Kawasaki ZZR 600 en bra hoj?

VLindgren

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2007
Ort
Mariestad
Hoj
Röd/Vit 600
Hallå!
Jag är en kille på 17 år, påväg mot 18, som har bestämt sig för att ta MC kort när våren kommer. Jag har kollat runt en del efter motorycklar, och fastnat lite för Kawasakis ZZR 600,:tungan . Men jag tänkte höra med er erfarna hojåkare om en ZZR 600 är en bra förstahoj som går bra strypt.( Efter att ha läst runt lite på forumet blir man lite tveksam då det står att vissa hojar går dåligt strypta :va ) På ett par ställen då jag läst om modellen, stod det att den kan ha ( eller har) transmissionsglapp på modeller innan 93-, ( det blir nog troligast en 90:a). Är det glappet något allvarligt? nån som har erfarenhet av detta? Jag kan absolut inget om motorcyklar, och frågar därför er som kan =D. Skulle vara tacksam för svar =)
 

Helander

Lagom!
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Rivergoal
Hoj
CBR900RR - KTM 690 SM *såld* - ZZR-600 *såld*
Tjena

Jag kör själv en ZZR 600, fast den uppdaterade varianten då. Jag har inte provat modellen innan så om glappet i vxl-lådan kan jag inte uttala mig.

ZZR:n är min första hoj och jag kan säga att jag är mycket nöjd över mitt val. Det är en sån där hoj som inte är bäst på något men bra på mycket. En starkt bidragande orsak till att jag valde modellan var begagnatpriserna samt priset på försäkringen.

Draget i maskinen är faktiskt över min förväntan med tanke på effekt och vikt på hojjen. Den hänger med fint bara man har i rätt växel (inte för att den är trött på låga varv, men den skjuter ju på riktigt fint efter 9000rpm). Ja, min är då ostrypt!

Man sitter bra på den, både som pilot och passagerare. Dock medför ju dom lite lägre fotpinnarna att det kan skrapa i vid inspirerad körning.

Centralstödet är väl inte den ballaste detaljen på hojjen, men det har ju sina fördelar vid service.

Själv tycker jag den ser helt ok ut för att vara en såpass gammal design (-94:a). Har fått en hel del positiva kommentarer rörande utseéndet från "folk på stan".

Den stora nackdelen är det löjliga 4-2 systemet som motorn andas ut igenom. Detta system gör att ett modellanpassat slip-on kostar över 5000:- pga att det ska köpas 2 burkar. Jag har inte hittat någon 4-1 ombyggnadssats, men det ska nog byggas om med lite rör och ett par svetsfogar lagom till våren.

Undrar du mer om den lilla sportourern så är det bara att fråga så svarar jag bäst jag kan.

Lycak till med kortet och valet av hoj :tummenupp

Mvh // Danne
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Har en 91a, dvs den tidiga icke ram-air modellen.

En hållbar maskin (vissa 80-tals kawor har problem med ventilerna, det gäller INTE denna maskin), motorn kräver dock rejält med varv, tom mer än många samtida 600or. Störig effektdipp kring 8000 varv gör att man gärna vill vara över här vid aktiv körning. Detta är förbättrat på maskiner efter 93.

Ofta ganska billiga i försäkring, dels togs dom ofta in originalreggade på 46kW, dessutom är dom även på fulleffekt precis så dom kvalade in i gamla försäkringsklass 6 vilket var halva premien jämfört med en obetydligt starkare hoj.

Jämfört med en samtida cbr600a (91 och framåt) så får den nog pisk på det mesta, bortsett från försäkringspremie och långfärdskomfort (man sitter riktigt behagligt på den, inga problem att köra mycket långt). Man kör helst inte bana med en zzr men för aktiv körning duger den gott. Pinnarna tar dock i tidigt jämfört med sportigare hojar och efter det tar centralstödet föjt av dom lågt placerade dämparna (det finns högre dragna 4 till 1 system att köpa till, dock får man skippa centralstödet). En schysst sporttourer som man ofta kan köpa jäkligt billigt. :tummenupp

Men tänker du köra bana så kommer du garanterat att tröttna...
 

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
Jeg har haft en -91 och en -94 :tummenupp

Superb !... Den kan allt det som du har bruk for som första hoj. Hellere en ZZR600 än en CBR600...
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Lånar tråden lite. Du har ingen länk eller adress till någon som säljer detta rörpaket?

MVH // Danne

Easy_Mike här på forumet hade en sån på sin -91a, hojen har han dock sålt men han kanske minns vem som tillverkat pipan? (Fast han verkar inte ha någon hoj alls idag och senast inloggad 2007-04-01 ).

