Kawasaki ZX-14 0-400 m: 9,83 sek

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Din polare borde söka jobb på Kawasakis PR-avdelning om han kan köra en ZX-9 i originalutförande på 10,2.

Suzuki rf900 drogs det flera repor under 10 med på 402 meter.
Var ju något proffs som drog en standard zx6'a under 10 också.
Finns proffs på att starta...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Fürstenhoff skrev:
Siktar denna sommar på min sista attack på att bli först i världen över 350km/h på ett hjul för att därefter lägga ned dessa "galenskaper" men vad det innebär får väl framtiden utvisa!! ;)

/Fürstenhoff.

Fram eller bakhjul? :hihi Du vet vilket som ger flest :tuttar va? :hihi
 

HumAnyt

fort ibland.
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Tidaholm
Hoj
GSXR-1000 K4 enbart :( (räknas monkybike -78 honda?:)
Fürstenhoff skrev:
Siktar denna sommar på min sista attack på att bli först i världen över 350km/h på ett hjul för att därefter lägga ned dessa "galenskaper" men vad det innebär får väl framtiden utvisa!! ;)

/Fürstenhoff.

Ja det är ju dåligt att inte kört i 350 på ett hjul... Tror du är ganska ensam om den idén bara faktiskt :)
Go for it!
 

moppekalle

Second place ist first looooooser
Gick med
25 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
moped(R1 -05)Pimpad och bromsad!!..68bhp!!..eller var det 168..shit the same
ja det blev tyst i ämnet och då har vi konstaterat att det inte behövs en platsraket av senste superdupermodell med massor av effekt...näää,sätt den viktiga 60 fotstiden klockrent så har du en bra slutid om allt klaffar resten av resan men dålig 60fotare och fan så mycket svårare att hämta hem resan sedan
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Nu körde ju han faktiskt INTE 9.82 sekunder utan en tid som vi inte får veta - av någon anledning.

"I was able to make it through the quarter mile in a best time of 9.83 seconds, reaching a terminal speed of 146mph (time and speed corrected to compensate for altitude)"

Dvs de har KORRIGERAT tid och hastighet för den höjd över havet de körde på, men de berättar inte om de tog med luftfuktighet, temp och atmosfäriskt tryck i beräkningarna. De äkta uppmätta tiderna de fick kan ju vara vad som helst, de avstod iaf att presentera all fakta.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Men är det inte standard att korrigera tiderna då, just för att kunna jämföra dem? :va De som gjort testet har ju inget intresse av att promota ett märke över ett annat så det finns väl ingen anledning att misstänka några konstigheter eller? Vi får väl fråga Ricky Gadson om han fuskat. :D
 
Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Katanapilot skrev:
Yes det är Peter ,och han var då 46år gammal.
Och du "Nyteknik"fasen vet om han inte matchar dig även i karusellen
:)

Till o med Pappa Lelle kanske klarar det ???....På moppen !!! :D

Men ska vi vara riktigt ärliga så var den "nästan" original..... Han åkte ju med raka rör , utan dämparen.... :tungan
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Rätta mig om jag har fel , men var det inte 2 "äldre" herrar på varsin busa som åkte 9:eek:r i Emmaboda ?? Har för mig det var samma år....... Men det kanske är en omöjlighet det oxå , vad vet jag ?? :3freak
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Kawasaki borde satsa lite mer på design än prestanda :näsblod Vem vill betala 135000kr för en hoj som ser ut som :zpy
 

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Varberg
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
2Wheeldrive skrev:
Kawasaki borde satsa lite mer på design än prestanda :näsblod Vem vill betala 135000kr för en hoj som ser ut som :zpy


Beror väl på om man vill ha prestanda, eller snygga dekaler...?
Design är en smaksak.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
mikael n skrev:
Beror väl på om man vill ha prestanda, eller snygga dekaler...?
Design är en smaksak.
Vad sägs om både och? Hojen behöver ju inte vara asful bara för att den är snabb, Sen har jag inte hört så många som gillar designen på ZX-14 :3freak
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
2Wheeldrive skrev:
...inte hört så många som gillar designen på ZX-14.
Frågan är i vilken grad de du har hört uttala sig om utseendet utgör målgruppen för ZX-14.

Den ska inte se ut som en sporthoj. Men den ska utstråla kraft. Så långt tycker jag att Kawasaki har lyckats.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Det finns ju ett samband mellan att ZZR1400 och Hayabusan ser ut som de gör och är världens snabbaste hojar. Kan man kompromissa på acceleration och toppfart så finns ju ZX-10R och GSX-R1000 som alternativ. Men det är ju inte direkt alla som gillar deras design heller så den diskussionen leder normalt bara till elände. :D

Om man läser den andra artikeln på Motorcycle Daily så verkar den precis som 12:an vara mer lättkörd än man kan tro.

