KBC vs ARAI

SGF

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Hoj
gsxf 650-08*såld* gsxr 1000-09*såld* yz426f-01*såld*,Honda 450-05
Tja det är dags för ny hjälm då den nuvarande åkt i marken allt för många ggr:huvet... Nuvarande hjälm är då en Arai viper GT och funderar nu på att ge mig på en hjälm av märket KBC. Någon som har en egen erfarenhet med dessa KBC hjälmar och hur skiljer dom sig från arai?

visst ska jag åka och prova på egen skalle, men att få lite erfarenhet och kunskap gällande hjälmen i fråga skadar då aldrig :)

KalleP75

Erfaren nybörjare
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
-02 Triumph daytona 955i
Kör själv KBC och är grymt nöjd. Har haft Shoei och ARAI tidigare vilket jag har vart grymt nöjd med....MEN prismässigt har jag tyvärr väldigt svårt att välja dessa efter att ha testat KBC. Och innan alla "tycka kunna veta" bäst kommentare så JA KBC har, så långt jag kunnat jämföra, fått både godkända och likvärdiga betyg i säkerhet som ovan nämnda märken :eek:)

X9

Ny medlem
Gick med
14 May 2010
Hoj
Hornet
Jag har själv en KBC-hjälm (VR1-X) och är ganska missnöjd med den faktiskt.
Ljudnivån är skyhög, vikten är helt kalle anka och den fick sämst resultat av samtliga 12-15 hjälmar i ett test som Bike gjorde för ca 8-9 månader sedan.
Övriga modeller från KBC kan jag inte uttala mig om dock.

Själv har jag siktet inställt på en Shoei XR-1100 som jag testade förra veckan.
En helt underbar hjälm i mitt tycke som dessutom fått mycket bra kritik i tester och av folk som använder den.

Last edited:

Andreas.J

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2011
Hoj
-97, Yamaha thundercat
kör med kbc vr-1x tycker att ljudnivån är lite hög i hastigheter över 100kmh men jag har tyvärr inget att jämföra med, för övrigt en mycket bekväm hjälm till bra pris.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hade en VR-2 av något slag på jobbet förra året. Den kändes välbyggd men var väldigt tung för sitt pris vill jag minnas. Den funkar men jag tycker det finns bättre alternativ.

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Arai är mitt personliga favoritmärke. Sköna, inte särskilt högljudda, goda testvärden och lättmanövrerade reglage på visir och ventilation. :tummenupp

Aleks86

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2004
Tja. Jag har en KBC XP-3 (2995sek), kom över den på MC mässa i Oslo för 990 NOK, köpte direkt. Jag kan bara sammanlikna den med en asdyr Soumy jag köpte för många år sen. KBC sin aerodynamik käns grym, drar inte så mycket i huvudet i höga hastigheter, KBC har en skönare passform än Soumy, dock så käns den lite "kort" nedåt över hakparti, KBC är 300g tyngre, men bråkar(!) mer än Soumy, KBC immar då inte Soumy gör det(kallt), KBC käns inte lika trygg som Soumy, käns inte billig direkt men kanske lite enkel. Ventilasjon, visir etc.

GL

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Jag har en Arai Chaser och en KBC Force RR.

KBC'n är lite billigare i utförandet och med "luftigare" stoppning och mer vindbrus, jag föredrar den när det är riktigt varmt ute eller för bankörning. Arai'en sitter som en smäck på skallen, den bästa hjälmen jag haft, det enda jag inte gillar är visirmekanismen... det funkar men det känns som om man bryter sönder något.

Roger.H

FrallaN
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
Cbr600rr-Såld! Gsxr 750 k7
jag köpte en KBC vr2 som första hjälm, kanon tyckte jag då.
Negativt:
Kindkuddarna fick jag byta två gånger under 3månader pga att dom trycktes ihop å hjälmen satt löst.
Urusel aerodynamik och de blir värre när kindkuddarna är så dåliga.
Visiret sluter inte helt tätt fast man skruvar om fästesanordningarna. (ögonen tåras i över 110.
väger bly.
Bullrig som fasiken.
Visiret immar (finns iof pinlock visir, men med pinlock visiret så går de knappt att öppna visiret pga att pinlocket fastnar i överkant..)
tajt runt öronen så hörselproparna lossnar....

Positivt: billiga visir och kindkuddar

Nu kör jag arai Rx7
Negativa:
Visir mekanismen va krånglig ibörjan innan man lärt sig att "våld löser allt"
finns inte många plana ytor att fästa hjälmkameran utan att den sitter snett..
visir-låsmekanismen har jag inte förståt mig på så den skruva jag loss...
SVINDYRA tillbehör som visir och inreden..

Positivt:
sitter som en mössa på huvet, känns knappt att man har den på.
Relativt tyst.
dom flesta mc handlare kan ta hem delar till den...
Visiren repas inte lika lätt som kbc orginal visiret..

Last edited:

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Att vissa märken slår de "stora" märkena på säkerhet beror ofta på att Arai Shoei och några till är lite klenare precis vid öronen (för att hjälmen ska bli smalare, mer aerodynamisk och därmed tystare).

Resonemanget är att det är halvt omöjligt att få något större direkt krockvåld mot örat då axeln är i vägen. De är ju inte klena vid örat, bara svagare.

Om det nu stämmer så är sharps tester inte riktigt rätt visande vad det gäller säkerhet.

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
Lånar tråden..

Själv funderar jag på en BELL M4R Carbon. Lätt, bra testvärden, någon som vet om den finns i butik i Sthlm?

/P

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1
Resonemanget är att det är halvt omöjligt att få något större direkt krockvåld mot örat då axeln är i vägen. De är ju inte klena vid örat, bara svagare.

Det där köper jag inte riktigt då man kan vrida på huvudet.
Som grabb hade iaf jag oftare skrubbsår vid tinningen och kinden än på näsan när man vurpa. :näsblod

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1
Men att få ordentligt våld direkt mot mot örat genom att ramla är rätt långt från skrubbsår vid tinningen.

Om vi formulerar oss lite tydligare då: det är inga problem att slå tinningen i backen, då det faktiskt går att vrida på huvudet, eller slå i ett träd/stolpe/bil/vad som helst.

Jag menar alltså att du har fel i ditt tidigare påstående.

zuckan

efter solsken kommer det regn :P
Gick med
29 Oct 2004
Hoj
R1-05
jag köpte en kbc förra våren,,,kommer inte ihåg vad den heter mer nu men jag är missnöjd med den. min gammla shoei xr-900 är mycke bättre fast den är asgammal. kbc hjälmen läcker in mycke luft så man är nästan ständigt tårögd o ett jävla vindbrus i den. måste ha öronpluggar i hela tiden.känns att det är en lågpris hjälm....men den ser bra ut iaf :)

brännupp

snabbe-mange
Gick med
2 Mar 2006
Hoj
zx7r, svart som natten
jag köpte en kbc förra våren,,,kommer inte ihåg vad den heter mer nu men jag är missnöjd med den. min gammla shoei xr-900 är mycke bättre fast den är asgammal. kbc hjälmen läcker in mycke luft så man är nästan ständigt tårögd o ett jävla vindbrus i den. måste ha öronpluggar i hela tiden.känns att det är en lågpris hjälm....men den ser bra ut iaf :)
AGV tyst och skön, dock dyra

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife