kedja till R1

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
gixxermf skrev:
vad kör ni med för kedja, ni som åker R1:a
530, 525 eller 520??

520. Varför? Alla, eller i alla fall många, andra gör det och jag bara följer strömmen :)

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Re: Re: kedja till R1

ZoulFly skrev:

Därför att man tycker att det är kul att byta kedja onödigt ofta och man tror att man blir snabbare med en 520 istället för en 530. Eller hur? Kan inte någon ta och köra ett varv med en 520 och sedan byta till en 530 så att vi får svart på vitt om det verkligen gör någon skillnad för en rookie. Våga vägra materialhysterin inom rookieracing. Jag har t ex blivit omkörd av förare med rättvänd växelförare och delat skinnställ. Jag som kör med omvänd växelförare á la racemodell och ett jävligt trendigt helställ från Dainese borde ju vara MYCKET snabbare. Alltså kan inte materialet spela så stor roll.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Teddy, jag har gått från orginalkedja/drev till 520 och nerdrevat på Gixxer600 och det gör skillnad. Den största skilnaden sitter i dreven men till viss del också i kejdan. Det är jag helt övertygad om.

På 750'in gick jag från 520 till orginal (525?) för att jag blev trött på att ha problem med det hela tiden. Visst känns det liiite i hojen men med den effekten jag har nu så är skillnaden inte så stor. Ekonomin i ståldrev och kraftig kedja är dock fantastiskt bra....

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Re: Re: Re: kedja till R1

Teddy skrev:
Därför att man tycker att det är kul att byta kedja onödigt ofta och man tror att man blir snabbare med en 520 istället för en 530. Eller hur? Kan inte någon ta och köra ett varv med en 520 och sedan byta till en 530 så att vi får svart på vitt om det verkligen gör någon skillnad för en rookie. Våga vägra materialhysterin inom rookieracing. Jag har t ex blivit omkörd av förare med rättvänd växelförare och delat skinnställ. Jag som kör med omvänd växelförare á la racemodell och ett jävligt trendigt helställ från Dainese borde ju vara MYCKET snabbare. Alltså kan inte materialet spela så stor roll.

Ähh, ditt skinnställ börjar ju lika oldschool nu :rolleyes:
Men visst i rookieracing gör det kanske ingen större skillnad.
Men som sagt, det finns ju en annan gyllene regel, hästkrafter, lågt rullmotstånd, lätta kedjor, allt sådant kan ju dölja en viss del av dålig körning.
Men, en 530 är rätt överdimensionerad, dessutom är den väl dyrare än en 520-kedja.

Sist men inte minst, allra viktigast är att smörja kedjan och inte köra dem till de är alldeles slut..

PS. Janne åkte med DID's värstingkedja på sin cykel i somras, 3km/h i toppfart gjorde den :tummenupp

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Re: Re: Re: Re: kedja till R1

oFFkeFF skrev:
...PS. Janne åkte med DID's värstingkedja på sin cykel i somras, 3km/h i toppfart gjorde den :tummenupp

Jaha ja, se där, se där. Spank me! :whip

Då är det väl bara att kila iväg till Biltema och fråga efter en 520 kedja.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Konstigt...

Med risk för att bli utskrattad så vill jag meddela att jag kört med min 520-kedja ända sen jag köpte min bike dvs. två säsonger. OK, 2002 körde jag inte så mycket som i år men ändå!?! I verkstadshandboken finns en slitagegräns som det är långt kvar till och om man drar i kedjan mitt på drevet så lättar den ca. en mm. Den sträcks inte!!! Vad ska jag göra!!!???
Hjälp mig
Magnus

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag kör så tjock som möjligt. Om du inte har för mening att pressa ut lite mer hästar på bakhjulet (1-2hk) så skaffa en tjockare som håller mycket mycket längre än de där äckliga å tunnga varianterna.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...