Vad jag minns var det inget hembygge utan av etablerad tillverkare, men jag minns inte vilken.

Edit: hittar till zzr600E (93->), tror dock att det var Hindle han hade men jag är jävligt säker på att det var en 91a så det _ska_ även finnas till zzr600D.

http://www.1tail.com/sa/cart/detail.asp?pg={035BDE1C-73F4-4D28-9F7E-996F4A752F58}
http://www.starcycle.com/street/hindle_kawasaki.html
 
Last edited:

P3113

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2007
Ort
Malmö
Hoj
Ingen just nu.
Jag har en ZZR 600 från -91 som jag har kört omkring 700 mil med (en säsong).

Mycket bra förstahoj. Bra försäkringspremie, även för en 21åring i Malmö som nyss tagit körkort. Bra körställning, du kör lätt 30 mil på en kväll om du är riktigt körsugen ;p

Det negativa är, transmissionsglapp, vilket tar sig i uttryck i svårarbetad låda vid tuff körning och glapp när du släpper på gasen och sen ska gasa igen, då rycker det gärna till...

Min är ostrypt och har också en ketchupeffekt efter 8000-8500 varv/min.

Något mer du undrar om så skicka mail eller PM :)
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag kör en 90:a som snart börjar om från 0 igen på milsnurran...om det är 1:a eller 2:a gången den gör det är ingen som vet, dvs den har snart gått 10.000 mil...eller 20.000... Bytte drivpaket för några veckor sedan, fick kommentaren från Fursten att den där feta jävla kedjan kommer du inte behöva byta på ett par tusen mil...yeah, touring!

Glappet i transmissionen lär man sig leva med, inget jag stör mig på iaf.

Fotpinnarna tar i backen i god tid så man inte behöver slita på de sista millimetrarna på däckkanterna :)

Har kört 2 säsonger på denna, mest fram å tillbaka till jobbet vilket den sköter utmärkt alla dagar i veckan. Startar bra oavsett väder :)

Delar finns alltid billigt på ebay, verkar alltid vara minst 2-3st i england som skrotas ut.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Jag hade en ZZR600 som förstahoj. Underbar hoj på det stora hela. Snygg, fantastisk långfärdskomfort, god kvalitet men lite tröttsam motorkaraktär. Alltså motorn var inte trött utan karaktären var tröttsam, lite åt tvåtaktshållet. Underhållande men tröttsam. Jämfört med en modern 600'a är den närmast antik. En modern 600'a drar som en traktor från låga varv i jämförelse med ZZR'en. Väghållningen är som från ett annat decennium, närmare bestämt 80-talet. Modellen kom 1989 vill jag minnas. Tung-gung liksom. Jag har sett att de begagnade exemplar ligger runt 20', det är mycket hoj för pengarna...om man vet vad det är man köper. Sina snygga kåpor till trots så är det inte mycket till sporthoj, det är en tourer, men en förbannat bra sådan.

Pssst! Den silver/blå är snyggast.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Pssst! Den silver/blå är snyggast.

du menar som min? :) :
garage.php


eh, kom som en länk istället för bild så man får väl klicka då :mad:
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Och självklart rasade 2:an på min igår...någon som har en motor med fungerande växellåda liggande...pm:a...nu skall jag surfa lite på ebay :)
 

VLindgren

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2007
Ort
Mariestad
Hoj
Röd/Vit 600
Tack för alla svar =), den allmänna uppfattningen verkar ju vara att hojen är helt okey , så jag ska nog inom en snar framtid åka och kolla på en sådan :)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Och självklart rasade 2:an på min igår...någon som har en motor med fungerande växellåda liggande...pm:a...nu skall jag surfa lite på ebay :)

Ojdå, vad hände?

Har en motor i delar där i princip allt funkar utom just tvåans växel, men i mitt fall så gick kedjan av och flög in och låste primärdrevet så då tycker jag inte det är konstigt att växeln ryker (hade dessutom full gas när det hände), inget jag klandrar kawan för.

I mitt fall var det betydligt billigare att hitta en beg motor på skroten än att få firma att dela motor och fixa drev...
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Den har nog bara slitits av ålderns rätt, det hackar när man drar på. Ny motor på väg hit, ropade in en på ebay. Blev lite dyrt att skicka från england men vad fan vi skriver upp det här på kul-att-lära-sig-mekka-kontot.

Tror det blev 5.500:- inkl frakt. Men då ingick komplett motor som bara gått en 3000 mil, inkl förgasare, laddningsregulator m.m.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top