KBC vs ARAI

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Har kört KBC VR-2 i två säsonger och var väldigt nöjd med den....

....till att jag testade en ARAI och upptäckte en helt ny dimension av hjälm! vilken sjuk skillnad i allt. Passform, kvalitet, ljud osv...visst kostade den en del (4000kr på rea, runt 7000kr ny). Har ännu inte testat en hjälm som är skönare.

ARAI!!

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Jag blev imponerad över kvalitetskänslan på KBC-hjälmen min sambo köpte. Visst är det en markant skillnad på den jämfört med min Arai, men det är en markant prisskillnad också. Detaljkvalitén är inte på samma nivå, men den känns robust och bra till skillnad från många andra billigare hjälmar jag kikat på.
Hur den är att köra med kan jag inte uttala mig om då jag inte vill töja ut henns hjälm med mitt huvud..

Den främsta anledningen till Hennes KBC-köp var dock att det var den hjälm som satt bäst på henne. De Araihjälmar hon provat klämmer och glappar omvartannat medan KBC:n satt som gjuten.

Generelt sett passar Arais hjälmar bättre för runda huvuden och KBC är gjorda för mer långsmala.

i-are-baboon

100kg Fitnessfjolla
Gick med
27 Sep 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -00 (Såld) Triumph Speed Triple -05
Generelt sett passar Arais hjälmar bättre för runda huvuden och KBC är gjorda för mer långsmala.

Beror på att Arai tillverkas i Japan och KBC i USA.. De flesta asiater har runda huvuden medans nordamerikaner har långsmala/ovala huvuden..

OGK som slåss med ARAI om att ha flest användare i Japan har även de en mer rund passform (förutom OGK ff-4 som även producerades för den Europeiska marknaden)... Webbikeworld.com har en guide/lista över hur hjälmar passar..

MasterMas

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2009
Hoj
Triumph sprint ST -10, Yamaha MT-09 -14
Själv funderar jag på en BELL M4R Carbon. Lätt, bra testvärden, någon som vet om den finns i butik i Sthlm?

/P

Jag tror inte det, men Handelsboden har en annan modell av bellhjälm hemma. (MX5 Daytona) Jag åkte dit och provade den hjälmen och litade på att passformen skulle vara likadan för M4r.

Hjälmen satt bra, så jag bad Handelsboden ta hem en M4r åt mig och jag är mycket nöjd så här långt. Passformen på hjälmarna är väldigt nära varandra.

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
Jag tror inte det, men Handelsboden har en annan modell av bellhjälm hemma. (MX5 Daytona) Jag åkte dit och provade den hjälmen och litade på att passformen skulle vara likadan för M4r.

Hjälmen satt bra, så jag bad Handelsboden ta hem en M4r åt mig och jag är mycket nöjd så här långt. Passformen på hjälmarna är väldigt nära varandra.

Tack! Det blev en SHOEI XR-1100, grymt nöjd!

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Man köper en hjälm som sitter bra, inte en billig. För dom flesta så har man nått viktigt att skydda innanför hjälmen...

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife