Kawasaki ZX10R eller Yamaha R1?

Winventive

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2012
Hoj
2018, Yamaha R1
Som rubriken lyder, så undrar jag vilken hoj som har mest krut och är mest lätthanterlig. Har i dagsläget en yamaha r1 -2001. Men känner att jag vill uppgradera mig till en lite nyare hoj. Då står det mellan en zx10r - 04 eller en R1 04-05.
Vilken hoj är att föredra? Lista gärna både för- och nackdelar på båda hojarna så att jag också kan bilda mig en egen uppfattning. Är självklart tacksam för alla svar.

Winventive.

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
Jag bytte från en Fireblade 929-01 (samma antal hk som i din R1) så jag förstår din fråga... Själv valde jag mellan K5 och ZX10R. Provkörde en R1-05 men det blev byte till min nuvarande Ninja-05 och kan säga att den har betydligt bättre mellanregister än R1 från samma års mod. R1an kommer på topp (riktigt höga varv). Kawa 04/05 upplevs som en ganska hysterisk hoj. Ofrivilliga wheelies händer lite när som och styrdämpare är att rekommendera på den hojen! Hojen har ganska kort hjulbas och effekten på det gör att den blir till en anabola matad bulldog som inte är så förlåtande mao riktigt fin cykel på alla sätt och vis!! :)
Ninja 06 ändrade dem hjulbasen och hela utséendet på hojen och den blev betydligt mer förlåtande trots att det är samma effekt i 06 som i 04/05.

Sen är det ju också så att alla nyare 1000cc är egentligen "same shit". Heter man inte Rossi så spelar det mindre roll om man kör R1, Gixxer, Kawa m.m. Alla hojar har för och nackdelar. Det gäller att prova och bilda sin egen uppfattning!

Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Jag köpte en ZX10 -04 mest för att jag ville bli av med min snöskoter och den var det enda intressanta i butiken. Jag tyckte den var ganska ful och var väl inte så sugen egentligen men nu älskar jag den. Dessutom har jag börjat gilla utseendet, den är ju svincool. Motorn går som kulor och krut och den känns verkligen "vild". Nu har jag inte kört 04-05 R1 tillräckligt mycket för att uttala mig men yamman nog ganska mycket klenare på mellanregistret.

Året innan hade jag en GSXR 1000 -08 och det enda jag saknar från den är växelindikatorn. Annars har jag roligare på Kawan.

zuckan

efter solsken kommer det regn :P
Gick med
29 Oct 2004
Hoj
R1-05
kan hålla med föregående skrivare...har själv en R1-05 och är nöjd med den. men som sagt så kommer effekten sent på höga varv trotts att jag har pc3 m.m. men den är väldigt lättkörd och förlåtande. kompisen har en zx10-04 o den går som ett skållat ollon på alla varv. finns grym botten i den o sen satte han i pc3 helsystem o bänkat. blev ännu brutalare men sen är den som o sitta på en huggkubbe o köra. stenhård i allt o som sagt innan en styrdämpare är ett måste om man ska köra lite aktivt o busa lite. så komfortmässigt talar för R1 o brutal banhoj så zx10 :) dom går ju ungefär lika fort ;)

Stefan M

Have fun!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000RR & KTM 400EXC
Kawan såklart! Glöm inte att dreva ner den, känns klart rappare till en billig peng.

/S

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Jag har haft båda hojarna både på gata och bana.
Kawa -04, jämnare register i maskin, som Stefan skriver dreva ned den, ett kugg upp på framdrevet = kul. Chassiet är spännande...den kräver uppmärksamhet och vill piskas.

R1-04, väldigt spetsigt register, upplevs som varvillig på topp och förhållandevis seg i mellanregistret. Chassiet är mer neutralt. Man sitter mer I hojen, kawan sitter man mer PÅ hojen.

R1án är mer helgjuten som hoj med reservation för effektregistret, kawan är mer som en crackrökande vilde även när man vill softåka!

Winventive

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2012
Hoj
2018, Yamaha R1
Tack för alla svar, så utav det jag förstått så är kawan en roligare hoj!
Jag är ju fortfarande newbie egentligen. Kör heller inte på bana eller så, har inga funderingar på att börja göra det än heller. Kanske får det bli senare i sånna fall ;). Jag kommer väl bara att busa ute på vägarna så att säga.
Undrar också om cbr 1000rr leker i samma gäng som r1 och zx10r? är hondan nåt att ha? årsmodell 04-06 utgår jag ifrån då.

Winventive

Waislo

Medlem
Gick med
29 Sep 2006
Hoj
1993 Yamaha XT 600
Har en zx10 :à 04:à , o som sagt en sjuk hoj som drar jämt på hela registret. En styrdämpare är ett måste dock.
Min blåa ä till salu förresten , styrdämp sitter på. Ä sugen på en R1:à.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
ca 3500 mil, jag har väl kört 3-400 av dom, en bankörning i söderhamn, men det är väl ingen riktig bana, lite bakhjul har den också gått fast snällt och fint, inga krashlandningar eller växlingar utan koppling. Ägare kan jag kolla upp i morgon, riktigt fin är den. Jag kan PM:a vilka som har den så jag inte åker dit för smygreklam.

Acrapipa sitter det på också.

DSC_1947-2.jpg

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Kwackaskakin är ju hysteriskt kul att köra..men i slutet är det ju inte materialet det hänger på utan piloten..

har aldrig varit ngt fan av R1 alls...snabbast är sukkin K5-K6..

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
R1an är det förnuftiga valet, snällare motor, "bekvämare" sittställning. 1000 mils intervall på service. Allmänt bättre kvalite.

Zx10an: hysterisk motor i en hoj som känns väldigt liten och kompakt, extremare sittställning, bara 600 mil mellan service.

Hondan: Samma som R1 fast 600 mil mellan servicearna.

Jag skulle välja Kawan utan tvekan :) klart roligast för pengarna!

Last edited:

Wheelie-king

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
YZR 500 "replica", Gixxer 1000 K7 "Lucky strike", KTM SX 150 -13, Gilera 180 2-takt
ZX10:an -04-05 är den minsta 1000 kubikare som har tillverkats tror jag. Mycket brutal och därmed rolig hoj! Jag ska sälja min 04:à om nån är sugen? Nyskick, grön, svensksåld, 1800 mil. Säljer den billigt!

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag hade en R1-04 i fyra år och tyckte den var hur bra som helst.Tror inte du blir besviken på vilken som utav R1/ZX10/Blade/GSX-R bara du hittar en som är fin

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC