet med hållare säljes oxå, skicka pm om du är intresserad...

BoMMeN

Hoj är skoj
Gick med
2 Oct 2006
Hoj
Kawasaki ZX-12R
Sedan 1994 i mitt fall...

Tackar för svaren... Ska genast kolla upp detta igen. Har bara haft mitt körkort sedan 2007 så det kanske därför de ska driva mig i konkurs =)

ThunderAss: På samma mc på TryggHansa skulle de ha 10740:- för mig, fan vad dum jag var som inte tog körkortet tidigare :huvet

Last edited:

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
NC700X
Tycker ni att jag ska köpa en 12:a?
Ngt speciellt man bör kolla på när man kikar på en 00:a?

Holmberg84

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2001 kawazaki zx12r
klart du ska köpa en riktig hoj=) men är inte så kunnig så jag vill ge tips om vad du ska titta på lr ju kanske ett tips en bra däckfirma är bra att ha=) varför lär du förtår efter ett tag men det lever man med=)

pilas

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2007
Hoj
Kawasaki ZX 12R -00 HD electra ultra -07
nu har jag oxå köpt en ZX12R

Till 12:an kan du ha GIVI topbox upp till E55, jag har en E52 Maxia ( 52 liter ) med givi orginal fästen, suveränt enkelt att ta med sig boxen om man inte vill lämna den utan tillsyn. Som sidopackning har jag mjuka väskor, med lite transparent tejp på bakkåpan för att skydda lacken mot nötnings skador.

12:an är till salu, så GIVI kittet med hållare säljes oxå, skicka pm om du är intresserad...[/QUOT

12:an är till salu, så GIVI kittet med hållare säljes oxå, skicka pm om du är intresserad...

vad vill du ha för Giviboxen med fästen ??

Last edited:

ThunderAss

MedLem
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
Kawa ZX12R
Tycker ni att jag ska köpa en 12:a?
Ngt speciellt man bör kolla på när man kikar på en 00:a?

Håll hårt i körkortet... :fakta

Ju färre mil desto bättre, skulle man kunna tro. Men det behöver inte vara så nödvändigtvis. Titta på skicket överlag, en del hojar får nog slita som fan medan andra mest går som sporttouring på långvägen. Servicebok = viktigt. Omlackad? Varför i så fall?

Det som slog mig med ZX12:an var hur pass snäll och lättkörd den är, men kan fan bita skallen av en om man drar mot rödmarkeringen. För normal laglig landsvägsåka behöver hojen knappt jobba överhuvudtaget så en hoj som har gått på långvägen kan nog vara som ny på insidan.

Min hade på åtta år gått 1600 mil. Inte ett stenskott, inte en prick. Kändes som ett kap och den gör jag mig inte av med i första taget. :)

http://www.sporthoj.com/galleri/?do=visabild&id=81646

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Motorn är rolig, men den har ett svagt mellanregister jämfört med tex hayabusa. Körställningen är lite konstig med långt fram till styret. Vidare är det usla bromsar. Överlag en fin hoj, tyckte bättre om min fd tolva än min gamla hayabusa.

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
NC700X
http://www.blocket.se/vi/20201657.htm?ca=15_s
Denna har jag kollat på...
Servicebok saknas.
Importerad förra året.
Skall servas vid 1200 mil och den går på 8500:-
Sen vid 1800 mil och ytterligare en ännu dyrare storservice vid 2400 mil.
Lär ju bli servicekostnad på 25000:- bara i sommar.
Betalar ni så mkt för era servicar?
Ventiljustering va jävligt bökigt på denna hojen enligt hondaverkstan.

ThunderAss

MedLem
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
Kawa ZX12R
http://www.blocket.se/vi/20201657.htm?ca=15_s
Denna har jag kollat på...
Servicebok saknas.
Importerad förra året.
Skall servas vid 1200 mil och den går på 8500:-
Sen vid 1800 mil och ytterligare en ännu dyrare storservice vid 2400 mil.
Lär ju bli servicekostnad på 25000:- bara i sommar.
Betalar ni så mkt för era servicar?
Ventiljustering va jävligt bökigt på denna hojen enligt hondaverkstan.

Det stämmer att ventiljusteringen är bökig iom ramkonstruktionen, trångt och eländigt. Men 8500 för 1200-mila lät som ett skämt. Vad ville de ha för 2400-mila med justeringen då?

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
NC700X
Det stämmer att ventiljusteringen är bökig iom ramkonstruktionen, trångt och eländigt. Men 8500 för 1200-mila lät som ett skämt. Vad ville de ha för 2400-mila med justeringen då?

2400 va ännu dyrare för att de va några fler punkter på den...
Vet inte exakt.
Vad har ni betalat då?

Majk de Bajk

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
ZX10R -08
Inget,

Jag meckar själv, hittade en orginal service manual som jag laddade hem och printade ut.
Kontroll av ventilspelet görs var 1200:e mil och det tar lite tid att skruva bort allt för att kunna mäta spelet, men när man gjort det några så går det ganska snabbt, om man sedan behöver justera (byta shims) så är det inte värre på 12:an än på en annan hoj utan monocoque ram.
Förra ägaren lämnade in hojen för ventilkoll vid 1200:a mil, sedan kollade jag spelet vid 1900:mil och då fick jag byta 3 shims, sedan har jag kört 2700 mil (4:a år) och kollat var 600:e mil, inga problem, nu vintras fick jag byta plats på 2 shims och då ligger alla ventiler i mitten på specifikationerna.
Sedan är det 4 saker som tillkommer på 2400 milsservicen, byte av gaffelolja, byte av bromsvätska, byte av kylarvätska och nytt fett i styrlagren.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...