Kawasaki ZX7R/ZX750R eller Honda CBR 600 F?

Robban Nr1

Team Sajk
Gick med
29 Sep 2003
Hoj
kawasaki 636
ska vara ärlig nu... har vakat över tråden ett tag nu. :)
Om det är "första" hoj du ska ha så hade jag nog inte gett mig på zx7r eller zxr 750. pga den tunga framvikten... Så cbr 600 -97 e ju snygg... men tyvärr vet jag inge om hur den är... vet bara att zx7r/zxr 750 har "extrem" körställning mot dom flesta äldre hojar.

Ja började med en fzr 600 fighta, byte ner mig till en Er 5, vilket vart surt efter ett tag.... men jag kan inte säga mer än att den gav mig mycke bra körning som nybörjare... sen så ville jag ha tyngre och då blev de en 750. :banana

Så verkligheten är nog att du kommer att få lättare att "lära" dig åka hoj på en cbr 600 i början men kommer nog efter ett tag vilja ha mer.
Annars så börjar du "svårt" och tungt med en 750. man lär sig alltid som sagt.

Men sen vet jag inte hur mycket hk som skiljer sig mot cbr och zxr. tror "nästan" dom ligger samma? eller något som kan rätta mig?
Men säg att om dom ligger rätt lika så skulle jag slå till på den som väger minst också... mindre vikt är ju en fördel. :tummenupp

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Vad gör en ZXR 750 0-200 km/h?

En RR borde väl vara lite snabbare än det också? Eller?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
H4 skrev:

Dude, nyss brydde du dig inte om effekten ;)
Det kommer finnas tillräckligt med mos för att du ska behöva ha med dig ett par extra kallingar under cutsen i vilket fall :rolleyes:

Köp den du sitter bäst på, och trivs bäst med

Åk bakpå farsan när han provkör

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
H4 skrev:

Som Ljunghusen sa, det behöver du inte bry dig om,
jag lovar att du nästan flyger av om du bara har kört 125cc förr :tummenupp

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
zxr 750
Håller med ovanstående talare. Kan tillägga att hojarna gör 210+ (på mätaren) i fyran, så det tar inte allt för länge att komma upp i den hastigheten.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Ni har helt rätt, det har ni. Jag skiter i prestandan, för jag vet att den är tillräckligt snabb för att klippa det mesta på 4 hjul.

Jag tycker att min 125:a går bra... och blev ju :yoparty första gången jag kramade ur den ordentligt

Lär väl bli :yoparty :yoparty :yoparty med ZXR:en.

Men det är alltid kul att veta lite siffror, 0-200, 0-100... kanske även några filmer och så för skojs skull när man är lite rastlös.

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
zxr 750
Prestandan 200-0 är helt bra iaf., du hittar inte större skivor fram på någon vanlig hoj :tummenupp (fast det skulle kunna vara ett par kolvar till).

EDIT för filmer leta efter lite äldre klipp med rigge, går mest med ett hjul i baken.

Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Hejsan igen!

Hur blir det med försäkringen då? Hört att ZXR:en hamnar i klass 6, hur är det med ZXRR:en då?

Självklart reggas den som strypt till mellanklassare, lär inte försäkringen bli billigare då?

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Försäkringsbolagen bryr sig inte om den är reggad som 25kw då de ändå försäkrar på fulleffekt då de vet att du kommer köra på det...

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
H4 skrev:
Hejsan igen!

Hur blir det med försäkringen då? Hört att ZXR:en hamnar i klass 6, hur är det med ZXRR:en då?

Självklart reggas den som strypt till mellanklassare, lär inte försäkringen bli billigare då?

ZXR -91-92 ligger precis i klass 6. RR har mer effekt och ramlar därmed direkt över i 7.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Dez skrev:
ZXR -91-92 ligger precis i klass 6. RR har mer effekt och ramlar därmed direkt över i 7.

Åfan. Hur många procent billigare brukar klass 6 vara än klass 7? Kanske lönt att trots allt köpa en vanlig ZXR då.

ViktorW.

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Hoj
R1-04 race/banhoj
Gött att du bestämmt dig för zxr, honda känns ju alltför "volvo"!!!! vackrare hoj än zxr får man leta efter!!!!
Se bara till att få ett tidigt ex med dammsugarslangarna, har hört något ryckte om att det ska vara en onödigt bökig strypsats på -93orna (?) och framåt.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Den här lacken kan väl inte vara original, eller? För det här är den första ZXR:en jag ser med silver met lack. Har sett blå met lacken, men inte den här förut. Jävligt sexigt.

silvermet.jpg

Rackzo

piskar nordhnet
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Flaka/R1
Köp zxr helt klart, har kört upp och ner mellan skåne o gbg ett par gånger nu non stop o det va inga problem, är 180 lång och kunde gå (nästan) helt rakt efter. har varit skitnöjd med mina två år på kawan!
min är till salu nu, står på sweden motorshop i gbg, är 25kw reggad så det e bara att tuta o köra! blå till färgen är den med. om du är intresserad så skicka PM så skickar jag lite bilder o nummer o sånt.

läste att ni skrev om effekt o så, fick min bänkad för ett tag sedan och det visade 93hk på bakhjulet och den e helt orginal.

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
zxr 750
H4 skrev:
Den här lacken kan väl inte vara original, eller? För det här är den första ZXR:en jag ser med silver met lack. Har sett blå met lacken, men inte den här förut. Jävligt sexigt.

Voine nu blev det svårt. Hade tänkt måla min blanksvart men silver metallic var ju riktigt nice. :va

IronMike skrev:
Är dessa gamla as ngt vidare att köra slangen med ?

Nej, de är väl framtunga för det. Men visst går det att slanga från ~5000 rpm ettan ut, sliter lite på kopplingen bara. Har inte sett någon som lyckats plocka upp en zxr i tvåan och att peta i tvåan på slangen överlever hojen inte allt för länge, fråga rigge.. :tungan

Robban Nr1

Team Sajk
Gick med
29 Sep 2003
Hoj
kawasaki 636
blub skrev:
Voine nu blev det svårt. Hade tänkt måla min blanksvart men silver metallic var ju riktigt nice. :va

Nej, de är väl framtunga för det. Men visst går det att slanga från ~5000 rpm ettan ut, sliter lite på kopplingen bara. Har inte sett någon som lyckats plocka upp en zxr i tvåan och att peta i tvåan på slangen överlever hojen inte allt för länge, fråga rigge.. :tungan

Ap ap ap ap ap! :fatta! ska aldrig säga att det inte går att slanga upp den på 2an, själv lär jag mig på min zxr på 2an... det funkar fint det... men jag har bara kommit till att få upp den inte att hålla kvar den.

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
zxr 750
Robban Nr1 skrev:
Ap ap ap ap ap! :fatta! ska aldrig säga att det inte går att slanga upp den på 2an, själv lär jag mig på min zxr på 2an... det funkar fint det... men jag har bara kommit till att få upp den inte att hålla kvar den.

Ah det vill jag se, måste dreva ner min igen och testa mera.

EDIT: ja alltså att få det att lyfta lite i 2:an är ju lätt, att få upp den i närheten av balanspunkten är ju målet.

Last edited:
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...