Även om jag inte tycker mig tillhöra målgruppen så är man ju alltid imponerad av en hoj som flyttar fram gränserna en bit. I den här kategorin är det väl Blackbirden som gjort starkast intryck på mig, den var först med att marknadsföra sig tydligt som snabbast och bara namnet är ju underbart. :yoparty
 
Last edited:

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Folkezx9r skrev:
Rätta mig om jag har fel , men var det inte 2 "äldre" herrar på varsin busa som åkte 9:eek:r i Emmaboda ?? Har för mig det var samma år....... Men det kanske är en omöjlighet det oxå , vad vet jag ?? :3freak
Nja,allafall den ena åkte fort men det var en 200 hk Hayabusa.
Den andra standard Busen åkte jag ifrån med min "gamla motor".

Inget är omöjligt om man bara kan starta vid granen.

Vad det gäller Mr Valross och hans lille kollega så finns det nog inte många i vårt lilla land som vågar hänga på varken på landsväg eller krokiga vägar.
Inte nå´n längre sträcka ialla fall.
För når den "gamle gröna" kommer in på småvägar,då går det fort.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Ricky Gadson vann direkt.

----------------------------------------------------

KAWASASAKI’S ZX-14 WINS SEASON OPENER AT VALDOSTA
Tuesday, March 07, 2006

KAWASASAKI’S ZX-14 WINS SEASON OPENER AT VALDOSTA
Rickey Gadson and the all-new ZX-14 are a force to be reckoned with

Kawasaki Racing Team rider Rickey Gadson kicked off the 2006 AMA/Prostar drag racing season in championship form. The 39-year-old racer from Philadelphia, Pa., piloted his all-new Kawasaki ZX-14 straight into the winner’s circle and the record books with a new national record of 178.12 mph at South Georgia Motorsports Park in Valdosta Ga., on Sunday.

“I have 108 wins to my credit and this has to be one of the most memorable of my career,” said Gadson. “I’m thrilled that Kawasaki asked me to race this bike. The team is coming together, the ZX-14 is awesome and it doesn’t get any better than this.”

Gadson qualified sixth in the newly created AMA/ProStar Super Street category with a conservative 8.72 second pass at 168 mph. “We still had a lot to learn about the bike,” said Gadson. We are dealing with new equipment and we didn’t have any time to test it, so our two qualifying passes served as our testing and the bike ran great. We feel like we are learning more and more every time we go out on the track.”


Photo by Matt Polito, www.dragbikephotos.com

The steep learning curve for Gadson and his mechanic Coby Adams, made for a challenging day in the pit area, but their veteran abilities proved positive as Gadson blistered the track during the second round of eliminations. He posted a stunning 8.482 second pass at 178.12 mph to defeat contender Darren Burnett who ran 8.697 at 165.94. Gadson’s run also set a new mile-per-hour record for the Super Street class, he explained afterward how the all-new ZX-14 was shaping up. “I had a lot more confidence going into the second round,” Gadson said. “It was lifting the front wheel up a lot through third gear, which can get a little scary, but it also shows how much power the ZX-14 really has. I think the bike has the perfect balance between performance and power. It’s what you want on the track, we just need to tweak a few things and I need a couple more runs to get used to it.”

In the semi-final, Gadson ran 8.92 seconds at 172 mph to advance to the finals. “I missed a shift,” said Gadson. “It didn’t matter though, the bike had plenty of power and I was getting used to it even more. Coby was doing an awesome job dialing in the bike and finding the right power set up. Plus we were running faster than everyone else. I was confident that if we made it to the finals we had nothing to loose.”


Photo by Matt Polito, www.dragbikephotos.com

In the final round, Gadson trounced top qualifier Todd Schnitz’s Suzuki Hayabusa to take top honors and bragging rights for Kawasaki’s all-new ZX-14. “I couldn’t ask for a better weekend,” said Gadson. “This is huge for me and for Kawasaki, we were faced with a challenge, we met it head on, the bike ran great and we were successful. It doesn’t get any sweeter than this.”

Looking ahead to the next event Gadson has high expectations. “We are going to make some changes but we’re confident that we will be ready,” he said. “We didn’t really have a lot of information or parts for the bike because it’s so new. Now we have some time to catch our breath, test the bike, and gear up for Atlanta. I’m very excited to get there and see what the track has in store for us.”

Next up for Gadson and the all-new Kawasaki ZX-14 is the 2006 MTC Elmer Trett Nationals, April 2-3 at Atlanta Dragway.

www.kawasaki.com
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top