Kawazaki zzr 1400

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Ny hoj ska köpas, erfarenheter och omdömen på zzr 1400 önskas. Om du tycker den e fin eller ful intresserar mig inte, det är en personlig sak. Jag vill veta om det är något att satsa på. Jag vill ibland åka fort, ibland åka touring, och touringen kan bli länga etapper.

Kom igen nu.

CARLA

Nu SMC:ad
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
929

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
.. erfarenheter och omdömen på zzr 1400 önskas.

Klart det inte är fel, det är ju en sport-tourer... o rastar många av hojarna på detta forum :tummenupp

Jämfört med min Blackbird (som jag valde på samma grunder som du), är Kawan mer lättsvängd. Den tippar man med en vickning på rumpan. Kåpan ger ett bra skydd mot fartvinden. Ja, även över 110 :D Den går friskt kan man säga... Körställningen är för mig som är 1.83 helt ok. Skulle nog vilja prova den två timmar minst för ett bättre uttalande.

Bromsarna tar fint, inte som på t.ex. zx10r, men bra. Handtagen tyckte jag var lite väl kantiga... eller så har jag fruntimmersnävar?! :rolleyes:

Fin instrumentering m vita mätartavlor. LCD-display mellan de analoga mätarna.

Denna blir mitt val om jag skall uppgradera mig. Beroende på vad Honda hittar på för 2008... :yoparty

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har provkört en.
Tyckte den kändes klumpig när man rullade den och körde i väldigt låg fart.
När man kom upp i farter var den helt underbar.
Raktfram missil av rang.
Lite klumpig att svänga med jämfört med rena sporthojar.
Lite grann som en Hayabusa fast bekvämare.

Smagatusk

Guest
Är i samma tankar som Tudor_66. Som inbiten kawa-fanatiker har jag även kört både hayabusan och blackbirden för att få en jämförelse. ZZR:en är lika lättsvängd som min gamla zx9r som förvisso hade några år på nacken, men trots allt bara var en 900. Tyngdpunkten är fruktanvärt låg på 1400, vilket gör den lättsvängd. Och behöver du kraft så har du alltid lite till, och lite till, och lite till...

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Kommer väl en ny Hayabusa nästa år så det kanske är värt att vänta och se vad det är för något innan du köper nytt?

SComfort

Medlem
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZZR1400
Kan starkt rekommendera 1400:an. Bytte bort min senaste ZX-12R mot en sådan i våras och jag måste säga att jag är fruktansvärt imponerad. På alla punkter är den bättre, fjädring, bromsar m.m. Det enda jag inte tycker om ar att i farter över 180 så tar det emot på grund av det låga kåpglaset. Jag är iofs 194 cm så jag får nog investera i ett högre glas.

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Jag blev faktiskt lite besviken på ZZR1400. Skillnaden var väldigt liten jämfört med min ZX12R.

ZX12R känns lite sportigare och har lite svampigare bromsar annars är det mest utsendet som skiljer. Jag blev besviken på att det inte var mer pulver i motorn, inte att den är långsam på något sätt men jag trodde att det skulle vara skillnad med 200cc mer.

Annars är denna typ av hojar helt outstanding, min gamla Fireblade känns som en trampcykel i jämförelse, jag är till och med snabbare på Bogan med 12:an:D

Jag tycker ändå du ska pröva nya Busan innan du slår.

Mälan

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
Kawasaki Er6n
Jag väntar på soliga dagar med varm asfalt, då ska det provas hojar, både busa, k7, och kawwa.

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Kollade priserna på dem.... Lite för blodigt än för att jag skall byta. Dessutom dyrare o försäkra hojar nyare än 3 år... MÖG! :(

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
BMW
Bytte min ZX10R -2006 mot en ZZR1400 -2007. Inte lika sportig och fotpinnarna går i om man lutar. Men en mycket kul hoj som går bra. Skall ut och rasta den på bana nästa år. Har sett att även underkåpan kan gå i backen och bli repig.

Att köra långa sträckor är inget problem. Omkörningar går med en handledsvickning. Inte många hänger med på accelerationen.

Hmmm. lessnar jag så byter jag mot en ZX10R igen. Men inte ännu.

Kan bara säga KÖP.

Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Jag har kört den en dag ungefär och jag älskar den. Förvånansvärt lättsvängd! Nackdelarna var väl att den behövde lite varv för att vakna och att växelindikatorn var seg. Om man växlar ner och får för sig att ta reda på vilken växel som gick i ligger den gamla kvar innan den skiftar till den nya. Varje gång tänkte man "ok nu är 3:an i... eller nej fan 2:an tydligen"

RogeRetta

Radical Riders
Gick med
11 Oct 2005
Hoj
BMW R1150GS 2000
bättre sent än aldrig....

Har haft min i ett år nu.
Är en 06:a som hade gått drygt 600 mil när
jag köpte den hos Oves MC i Olofström.
Fick den nyservad och ett nytt däck där bak.
Har gjort nåra enklare "modifies" som innefattar:
Kolfiber SlipOn-blås "Scorpion" (mkt lättare än original torpederna...)
Kawas "miniskylthållare" ger en smäckrare/snyggare bakdel
Ermax Aeromax högt kåpglas (blått förståss...)
GiPro-A.T.R.E (växellägesindikator+AdvancedTimingRetardEleminator)
infolänk: http://www.gi-pro.net/index.htm
1200milsservicen gjord i april samt nya Bridgestone BT-014 på.
Lägger in nåra bilder som inte visar nya kåpglaset
men vassego å njut :tummenupp :yoparty

ps. glömde visst......KAN VARMT REKOMMENDERAS!!

Bifogat

• zzr.JPG
    zzr.JPG
    40.7 KB · Visningar: 74
  • Smokem´.jpg
    Smokem´.jpg
    75 KB · Visningar: 65

Kneedrag

Guest
Jag har provkört zzr 1400 och busa 08
Det jag upplevde är att Busa 08 har lite bättre chassi än kawan.
Motormässigt tycker jag kawan var jämnare i motorn där kom effekten direkt snabbt och jämnt. Busan lite senare.
Designmässigt så blir det kawan tycker den har det där man vill ha när man smiskar vägar.

lycka till med hojvalet

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...