Kedja och drev

Hoffmann

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Ort
Skene
Hoj
Honda CBR900 RR -95
Hej är helt noobie på hojar :) när man ska byta drev och kedja så står de oftast 525 530 tex va innebär de och hur vet man vilken man ska ha? Är o-ring eller x-kedjor bättre?
Ska byta på bladen när den byggs om så blir eventuellt något färggladare.

Med vänlig hälsning, Gabbe
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Siffrorna visar måtten på kedjan. Tror första siffran är längden på varje länk (pin till pin) och de två sista är bredden.

Vilken din hoj har får du antingen mäta dig till eller läsa i manualen. Eller köp av en återförsäljare som har listat din hoj och vad som passar. Vissa byter dock själva så ska du inte byta allt samtidigt får du dubbelkolla så du inte köper en kedja som inte passar dreven som sitter på hojen.
 

ivarfjeldal

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2010
Ort
Rönninge
Hoj
1985 Yamaha FZ 750, 2006 Kawasaki ER6f
Som Yip Yip skriver så kan dina drev och kedja varit utbytta mot annat än original men troligen inte.
Vet du hur du skall kolla om det är för slitet eller vill du byta bara för säkerhets skuld?
Tricket är att dra i kedjan på bakdrevet, det får inte bli för stort glapp i dalarna mellan kedja och drev.
Om du byter hela drivpaketet så fick jag själv ett tips som jag tog till mig, framdrevet rullar tre gånger så snabbt som bakdrevet, alltså slits det tre gånger så fort. Man spar mao den dyra kedjan om man byter framdrev tre gånger under bakdrevets livslängd. Framdrevet är billigast (ca 150:) så hela drivpaketet håller längre med hjälp av detta lilla tips.
Sök på YT så hittar du både hur du skall kontrollera och byta drev o kedja.
"Delboy's garage" har massor av videotips för både noobs och erfarna hojägare.
Lycka till på din väg mot erfaren hojmekare.
 

Accelerator

Intresserad
Gick med
24 Jul 2010
Ort
Sthlm
Hoj
08, Klonkasaki, Versys
Fast det brukar ju sägas att det är bäst att byta drev och kedja samtidigt. Och då kan det ju vara lite intressant och se vad händer om man ändrar på dreven.

Ett bra verktyg är http://www.gearingcommander.com/

Man kan få en fingervisning om slitaget ser ut att gå upp eller ner också. Standardkonfiguration för rätt många hojar finns inlagt och är bara att välja.
 

Hoffmann

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Ort
Skene
Hoj
Honda CBR900 RR -95
Tack för grymma svar grabbar:) ja jag minns från moppetiden att man bytte allt på samma gång för annarssliter väl tex dom gamla dreven ner den nya kedjan? Mina spännare är typ längst ut så de är tyvärr dags.. Sen vill ja ha nått snyggt när jag bygger om den till fighter:)
 

Hoffmann

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Ort
Skene
Hoj
Honda CBR900 RR -95
Yt? :).


som yip yip skriver så kan dina drev och kedja varit utbytta mot annat än original men troligen inte.
Vet du hur du skall kolla om det är för slitet eller vill du byta bara för säkerhets skuld?
Tricket är att dra i kedjan på bakdrevet, det får inte bli för stort glapp i dalarna mellan kedja och drev.
Om du byter hela drivpaketet så fick jag själv ett tips som jag tog till mig, framdrevet rullar tre gånger så snabbt som bakdrevet, alltså slits det tre gånger så fort. Man spar mao den dyra kedjan om man byter framdrev tre gånger under bakdrevets livslängd. Framdrevet är billigast (ca 150:) så hela drivpaketet håller längre med hjälp av detta lilla tips.
Sök på yt så hittar du både hur du skall kontrollera och byta drev o kedja.
"delboy's garage" har massor av videotips för både noobs och erfarna hojägare.
Lycka till på din väg mot erfaren hojmekare.
 

