kbc hjälmar.

thejohan

Jo, såatt eee..
Gick med
28 Jun 2009
Hoj
Skramlaha
Hej.
Jag undrar vad ni har för uppfattning om kbc hjälmar.
Har hört på omvägar att kvaliten ska vara kass.

Tycker att kbc gör riktigt snygga hjälmar så de är absolut ett alternativ om kvaliten är bra och om jag hittar en som sitter riktigt bra.

Lemmel

Den reser sig när jag gasar!
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
KTM RC8R -11, Suzuki GR650 -83
Jag har bara bra erfarenheter av KBC hjälmar. Är inne på min andra VR-2... Sitter skönt, dämpar bra och är snygg. Sedan gör det ju inget att extravisiren bara kostar runt 300kr ;) Köp köp köp

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Inte i närheten av shoei men är väl dugliga hjälmar.

Mendoz

Sporthojsnörd
Gick med
5 Jul 2009
Hoj
Yamaha XSR 900 2017
Jag har bara bra erfarenheter av KBC hjälmar. Är inne på min andra VR-2... Sitter skönt, dämpar bra och är snygg. Sedan gör det ju inget att extravisiren bara kostar runt 300kr ;) Köp köp köp

Tycker samma sak, dom passar bra, dämpar ljudet och min VR-1X är betydligt lättare än min gamla hjc-hjälm. Billigt med tonat visir också :D

boro-kawasaki

Driving black on black..
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Die eldblad maschine 1000RR
Inte i närheten av shoei men är väl dugliga hjälmar.

Jag visste inte att man blev odödlig med en shoei hjälm på huvudet??:va
Eller Arai för den delen..

Har avverkat två kbc krukor o bara gott att säga, bytte till Arai för nån vecka sen pga. att jag fick den i present..
Men kbc hjälmarna är kvar.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Jag visste inte att man blev odödlig med en shoei hjälm på huvudet??:va
Eller Arai för den delen..

Har avverkat två kbc krukor o bara gott att säga, bytte till Arai för nån vecka sen pga. att jag fick den i present..
Men kbc hjälmarna är kvar.

Han undrade om kvalité, inte hur odödlig man blir med den på huvudet.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Precis min vän.. alla har rätt att tycka vad de vill.
Jag talar av erfarenhet. Antar att du också gör det.

//Adnan

Hänger ett stycke shoei och ett stycke kbc på väggen samt ett stycke shoei till i garaget.
Jag använde KBCn en gång o insåg att det inte var hållbart.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Min uppfattning om kbc hjälmar är att de är snygga, troligen bekväma och har skapligt pris, några jag känner är nöjda med passform med mera.
Jag skulle personligen välja ett annat märke när det gäller skyddsfaktorn då flera av deras modeller fått dåligt betyg i "sharp test" (3 av 6 integralhjälmar får 1 stjärna av 5 möjliga).
XP-3:an ligger dock skapligt till (4 av 5)

Men det är ju bara som jag resonerar.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
För priset är det väl en ok kruka. Frugan har en och är halvnöjd med den. Jämför jag den med min 8 år gamla Shohej vinner KBC:n men kan inte jämföra med nya modeller tyvärr. (intryck och kvalitetsmässigt).

Shoei är möjligen bättre ur kvalitetssynpunkt vid nyköp idag, men priset är också det dubbla.

Arai ska jag nog inte uttala mig om då jag tycker det är som att trä en påse skit över huvudet (med plast utanpå) ... :)

zink

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
gixxer k5
köpte min kbc våren 2005, minns inte modell men är en helt kromad och med kromat glas tror jag den landa på 3300... avverkat flera glas och fram tills den här sommarn har jag vart jävligt nöjd... men när den skulle andvändas 2009 vart det krav på öronproppar för vindbruset var enormt. passformen som innan var perfekt var ok men inte tok tight... blir byte till nästa säsong men nöjd med att den va bra i 4 säsonger iaf...

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Har själv en kbc och är nöjd med den. Har inte hört att kvaliten ska vara så kass. Min sitter väldigt bra på huvudet. KBC är ju amerikanskt och istället snell dot testat vilket är hårdare krav än i europa. Så jag tror inte det är så dålig kvalitet.

//Dafe

boro-kawasaki

Driving black on black..
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Hänger ett stycke shoei och ett stycke kbc på väggen samt ett stycke shoei till i garaget.
Jag använde KBCn en gång o insåg att det inte var hållbart.

Detta är DIN åsikt och det respekterar jag, men jag har en EGEN och den är annorlunda än din, det får du ta hänsyn till.

//Adnan

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Detta är DIN åsikt och det respekterar jag, men jag har en EGEN och den är annorlunda än din, det får du ta hänsyn till.

//Adnan

Har jag NÅNSTANS försökt övertyga dig om motsatsen till din åsikt?!
Jag uttrycker MIN åsikt vilket du själv säger att jag faktiskt får, chockerande nog.
Är det inte bra så, måste vi tjata vidare?!

boro-kawasaki

Driving black on black..
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Har jag NÅNSTANS försökt övertyga dig om motsatsen till din åsikt?!
Jag uttrycker MIN åsikt vilket du själv säger att jag faktiskt får, chockerande nog.
Är det inte bra så, måste vi tjata vidare?!

Du verkar få bånge av sista ordet?

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Lugna ner er, det är inte folkmord utan hjälmar vi diskuterar. Tror inte TS blir klokare på att ni klöser ögonen ur varandra. Era respetive åsikter är säkert redan registrerade.

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Kört med KBC VR-2 i tre år. Gick omkull för cirka 4 veckor sedan, slog i huvudet rätt rejält...jag lever ännu och hjälmen fick en del repskador. Inte en tillstymmelse till sprickor. Innan det så var den riktigt bra, enkelt som fan att byta visir. Sitter bra, vinddraget är sådär. Kör dock med proppar oavsett (kör superduke!) så jag brydde mig inte det minsta.

PS: Det folk reagerar över är nog biltema effekten dvs "BILTEMA ÄR KASST!!!" utan att ens ha testat produkten. Är själv i bilmotorträsket och där är alla experter och alla grejjor dom själv äger är bäst även om dom inte ens har testat det andra.

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...