Kawasaki ZX7R eller Suzuki GSXR 750?

Berglund

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
RGV 250 -92
Jag är på jakt efter en ny hoj och funderar på någon av dessa.
Behöver kommentarer om för och nackdelar med hojarna.
Någon som har fakta om HK, vrid, vikt mm?
Vad brukar dom ligga i pris, jag vill ha en från 95 och framåt.
Om man jämför med R6, som också är ett alternativ, vad skiljer mest.

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
...
Ska du piska bana är nog gixxern det enda rätta. Ska du göra lite allt möjligt så är nog kawwan mer allround.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
ZX-7R är en stabil men ganska tung hoj som bygger på en gammal (ZXR750) konstruktion. Jämfört med nyare hojar såsom R6 så har den tyvärr inte mycket att komma med i gatskick. Tyngre och med mindre effekt, trots den större motorn.

Mavve

Guest
McB har rätt.

Men kawan harb ju lite mer vrid än R6..... spelar roll(?)!

Testa dig fram på dessa cyklar så märker du vilken du vill ha och som passar dig bäst.

750RR

dragonladie

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX7R Ninja
Jag har en ZX7R -98 och är nöjd med den. Vissa nackdelar har den ju, som tex vikten och styrutslaget. Den känns tung vid lägre farten (typ krypkörning) men går som ett strykjärn med lite fart.
Röstar för den..

Badkarma

Ny medlem
Gick med
2 May 2003
Hoj
Blev ingen hoj denna sommar
Kör en gixxer 750 -98 helt underbart chassi och motor(dock lite trimmad :D ) Grym lek hoj. Hade en zx9r -01 förr. Går aldrig tillbaka. Men jag prioriterar inte Kawans landsvägsegenskaper heller, där den var fin. Kan varmt rekomendera Gixxern :) Om du vill piska bana och leka(vem vill inte det). Aldrig kört Zx'an, tyvärr.
Lycka till med valet.

//Anders

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
McB skrev:
...Jämfört med nyare hojar såsom R6 så har den tyvärr inte mycket att komma med i gatskick....
:rolleyes:

Nu skrev du fel igen. Du måste skilja på GSXR-600 och R6. Säg nu efter mig så vi slipper denna diskussion fler gånger: "gixxern är jättebra, ärrsexan är jättedålig". Säg det tio gånger i snabb följd så sitter det sen. :tummenupp :D

Bj

on the road again....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld
Håller med tidigare talare, suzukin är mycket rolig.
Kan också rekommendera R6:an som allroundhoj, fantastiskt lättkörd och framförallt RIKTIGT smidig, svårslagen när det börjar svänga på riktigt, lite mindre vrid än 750 dock.

rougie

Smile you just got fucked 4 life!
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
1000RR Repsol Replica
Gixxern duger utmärkt som allround och köper du en 750 lär du inte bli missnöjd. :tummenupp

141 hästar på 166kg är alldrig fel, 750:n har lägre torrvikt än den lättaste 600:an på marknaden. :fakta

Kan inte annat än rekommendera.

Roligt att du väljer en 750 och går emot alla kubik bögar och dussinhojar. :D

Bj

on the road again....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld
rougie skrev:
Gixxern duger utmärkt som allround och köper du en 750 lär du inte bli missnöjd. :tummenupp

141 hästar på 166kg är alldrig fel, 750:n har lägre torrvikt än den lättaste 600:an på marknaden. :fakta

Jag håller med helt och hållet, skulle jag satsa på en gixxer skulle jag titta på årsmod 00 och framåt som i mitt tycke är bra mycket snyggare och även smidigare än 96-99

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
rougie skrev:
...141 hästar på 166kg är alldrig fel, 750:n har lägre torrvikt än den lättaste 600:an på marknaden. :fakta ...
Besserwisser mode ON

Min Lillgixxer (6500 -01) har bara 162 kg:s torrvikt. :fakta

Besserwiser mode OFF

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Den kanske inte är det bästa alternativet ur ren prestandasynpunkt men om jag valde mellan dessa hojar så skulle jag ha väldigt svårt att motstå utstrålningen hos ZX7´an. Det borde ju finnas väldigt mycket kul delar och trim till dem också, billiga i inköp, bergstadigt chassi och de som äger en brukar bli väldigt fästa vid dem trots att de kanske ser lite omoderna ut på pappret (litegrann likt min egen). Mitt val skulle bli kawan iallafall, har alltid haft en svag punkt för just 7´an. Vissa modeller blir aldrig oattraktiva oavsett ålder, 7´an är en av dessa.