Accelerator

Intresserad
Gick med
24 Jul 2010
Ort
Sthlm
Hoj
08, Klonkasaki, Versys
Tips, i en av tabellerna kan du testa med olika antal länkar på kedjan också för att se hur mycket bakhjulet behöver flyttas jfrt med standardkonfig, så det inte hamnar utanför intervallet du kan flytta bakhjulet alltså.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Som Yip Yip skriver så kan dina drev och kedja varit utbytta mot annat än original men troligen inte.
Vet du hur du skall kolla om det är för slitet eller vill du byta bara för säkerhets skuld?
Tricket är att dra i kedjan på bakdrevet, det får inte bli för stort glapp i dalarna mellan kedja och drev.
Om du byter hela drivpaketet så fick jag själv ett tips som jag tog till mig, framdrevet rullar tre gånger så snabbt som bakdrevet, alltså slits det tre gånger så fort. Man spar mao den dyra kedjan om man byter framdrev tre gånger under bakdrevets livslängd. Framdrevet är billigast (ca 150:) så hela drivpaketet håller längre med hjälp av detta lilla tips.
Sök på YT så hittar du både hur du skall kontrollera och byta drev o kedja.
"Delboy's garage" har massor av videotips för både noobs och erfarna hojägare.
Lycka till på din väg mot erfaren hojmekare.

Inte särskilt fiffigt att byta framdrev 3 ggr på en kedja o ett bakdrev. Visst slits framdrevet mer än bakdrevet (varför det också ofta är gjort av bättre metall) men det har ju samtidigt slitit kedjan så det "passar" framdrevet. Om man då sätter dit ett nytt framdrev så passar det ju inte till någonting.

Jag fick ut 3300 mil på drivpaketet till Thunderacen, och då är det trots allt 145 hk som drar i den med jämna mellanrum. Visst var det skicket på framdrevet som satte gränsen för när det var dags att byta men att då välja sätta dit två nya framdrev för att tro sig kunna få ut 10 000mil på kedjan är ju lite överdrivet extremt på snålhetsskalan.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
X-ring är bäst, det är en vidareutveckling av O-ringen som ger bättre tätning.
 

ivarfjeldal

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2010
Ort
Rönninge
Hoj
1985 Yamaha FZ 750, 2006 Kawasaki ER6f
Inte särskilt fiffigt att byta framdrev 3 ggr på en kedja o ett bakdrev. Visst slits framdrevet mer än bakdrevet (varför det också ofta är gjort av bättre metall) men det har ju samtidigt slitit kedjan så det "passar" framdrevet. Om man då sätter dit ett nytt framdrev så passar det ju inte till någonting.

Jag fick ut 3300 mil på drivpaketet till Thunderacen, och då är det trots allt 145 hk som drar i den med jämna mellanrum. Visst var det skicket på framdrevet som satte gränsen för när det var dags att byta men att då välja sätta dit två nya framdrev för att tro sig kunna få ut 10 000mil på kedjan är ju lite överdrivet extremt på snålhetsskalan.


Tipset kom från en mc-meck så förmodligen är det något värt iallafall.
Tricket är nog att byta framdrev innan det har hunnit bli surfvågor av kuggarna. Har det gått så långt så håller jag med om att det lönar sig byta hela paketet.
Men du har säkert rätt i att 3 gånger livslängden på kedjan är en utopi, 2 gånger kanske är mer realistiskt.
Lite pengar kanske man kan spara, värt att testa för 150 pix.
 

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Mina kedjor börjar "bli för långa" när det är dags att byta kedja. Misstänker att det inte hjälper att byta framdrev för att förhindra 'töjning' av kedjan

Tipset kom från en mc-meck så förmodligen är det något värt iallafall.
Tricket är nog att byta framdrev innan det har hunnit bli surfvågor av kuggarna. Har det gått så långt så håller jag med om att det lönar sig byta hela paketet.
Men du har säkert rätt i att 3 gånger livslängden på kedjan är en utopi, 2 gånger kanske är mer realistiskt.
Lite pengar kanske man kan spara, värt att testa för 150 pix.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top