Mavve

Guest
rougie skrev:

750cc var mer en ikon för just TUNG motorcykel. Det har suddats ut av mellanklass, där man kan strypa ner en guldvinge till...

J-Bone skrev:
Den kanske inte är det bästa alternativet ur ren prestandasynpunkt men om jag valde mellan dessa hojar så skulle jag ha väldigt svårt att motstå utstrålningen hos ZX7´an. Det borde ju finnas väldigt mycket kul delar och trim till dem också, billiga i inköp, bergstadigt chassi och de som äger en brukar bli väldigt fästa vid dem trots att de kanske ser lite omoderna ut på pappret (litegrann likt min egen). Mitt val skulle bli kawan iallafall, har alltid haft en svag punkt för just 7´an. Vissa modeller blir aldrig oattraktiva oavsett ålder, 7´an är en av dessa.

:)

750RR

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Hade en GSX-R 750 -99 som 1:a hoj, det är den bästa hojen jag har haft :fakta Bytte till en R1 -01 efter två år men ångrade mig efter bara nån vecka, visst går R1:an lite värre men 750:n va roligare att köra och hade grymt mycket bättre bromsar än R1:an.
Dessutom är den mycket lätt att köra på bakhjulet med... :rock Kvaddade med R1:an och fick en spricka samt ligamentskador i handleden som gör att jag aldrig kommer att kunna köra en hoj med framåtlutad körställning igen :( Annars hade jag garanterat köpt en Suzuki GSX-R 750 -03 :D

Håller med om att ZX-7R är grym (iaf till utseendet), men vore jag du skulle jag garanterat köpa en GSX-R 750 från 98 eller 99 ( d v s med insprutning)

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ninja-Mackan skrev:
*Besserwisser mode ON*
En Gixxer med 6500 cc måste väl ändå klassas som rätt så stor?
*Besserwiser mode OFF*...
Jepp, det var inte lätt att borra upp den så mycket. Men vridet, broder, vridet :D

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Bingo skrev:
:rolleyes:

Nu skrev du fel igen. Du måste skilja på GSXR-600 och R6. Säg nu efter mig så vi slipper denna diskussion fler gånger: "gixxern är jättebra, ärrsexan är jättedålig". Säg det tio gånger i snabb följd så sitter det sen. :tummenupp :D

Gixxern är jättekass, ärrsexan är bäst. Gixxern är värdelös, ärrsexan är outstanding.

Så, nu sitter det. Tack för hjälpen. :tummenupp

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
rougie skrev:

:fakta

Har börjat köra en del bana i sommar och till det ändamålet är den helt underbar...

Berglund

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
RGV 250 -92
Ser att det har kommit en del svar och det är tacksamt.
Hur är GSXR 96-98 jämfört med R6. Min budget är inte tillräcklig för en nyare GSXR 750.
Nån som har siffror på effekt, vikt mm om ZX6R, GSXR 750 och R6.
Nån som vet vad dom ligger för pris för respektive årsmodell.

Bj

on the road again....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld
Carbon skrev:
Ser att det har kommit en del svar och det är tacksamt.
Hur är GSXR 96-98 jämfört med R6. Min budget är inte tillräcklig för en nyare GSXR 750.
Nån som har siffror på effekt, vikt mm om ZX6R, GSXR 750 och R6.
Nån som vet vad dom ligger för pris för respektive årsmodell.

Min personliga uppfattning är att R6:an känns smidigare och för all del modernare än de "äldre" årsmodellerna av GSX-R (har kört både gsx-r 600 och 750)
Min 6:a drar jämt med 750:n åtminstonde t.om. fyran ut, men då är den ju lite "uppgraderad" förstås.
Men det jag lovprisar mest är hanterbarheten som sagt.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati